Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Plikt til å være med å betale en heis i et sameie (som jeg ikke har bruk for!)?

d'espresso

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde satt stor pris på svar på følgende spørsmål i forhold til sameie:

Faktum er at jeg bor i en leilighet jeg eier selv, som er i 2. etasje i et sameie. Flertallet i sameiet (samtlige bor i 3. og 4. etasje utenom en) har kommet frem til å installere en heis i sameiet. Dette vil påføre meg store kostnader (170 000), og jeg har særdeles ingen behov for heis. Prisen på installeringen av heisen har blitt delt etter kvadratmeter. Jeg er naturligvis ikke interessert i noe heis, og føler kostnadsdelingen er mildt sagt urettferdig.. Har jeg noe jeg skulle sagt her, eller er det bare å punge ut?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Faktum er at jeg bor i en leilighet jeg eier selv, som er i 2. etasje i et sameie. Flertallet i sameiet (samtlige bor i 3. og 4. etasje utenom en) har kommet frem til å installere en heis i sameiet. Dette vil påføre meg store kostnader (170 000), og jeg har særdeles ingen behov for heis. Prisen på installeringen av heisen har blitt delt etter kvadratmeter. Jeg er naturligvis ikke interessert i noe heis, og føler kostnadsdelingen er mildt sagt urettferdig.. Har jeg noe jeg skulle sagt her, eller er det bare å punge ut?

Takk på forhånd.

kan ikke reglene men verdien på leigligheten øker gjerne med en heis

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kanskje ha en sak her.

Les her om en lignende sak knyttet til driftskostnader på heis. Der måtte alle sameiere dekke driftskostnader av heisen, men det står at saken kunne fått annet utfall ved ny installasjon av heis.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Hei,

Takk på forhånd.

kan ikke reglene men verdien på leigligheten øker gjerne med en heis

La oss si man går inn i en hoved inngang til bygget som er første etasje - til høyre er det en dør som går til en heis, som ligger ved siden av en trappegang hvor begge går mellom første og fjerde etasje, til venstre er det en dør som går til en beboers leilighet.

Hvordan vil denne heisen øke verdien til leiligheten i første etasje?

Hva er nytteverdien i heisen relativt til denne beboeren?

Nå satte jeg det så klart så langt på spissen som mulig og jeg kjenner ikke reglene som er helt avgjørende her, men ser helt klart problemstillingen til TS.

Rent logisk vil ikke heisen øke verdien til leiligheten i første etasje i det heletatt.

Andre etasje leilighetene vil få et lite pris løft, tredje etasje vil tjene en god del, og fjerde etasje vil få det største løftet.

Om majoriteten bor i etasjene som vil tjene desidert mest på forslaget og kan stemme det frem, er det da greit at de andre skal betale for topp etasjens verdiskapning.. men ja. Det er egentlig irrelevant når det kommer til et juss spørsmål.

Lenke til kommentar

Allerde forklart i tråden at kostnaden bør deles på nytte og ikke størrelse på leilighet, så de i 4. etasje skal betale mest og første kan slippe unna helt, med mindre det er boder på loftet

Berre med unntak i at Ståle Nordlie har forklart langt betre (og med kildehenvisningar) at det klare utgangspunktet for rettspraksisen er at kostnaden skal fordelast etter sameigebrøken.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Samtlige leiligheter Leiligheter over 1. Etasje øker i verdi da de er tilgjengelig for rullestolbrukere, uføre etc.. Så salgsverdien av leiligheten til TS vil da øke i takt med de andre leiligheter da det er flere potensielle kjøpere.. Om det er rimelig å betale for den verdiøkningen vet jeg ikke :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Samtlige leiligheter øker i verdi da de er tilgjengelig for rullestolbrukere, uføre etc.. Så salgsverdien av leiligheten til TS vil da øke i takt med de andre leiligheter da det er flere potensielle kjøpere.. Om det er rimelig å betale for den verdiøkningen vet jeg ikke :p

Hvordan vil leiligheten i første etasje stige i verdi for rullestolbrukere?

Lenke til kommentar

Allerde forklart i tråden at kostnaden bør deles på nytte og ikke størrelse på leilighet, så de i 4. etasje skal betale mest og første kan slippe unna helt, med mindre det er boder på loftet

Berre med unntak i at Ståle Nordlie har forklart langt betre (og med kildehenvisningar) at det klare utgangspunktet for rettspraksisen er at kostnaden skal fordelast etter sameigebrøken.

Han skriver at det er liten sjanse, ikke at det er null sjanse for dette: "Dersom særlige grunner taler for det, kan kostnadene fordeles etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk."

Fordel at man leser alt 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Samtlige leiligheter øker i verdi da de er tilgjengelig for rullestolbrukere, uføre etc.. Så salgsverdien av leiligheten til TS vil da øke i takt med de andre leiligheter da det er flere potensielle kjøpere.. Om det er rimelig å betale for den verdiøkningen vet jeg ikke :p

TS er vel i andre etasje? Og slike boliger har vel som regel bare garsjer og boder i 1. etasje?

Lenke til kommentar

TS er vel i andre etasje? Og slike boliger har vel som regel bare garsjer og boder i 1. etasje?

Bodene er i kjelleren, eller på loftet

Lenke til kommentar

Greit nok, jeg trekker tilbake "samtlige leiligher" og sier de ovenfor 1. Etasje da, som inkluderer TS sin leilighet om du skal være så nøye på det...

Lenke til kommentar

Da svarte du jo på ditt eget spørsmål.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, det tenkte jeg ikke på, godt poeng :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

TEK10 §11-12:

a) Byggverk, eller del av byggverk, i risikoklasse 4 hvor det kreves heis, skal ha automatisk brannslokkeanlegg. Deler av et byggverk med og uten automatisk slokkeanlegg skal være ulike brannseksjoner.

Bolig er risikoklasse 4. Etablering av tekniske installasjoner skal gjøres iht. TEK10/VTEK. Dvs. at du lager en ny byggesak og nye byggeregler skal følges. Iogmed at bygning tilrettelegges for folk med redusert mobilitet (les rullestol) skal hele bygningen sprinkles. 

Den kostnaden dreper heisen ganske fort

Lenke til kommentar

Nei, fordi heisen mest sansynlig ikke kan gå til kjelleren eller loftet + at det koster mer

Lenke til kommentar

Dubious som jeg skrev i forrige innlegg så er hvordan det bør være irrelevant for hvordan lovverket sier at det er.

Ståle oppsummerte hva lovverket sier helt utmerket og tråden er egentlig i mål med det.

Videre diskusjon om hør og bør hører hjemme i politikk delen av forumet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dubious som jeg skrev i forrige innlegg så er hvordan det bør være irrelevant for hvordan lovverket sier at det er.

Ståle oppsummerte hva lovverket sier helt utmerket og tråden er egentlig i mål med det.

Videre diskusjon om hør og bør hører hjemme i politikk delen av forumet.

Nei, han siterte lover, hvor det står mye rart og at dersom særlige grunner taler for det, kan kostnadene fordeles etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...