AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Er det en update på behandling av psykopati i 2018? Det er jo mennesker som skaper mye lidelse og andre negative ting i verden, og da er forskning på det samfunnsnyttig. Så en BBC-dokumentar nylig, og det ble snakket om behandling, men så ikke så veldig imponerende ut. Men, hvorfor vil de ikke la seg lobotomeres? Det må da være bedre enn fengsel? Leste om fangene i kjelleren på Ila Fengsel... da tror jeg jeg hadde valgt lobotomi, og det hadde vært billigere for statskassen også. Anonymous poster hash: 8912d...7bb Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Nå igjen ?Lobotomering er ingen vettu behandlingsform, da hadde man ikke droppet den. Stammer fra den tida legevitenskapen tok livet av Presidenter og trodde jorda var flat. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Psykopati er meg bekjent ikke en sykdom, men et kompleks av adfærdssymptomer som bidrar til å karakterisere noen typer personlighetsforstyrrelser. Man kan ikke bare behandle psykopati. Først og fremst er mange pasienter med disse adfærdssymptomer ofte i benektelse på at de er syke, og det er det dårligste utgangspunkt for behandling. Psykopati er kun en beskrivelse av en persons adfærd og handlinger. Lobotomi finnes ikke som behandling, og når du snakker om "update på behandling", så er lobotomi i motsatt ende at update - det er en gammel og utdatert behandling uten virkning. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Personlighetsforstyrrelser er vel sykdommer? Det kan behandles... Og det er mange psykisk syke som benekter at de er syke... disse kan få tildelt masse ressurser. Og det forskes på behandling. Spesielt rettet mot unge. Det er nok ingen som ønsker å gå inn og ut av fengsel, for å si det åpenbare... Det er klart det er et medisinsk problem, når det gir unormale utslag ved scanning av hjerneaktivitet. Anonymous poster hash: 8912d...7bb Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Det er ikke en sykdom i den forstand at den lett kan behandles, nei. Ikke dermed sagt at det ikke er et problem, men det er mer komplisert enn som så. Alle helseproblemer er ikke sykdommer. Og helsemessig er jo psykopati godartet - det er omgivelsene som får svi. Hvorfor skal psykopaten motta behandling for det som for ham ikke fremstår som noe problem? Noen psykopater går det greit med også: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-neuroscientist-who-discovered-he-was-a-psychopath-180947814/ Endret 3. mai 2018 av Isbilen Lenke til kommentar
lunarious87 Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Og det er mange psykisk syke som benekter at de er syke... disse kan få tildelt masse ressurser. Og det forskes på behandling. Spesielt rettet mot unge. Det er nok ingen som ønsker å gå inn og ut av fengsel, for å si det åpenbare... Anonymous poster hash: 8912d...7bb Hva mener du med at de får ressurser? Hvorfor?Jeg har vært under tvang fra kommunen i minst 10 år, og jeg det er uberettiget. Og nå er jeg selvdiagnostisert Psykopat for jeg deler ikke verden med de som har torturert meg så lenge på en fredelig måte hvis jeg får gjort noe med det. Jeg snakker. Og bringer Juridisk Staten ned. Verden. Da. PA: De første 6 åra var grusomme. Jeg er 32 år og har ikke fått hvilt før de siste 2 år for jeg har endelig (gruelig) blitt lært hjelpesløs. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Det er ikke en sykdom i den forstand at den lett kan behandles, nei. Ikke dermed sagt at det ikke er et problem, men det er mer komplisert enn som så. Alle helseproblemer er ikke sykdommer. Og helsemessig er jo psykopati godartet - det er omgivelsene som får svi. Hvorfor skal psykopaten motta behandling for det som for ham ikke fremstår som noe problem? Noen psykopater går det greit med også: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-neuroscientist-who-discovered-he-was-a-psychopath-180947814/ Jeg tror mislykkede psykopater har betydelig nedsatt livskvalitet. Jeg tror ikke han der kan kalles psykopat. Det er en adferdsforstyrrelse, som er mer alvorlig enn "åh, vi mistenkte det nok at du var psykopat, men nå som du later som du bryr deg om oss er alt bra" Anonymous poster hash: 8912d...7bb Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Og det er mange psykisk syke som benekter at de er syke... disse kan få tildelt masse ressurser. Og det forskes på behandling. Spesielt rettet mot unge. Det er nok ingen som ønsker å gå inn og ut av fengsel, for å si det åpenbare... Anonymous poster hash: 8912d...7bb Hva mener du med at de får ressurser? Hvorfor?Jeg har vært under tvang fra kommunen i minst 10 år, og jeg det er uberettiget. Og nå er jeg selvdiagnostisert Psykopat for jeg deler ikke verden med de som har torturert meg så lenge på en fredelig måte hvis jeg får gjort noe med det. Jeg snakker. Og bringer Juridisk Staten ned. Verden. Da. PA: De første 6 åra var grusomme. Jeg er 32 år og har ikke fått hvilt før de siste 2 år for jeg har endelig (gruelig) blitt lært hjelpesløs. De KAN få mye ressurser i form av hjelp av helsevesenet på ulike måter. Anonymous poster hash: 8912d...7bb Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Man kan IKKE se psykiske sykdommer på "hjerneskanning" av noe slag. TS snakker som om psykiatri er en vitenskap, det er den ikke. Når det gjelder lobotomi håper jeg at TS går foran med et godt eksempel og lar seg lobotomere først FØR hen starter en offentlig debatt om lobotomiens fremragenhet, som FRP uten tvil vil synes er en FLOTT ide. Er rimelig lei av samme tråd om og om igjen. Endret 3. mai 2018 av 8DX8QO0Y 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Psykopater og sosiopater og pedofile og nekrofil og folk som tror jorda er flat og folk som tror på spøkelser og folk som tror på regelmessig rensing av tarmen uten organsvikt og folk som tror på spåkoner har en ting til felles, de er ikke teknisk sett syke - derimot så har de loco tanker mellom øra som er vanskelig å bare fjerne ved hjelp av en pille på resept fra apoteket. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 PETscans kan gi indikasjoner på psykopati, og andre psykiske lidelser. Selvsagt er psykiatri vitenskap, når man anvender vitenskapelige metoder for å studere noe observerbart. Jeg mener ikke at noen skal lobotomeres mot sin vilje, men kanskje man kunne funnet en type operasjon som gjorde psykopater mer føyelige. Som de kunne valgt om de ville ut av kjøret. Anonymous poster hash: 8912d...7bb Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 PETscans kan gi indikasjoner på psykopati, og andre psykiske lidelser. Selvsagt er psykiatri vitenskap, når man anvender vitenskapelige metoder for å studere noe observerbart. Jeg mener ikke at noen skal lobotomeres mot sin vilje, men kanskje man kunne funnet en type operasjon som gjorde psykopater mer føyelige. Som de kunne valgt om de ville ut av kjøret.Anonymous poster hash: 8912d...7bb Du tar feil og jeg har rett. Det er ikke observerbart og dermed ikke en vitenskap! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 https://www.google.no/m?q=pet+scan+psycopath Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Du tar feil og jeg har rett. Det er ikke observerbart og dermed ikke en vitenskap! Hvordan er det "ikke observérbart"? Eller, omformulert: hva er kravene du stiller til at noe er observerbart, når PET-scanninger og menneskelig adferd tydeligvis er usynlig for deg? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Du tar feil og jeg har rett. Det er ikke observerbart og dermed ikke en vitenskap! Hvordan er det "ikke observérbart"? Eller, omformulert: hva er kravene du stiller til at noe er observerbart, når PET-scanninger og menneskelig adferd tydeligvis er usynlig for deg? Man kan ikke se psykiske sykdommer på noen skann, selv om en psykopatisk forsker sjarlatan prøver å villede folk for egen vinning. Oppførsel er noe annet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Det er ikke en sykdom i den forstand at den lett kan behandles, nei. Ikke dermed sagt at det ikke er et problem, men det er mer komplisert enn som så. Alle helseproblemer er ikke sykdommer. Og helsemessig er jo psykopati godartet - det er omgivelsene som får svi. Hvorfor skal psykopaten motta behandling for det som for ham ikke fremstår som noe problem? Noen psykopater går det greit med også: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-neuroscientist-who-discovered-he-was-a-psychopath-180947814/ Jeg tror mislykkede psykopater har betydelig nedsatt livskvalitet. Jeg tror ikke han der kan kalles psykopat. Det er en adferdsforstyrrelse, som er mer alvorlig enn "åh, vi mistenkte det nok at du var psykopat, men nå som du later som du bryr deg om oss er alt bra" Anonymous poster hash: 8912d...7bb Dette blir litt "no true Scotsman". Kan man ikke være psykopat uten å være en kjeltring? he decided he was indeed a psychopath—just a relatively good kind, what he and others call a “pro-social psychopath,” someone who has difficulty feeling true empathy for others but still keeps his behavior roughly within socially-acceptable bounds. "Psykopat" er ikke et hardt vitenskapelig begrep, så det kommer litt an på hva du legger i det. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Man kan ikke se psykiske sykdommer på noen skann, selv om en psykopatisk forsker sjarlatan prøver å villede folk for egen vinning. Oppførsel er noe annet. Jeg skjønner fortsatt ikke hva du babler om. Tror du ikke på PET-scans? Oppførsel er så alldeles ikke "noe annet"; en psykisk sykdom er ingenting annet enn en definisjon av en gruppe relaterte adferds- eller kognisjonsproblemer. Å studere adferd til friske mennesker kontra mennesker med psykiske lidelser er for det første i aller høyeste grad en vitenskapelig tilnærming til problematikken, og for det andre er de en av de aller fremste måtene vi lærer mer om sinnet på. Du er så på bærtur at du ikke aner hvilken skog du er i en gang. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 Det er ikke en sykdom i den forstand at den lett kan behandles, nei. Ikke dermed sagt at det ikke er et problem, men det er mer komplisert enn som så. Alle helseproblemer er ikke sykdommer. Og helsemessig er jo psykopati godartet - det er omgivelsene som får svi. Hvorfor skal psykopaten motta behandling for det som for ham ikke fremstår som noe problem? Noen psykopater går det greit med også: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-neuroscientist-who-discovered-he-was-a-psychopath-180947814/ Jeg tror mislykkede psykopater har betydelig nedsatt livskvalitet. Jeg tror ikke han der kan kalles psykopat. Det er en adferdsforstyrrelse, som er mer alvorlig enn "åh, vi mistenkte det nok at du var psykopat, men nå som du later som du bryr deg om oss er alt bra" Anonymous poster hash: 8912d...7bb Dette blir litt "no true Scotsman". Kan man ikke være psykopat uten å være en kjeltring?he decided he was indeed a psychopath—just a relatively good kind, what he and others call a “pro-social psychopath,” someone who has difficulty feeling true empathy for others but still keeps his behavior roughly within socially-acceptable bounds."Psykopat" er ikke et hardt vitenskapelig begrep, så det kommer litt an på hva du legger i det. Ja det går vel på det. Anonymous poster hash: 8912d...7bb Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Man kan ikke se psykiske sykdommer på noen skann, selv om en psykopatisk forsker sjarlatan prøver å villede folk for egen vinning. Oppførsel er noe annet. Jeg skjønner fortsatt ikke hva du babler om. Tror du ikke på PET-scans? Oppførsel er så alldeles ikke "noe annet"; en psykisk sykdom er ingenting annet enn en definisjon av en gruppe relaterte adferds- eller kognisjonsproblemer. Å studere adferd til friske mennesker kontra mennesker med psykiske lidelser er for det første i aller høyeste grad en vitenskapelig tilnærming til problematikken, og for det andre er de en av de aller fremste måtene vi lærer mer om sinnet på. Du er så på bærtur at du ikke aner hvilken skog du er i en gang. Oppførsel oppfattes subjektivt. Noen synes en person er en drittsekk, andre synes samme person er en kjernekar. Jo lenger man er innlagt jo "bedre oppførsel" oppfattes man å ha, selv om man var like bra hele tiden. Endret 4. mai 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Oppførsel oppfattes subjektivt. Noen synes en person er en drittsekk, andre synes samme person er en kjernekar. Jo lenger man er innlagt jo "bedre oppførsel" oppfattes man å ha, selv om man var like bra hele tiden. Nei. En selvskaders oppførsel er så absolutt ikke subjektiv. En pasient med Tourettes' diverse ticks og utbrudd er så absolutt ikke subjektive. Dette her er reelle, fysiske fenomener, som kan studeres og læres. Holdninger som din er med på å fremstille psykiske lidelser som "mindre ekte" enn somatiske lidelser, og det burde du skamme deg over. Å være deprimert, eller å slite med angst og tvangslidelser er like reelt og ekte som å ha brukket ben eller å være lam. Og studiet og behandlingen av disse lidelsene er like vitenskapelig som all annen medisin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå