VRK18 Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Nesten alle jobber 8-16. Mandag til fredag. Nesten alle har fem uker ferie. Nesten alle tjener mellom 400 000 og 800 000. Hvorfor ønsker alle å gjøre det likt? Hvorfor er det ikke vanligere å jobbe til andre tider og på andre måter? For eksempel jobbe januar-august og ha fri september-desember? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Nesten alle jobber 8-16. Mandag til fredag. Nesten alle har fem uker ferie. Nesten alle tjener mellom 400 000 og 800 000. Hvorfor ønsker alle å gjøre det likt? Hvorfor er det ikke vanligere å jobbe til andre tider og på andre måter? For eksempel jobbe januar-august og ha fri september-desember? Det er da langt i fra alle som jobber slikt, dra til vestlandet. Her finner du folk som jobber i allslags turnus i industrien m.m. Men hvorfor ikke jobbe disse tidspunktene? Starter en senere får en jo ikke særlig ut av dagen da alle andre jobber osv.. 7 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Finnes nok hundretusner av ansatte som ikke jobber 8-16 mandag-fredag. Vil tippe det er ca 50/50 med folk som ikke gjøre det. F.eks brann, politi, hele helsevesenet, alle i reiselivsbransjen, butikkansatte, hoteller, utelivsbransjen, vakter, det meste av support, kokker, osv.. Endret 3. mai 2018 av aklla Lenke til kommentar
Habazut Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Jeg tror det ville blitt vanskelig å gjennomføre sånn som samfunnet er bygd opp. Jeg personlig syntes ting er bra som der... om noe skulle vært annerledes... droppe såkalt 'fellesferie"... ha mer jevn flyt gjennom sommeren... og ikke minst... som har vært i media i det siste. Droppe hellidager. Totalt bortkasta og meningsløst i dagens ikke/svak/multi-religiøse samfunn. Blir tungvint og unaturlig at landet "stopper opp" p.ga. en fiktiv hendelse som ytterst få har et forhold til... (himmelspretten, pinse, påske.. og kan gjerne droppe julefri også). Vi har helger/fridager (de som har turnus har fri på ulike dager)... og ferie.. Om man på liv og død skal ha andre fridager en 17. mai (den er nyttig). Kan man ha det på historiske datoer som er reelle og ekte. 8. mai og 7. juni f.eks. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Jeg trur hovedgrunnen er at folk med barn er nødt til å følge tidsplanen til skolene. Det er åpenbart idiotisk å ta seg ferie når alle andre gjør det, og dra i årets desidert dyreste periode. Men de som gjør det har ikke noe valg. Det er da barna har fri. 6 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Skal du ha fleksibilitet så må du nok starte for deg selv og ha oppdrag hvor du selv styrer når og hvor, det er ikke spesielt lett og få til. I Norge er arbeid nokså seriøse saker, man bør jobb fra 7 til 15, 5 dager i uka. Ha ett friere forhold til arbeid blir fort sett på som negativt av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Nesten alle jobber 8-16. Mandag til fredag. Nesten alle har fem uker ferie. Nesten alle tjener mellom 400 000 og 800 000. Hvorfor ønsker alle å gjøre det likt? Hvorfor er det ikke vanligere å jobbe til andre tider og på andre måter? For eksempel jobbe januar-august og ha fri september-desember? Har altid jobbet 10-18. I praksis som oftest 10-17 hvor den siste timen tar jeg hjemme eller på andre dager. Syns det fungere bra siden jeg er B-menneske og slipper unna det meste av rush-trafikken. Som konsulent og timebetalt tar jeg ferie når det passer meg, hvilket falder utenom når alle andre har ferie, og kunden er som regel godt fornøyd med det da det ellers kan være en utfordring å få folk til å dekke de vanlige ferieperiodene. Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Mye av grunnen til at vi har kontortid er at det rett og slett fungerer bedre, alle tjenester er tilgjengelig når flest er på jobb. Bank, børs, kundeservicer osv.Er fint mulig å jobbe rare tider, jeg kjørte brøytebil 2 år, veldig mye arbeid på natt og sesongbasert. om man har egen bil og bor i by med mye snøfall kan man fint jobbe 3 måneder i året for en hel årslønn. spesielt om man får tildelt området av kommunen (en rode). 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Turnus er oppskrytt, har man fri på formiddagen og jobber kveld, da er alle andre på jobb eller stort sett opptatt med andre ting.Folk som i tillegg jobber 3 turnus med nattskift er det konkludert med gang på gang at faktisk er helsefarlig. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Nesten alle jobber 8-16. Mandag til fredag. Nesten alle har fem uker ferie. Nesten alle tjener mellom 400 000 og 800 000. Hvorfor ønsker alle å gjøre det likt? Hvorfor er det ikke vanligere å jobbe til andre tider og på andre måter? For eksempel jobbe januar-august og ha fri september-desember? Arbeidslivet i Norge er egentlig veldig fleksibelt. Har man litt mer avanserte jobber som krever litt utdanning, har man ofte fleksitid og kan omtrent komme og gå som man vil, sålenge man jobber 40 timer i uka. Det er nok flere grunner til at du vil jobbe mellom 8 og 16: Barnehage (det er ikke så kult for barna å være alene på barnehagen), sosialt, andre kollegaer, rutine i livet, og så videre. Oljeplattformarbeidere har jo helt andre arbeidsrytmer enn folk på land, slik jeg forstår det, så der finner du også litt variasjon. Og som nevnt, leger, sykepleiere og generelt alt som krever at noen er på jobb 24/7 har også litt andre jobbrytmer. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) Jeg tror det ville blitt vanskelig å gjennomføre sånn som samfunnet er bygd opp. Jeg personlig syntes ting er bra som der... om noe skulle vært annerledes... droppe såkalt 'fellesferie"... ha mer jevn flyt gjennom sommeren... og ikke minst... som har vært i media i det siste. Droppe hellidager. Totalt bortkasta og meningsløst i dagens ikke/svak/multi-religiøse samfunn. Blir tungvint og unaturlig at landet "stopper opp" p.ga. en fiktiv hendelse som ytterst få har et forhold til... (himmelspretten, pinse, påske.. og kan gjerne droppe julefri også). Vi har helger/fridager (de som har turnus har fri på ulike dager)... og ferie.. Om man på liv og død skal ha andre fridager en 17. mai (den er nyttig). Kan man ha det på historiske datoer som er reelle og ekte. 8. mai og 7. juni f.eks. Hva er det med dere som ønsker å få vekk helligdagene? Du vil ikke ha fridager? Liker du jobben mer enn det øvrige livet? Sprøtt, synes jeg. Eller er det bare for å vise hvor lite du tror på enellerannen gud? Hvorfor er syttende mai nyttig, og påske unyttig? Er ikke fri, fri? edit: "støttende" mai Endret 5. mai 2018 av Atib Azzad 2 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Hva er det med dere som ønsker å få vekk helligdagene? Du vil ikke ha fridager? Liker du jobben mer enn det øvrige livet? Sprøtt, synes jeg. Har ikke sett noen som ikke vil ha fri fra jobben, men de ønsker å kunne plassere fridagene sine selv og faktisk bruke fridagen til noe annet enn å sitte foran TV med en øl i hånden. Har kastet bort mange slike fridager på å ha glemt en eller annen ting for å kunne gjøre ferdig et prosjekt, det kan være alt mulig fra å ikke ha nok av de riktige skruer, et bor som brekker, et eller annet, og så er det umulig å få kjøpt det man mangler fordi alle absolutt skal ha fri den dagen. Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Så det er at alle har fri, som er problemet?At folk er sure for å sitte foran tv-en med øl, fordi de ikke kunne kjøpe skruer, skjærer meg ikke effektivt i hjertet.I de fleste arbeid er det jo også lagt opp et system hvor man kan 'ta ut' fridager, eller hva man kaller det. 2 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Mye av grunnen til at vi har kontortid er at det rett og slett fungerer bedre, alle tjenester er tilgjengelig når flest er på jobb. Bank, børs, kundeservicer osv. Her motsier du deg selv. Det fungerer nemlig ikke bedre når f.eks. visse butikker primært har åpent når kunderne er borte på jobb. Her er særlig Posten og bankene opplagte eksempler der du nærmest må ta deg fri fra jobb for å besøke de.. Det lokale postkontor har åpent hverdager 10-18, men hva er poenget med det? Der er jo ingen kunder i det tidsrommet. Igrunn gjelder det det meste av servicetilbud. Hvorfor skal det være nødvendig å ta fri fra jobb for å komme til tannlege? De burde hellere tilby tjenester etter f.eks. kl 18. Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Mye av grunnen til at vi har kontortid er at det rett og slett fungerer bedre, alle tjenester er tilgjengelig når flest er på jobb. Bank, børs, kundeservicer osv. Her motsier du deg selv. Det fungerer nemlig ikke bedre når f.eks. visse butikker primært har åpent når kunderne er borte på jobb. Her er særlig Posten og bankene opplagte eksempler der du nærmest må ta deg fri fra jobb for å besøke de.. Det lokale postkontor har åpent hverdager 10-18, men hva er poenget med det? Der er jo ingen kunder i det tidsrommet. Igrunn gjelder det det meste av servicetilbud. Hvorfor skal det være nødvendig å ta fri fra jobb for å komme til tannlege? De burde hellere tilby tjenester etter f.eks. kl 18. Næringslivet blir nok prioritert fremfor det private ja. kl 18, er jeg et greit kompromiss om man jobber 8-16. rekker man det allikevel. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Jeg har de siste fire årene jobbet på ettermiddagen. Starter på jobb mellom 13 og 15. For første gang i livet mitt klarer jeg å sove 7-8 timer per dag. Jeg er ikke et morgenmenneske, og har lagt opp livet mitt der etter. Men, som jeg viste til tidligere, jeg har ikke barn og er dermed fri til å gjøre slikt. Lenke til kommentar
Habazut Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Jeg tror det ville blitt vanskelig å gjennomføre sånn som samfunnet er bygd opp. Jeg personlig syntes ting er bra som der... om noe skulle vært annerledes... droppe såkalt 'fellesferie"... ha mer jevn flyt gjennom sommeren... og ikke minst... som har vært i media i det siste. Droppe hellidager. Totalt bortkasta og meningsløst i dagens ikke/svak/multi-religiøse samfunn. Blir tungvint og unaturlig at landet "stopper opp" p.ga. en fiktiv hendelse som ytterst få har et forhold til... (himmelspretten, pinse, påske.. og kan gjerne droppe julefri også). Vi har helger/fridager (de som har turnus har fri på ulike dager)... og ferie.. Om man på liv og død skal ha andre fridager en 17. mai (den er nyttig). Kan man ha det på historiske datoer som er reelle og ekte. 8. mai og 7. juni f.eks. Hva er det med dere som ønsker å få vekk helligdagene? Du vil ikke ha fridager? Liker du jobben mer enn det øvrige livet? Sprøtt, synes jeg. Eller er det bare for å vise hvor lite du tror på enellerannen gud? Hvorfor er syttende mai nyttig, og påske unyttig? Er ikke fri, fri? edit: "støttende" mai Hvorfor skal samfunnet stoppe opp p.g.a av en fiktiv hendelse med en fiktiv person? Det er det reagerer på. Vi har fire-fem uker fri i året, + helger. Da har man tid tid til å koble av å gjøre andre ting. Det er ganske mye styr for samfunnet at en dag midt i uka skal "alt" stenges. ..... og tenk så mye arbeidskraft/timer/virksomhet som blir borte når folk tar ekstra fri på en inneklemt dag. Mange av av de røde dagene vi markerer er særnorske.... .. de nevnes i andre kristne land, men man har ikke fri. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Mange av av de røde dagene vi markerer er særnorske.... .. de nevnes i andre kristne land, men man har ikke fri. Som? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Mye av grunnen til at vi har kontortid er at det rett og slett fungerer bedre, alle tjenester er tilgjengelig når flest er på jobb. Bank, børs, kundeservicer osv. Her motsier du deg selv. Det fungerer nemlig ikke bedre når f.eks. visse butikker primært har åpent når kunderne er borte på jobb. Her er særlig Posten og bankene opplagte eksempler der du nærmest må ta deg fri fra jobb for å besøke de.. Det lokale postkontor har åpent hverdager 10-18, men hva er poenget med det? Der er jo ingen kunder i det tidsrommet. Igrunn gjelder det det meste av servicetilbud. Hvorfor skal det være nødvendig å ta fri fra jobb for å komme til tannlege? De burde hellere tilby tjenester etter f.eks. kl 18. Hvilke lokale postkontor? Telemark har 1 postkontor igjen, resten er post i butikk. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) Jeg tror det ville blitt vanskelig å gjennomføre sånn som samfunnet er bygd opp. Jeg personlig syntes ting er bra som der... om noe skulle vært annerledes... droppe såkalt 'fellesferie"... ha mer jevn flyt gjennom sommeren... og ikke minst... som har vært i media i det siste. Droppe hellidager. Totalt bortkasta og meningsløst i dagens ikke/svak/multi-religiøse samfunn. Blir tungvint og unaturlig at landet "stopper opp" p.ga. en fiktiv hendelse som ytterst få har et forhold til... (himmelspretten, pinse, påske.. og kan gjerne droppe julefri også). Vi har helger/fridager (de som har turnus har fri på ulike dager)... og ferie.. Om man på liv og død skal ha andre fridager en 17. mai (den er nyttig). Kan man ha det på historiske datoer som er reelle og ekte. 8. mai og 7. juni f.eks. Enten er du et troll, eller så bør du ta deg seriøst sammen. Det er en grunn til at lov om helligdager finnes, syns du folk som jobber på sykehus i turnus ikke fortjener en helligdag fordi du ikke trenger det? Og droppe fellesferie, hva mener du par som har ulike jobber skal gjøre hvis ferien kommer random, og siden du vil avskaffe dette, hva med barnehage og skoler? Endret 5. mai 2018 av fo2re 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå