Redaksjonen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 – Det blir ikke smart før alt utstyret snakker sammen. I fremtiden er alt tilkoblet Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 3. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 3. mai 2018 Fra et sikkerhetsperspektiv, både nasjonal sikkerhet, personvern og personlig sikkerhet så er ofte smart = dum. Smart har blitt et innsalgsord som noen sluker rått og andre ser selvmotsigelsen i. Når det kommer til "smarte" hjem tror jeg det finnes en gylden middelvei. Man bør ikke "smarte opp" huset bare fordi man kan, men fordi det er et reelt behov som veier tyngre enn de sikkerhetstruslene som følger med på kjøpet. Noe beboerne i Hurdal økolandsby har fått smake bittert på. 11 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 For folk som er funksjonshemmet og er avhengig av hjelp, så kan sikkert ulike "smarte" dingser og hjelpemidler gjøre livet enklere. Ellers er jeg enig med Simen1 over her. Så lenge jeg er frisk så skal jeg ikke bo i et "smart hjem", det er sikkert! 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Mange kan nok redusere strøm/energibruken ganske mye ved enkle tiltak. Jeg gjør det allerede, men kunne ikke drømme om å gjøre huset såkalt "smart". Jeg installerte termostater til to rom for mange år siden og sparte mye på det. Nå har jeg en luft til luft varmepumpe som eneste oppvarming og fra før termostatene (som ikke brukes lenger) og til nå har jeg halvert totale strømbruk(energibruk) ned til 12.000 kWh (enetasjes enebolig bygd 1996, ingen vedfyring etc). 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Fra et sikkerhetsperspektiv, både nasjonal sikkerhet, personvern og personlig sikkerhet så er ofte smart = dum. Smart har blitt et innsalgsord som noen sluker rått og andre ser selvmotsigelsen i. Når det kommer til "smarte" hjem tror jeg det finnes en gylden middelvei. Man bør ikke "smarte opp" huset bare fordi man kan, men fordi det er et reelt behov som veier tyngre enn de sikkerhetstruslene som følger med på kjøpet. Noe beboerne i Hurdal økolandsby har fått smake bittert på. Som Siemen1 påpeiker, det dreier seg mykje om salg. Smarte strømmålere er et eksempel, det er solgt inn. Selv om en rimeligere løysing med smarte varmtvannstank relé ville gitt et langt betre resultat. Om vi seier hver person-hushold bruker 365 kW timer til media og lys årlig, ja da bleikner jo det mot varmebehovet på ca 2 kW kontinuerlig i vinterhalvåret. Lurt er det jo å bufre litt varme, som man kan gjøre med ved eller som man nu i den senere tid har anledning til med innlagt vatn og sirkulasjonspumper. Hva som skjer er som i aksjemarkedet, apekattene uten grunnkurs greide 96% inntjening mot aksjeanalytikerne 104%. Da sier det seg selv at provenyet til meglere må settes langt under 8% av avkastning, men så er ikke tilfellet. Økonomi og markedsføring er sterke krefter, men 100 år gammel viten om å bufre varme er ikke ennå tatt nok i bruk. Vi har mange eksempler på vår unnlatelsessynder, biskoper som fører medlemslister uten at Gud ser det er bare eit eksempel. 20% av u-hjelp midlene kommer frem, etter en nitidig administrasjon og gir netto negativt resultat for mottakere. Joda, media er med, dei driv bunnlinje-journalistikk. Bare dei billigste journalister blir leigt inn, og Google transleit er det viktigste verktøy. Endret 4. mai 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
TG- Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Alternativet til å oppgi PIN kode på mobilen, logge på "Hus-Appen" og sjekke om persienna er opp eller nede - er å se ut av vinduet - ser du nabohuset - så er persienna oppe. Så lenge det enkleste er å IKKE ha alle disse smartduppedingsene - tror jeg at jeg går for det. Lenke til kommentar
Martin x Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Smart effektstyring glimrer foreløpig med sitt fravær i forbrukermarkedet. Å skru av og på ting, overvåke, er sikkert fint for mange. Ellers er det jo termostater, men de har eksistert i 50-100 år ?. Der er det eneste nye er innstilling av klokkeslett. Hva med et billig og smart effektsystem som tillater induksjonsplate på max + lading av elbil på høy effekt, ved å justere ned oppvarming (hus, varmtvannstank, nyttiggjøre seg av naturlige "akkumulatorer") midlertidig. Med de nye effekttakstene som skal komme, bør det da være et marked for dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå