Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Behandling/kur ved psykopati

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppførsel oppfattes subjektivt. Noen synes en person er en drittsekk, andre synes samme person er en kjernekar. Jo lenger man er innlagt jo "bedre oppførsel" oppfattes man å ha, selv om man var like bra hele tiden.

Nei. En selvskaders oppførsel er så absolutt ikke subjektiv. En pasient med Tourettes' diverse ticks og utbrudd er så absolutt ikke subjektive. Dette her er reelle, fysiske fenomener, som kan studeres og læres.

Holdninger som din er med på å fremstille psykiske lidelser som "mindre ekte" enn somatiske lidelser, og det burde du skamme deg over. Å være deprimert, eller å slite med angst og tvangslidelser er like reelt og ekte som å ha brukket ben eller å være lam. Og studiet og behandlingen av disse lidelsene er like vitenskapelig som all annen medisin.

Det er du som viderefører stereotyper! Er man i psykiatrien SKAL man passe inn i en boks, og man MÅ da ha SAMTLIGE problemer som alle andre med samme diagnose! Denne brennmerkingen er du fanebærer for! Tenk deg om før du uttaler deg igjen!

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en behandler på DPS om mine "personlighetsforstyrrelser" jeg er riktignok ikke psykopat men mener allikevel at det er relevant. hun mente at personlighetsforstyrrelser blir satt som diagnose fordi man ikke passer inn i samfunnet slik det er i dag, Det vil ikke si man er syk i alle situasjoner, heller ikke ville kunne fungert utmerket om samfunnet var annerledes. Om vi ser for eksempel forskjellen på vikingtiden og dagens samfunn, vil kriteriene som blir stilt til borgeren være totalt forskjellige. 

Anonymous poster hash: be044...380
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, om vi tar eksempelet med psykopati er det situasjoner hvor fryktløshet vil være evnen som gjør at man kan tilpasse seg, mens en "frisk" person ville bli så redd at det ble traumatisk og dermed bli syk fordi han ikke klarte å tilpasse seg. Er da psykopaten frisk, men den som ikke klarte å overkomme problemene blitt syk?    

Lenke til kommentar

De fleste typer personligheter vil ha problemer med å tilpasse seg forskjellige typer samfunn. Dem som blir stemplet som psykisk syk er dem som ikke klarer å tilpasse seg samfunnet vi lever i nå, og hvor man befinner seg. Om 3. verdenskrig bryter ut vil nok en psykopat tilpasse seg og håndtere det bedre.Om vi blir bombet tilbake til steinalderen vil jeg tro at ADHD kan bli en resurs fremfor en byrde osv.

Lenke til kommentar

Om man skanner hjernen til en som har ingen kunstneriske egenskaper imot en som er meget kreativ mens de ser på et bildet, tror du ikke vi vil se forskjeller? Eller en som er tonedøv imot en som er musikkgeni mens de hører på musikk? Alle bruker forskjellige deler av hjernen mer eller mindre en andre som ikke er bygget på samme vis. Har man lite sympati eller er lite empatisk vil selvfølgelig selvfølgelig en skann av hjernen se annerledes om det blir gjort når man ser noe som skal frembringe følelser.

De testene jeg har lest om med psykopater er hvordan hjernen aktiveres når man ser et bildet av noe som er antatt negativt, eller en lyd som et skrekk skrik av frykt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...