Gå til innhold

Tyskland går forbi Norge på antall solgte ladbare biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Tyskland har 83 millioner innbyggere. Norge har 5 millioner. Så om vi fordeler antall ladbare biler på befolkning, så får vi mer reflekterte tall.

 

17 600 / 83 000 000 = 0,00021

 

16 200 / 5 000 000 = 0,003

 

Med andre ord er det solgt 3 ladbare biler per 10 000 norske innbyggere mens det bare er solgt 2 per 100 000 tyske innbyggere om jeg har kalkulert riktig.

 

0,003 er vel heller 3 per 1000, ikke 3 per 10 000.

Ja det stemmer sikkert, så da blir det 300 hybrid og elbiler per 100 000 innbyggere i Norge og 20 per 100 000 tyskere.

 

Eller enkelt og greit femten ganger så mange solgt i Norge enn Tyskland per innbygger.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke tilfeldig at politikere vil ha elektrisk transport. Det økonomiske og miljømessige fotavtrykket til en elbil ligger på ca 25% av vanlige biler. Det er ikke fordi politikere er dumme eller er ute etter å gjøre livet forjævlig for befolkningen. Det er fordi elbilen fullstendig slakter alternativene for transport

 

 

Nåvel, er du helt sikker?

Jeg er litt mer nøktern, men er det noe jeg har forstått etterhvert, så er det at politikere i beste fall er like smarte som vanlige mennesker, men ofte mindre. 

De er ofte rimelige ensporede, og pekt inn på en kurs, uten særlig annen utdannelse enn i beste fall en cand.pol. 

(ta det med ro, jeg har ikke noen phd i fysikk selv....) 

 

På mange spørsmål støtter de seg så helt og holdent til hva rådgivere forteller dem, noe som kan være smart, fordi de naturligvis ikke innehar all kompetansen på alle områder i vår lille norske boble. Rådgiverne kan også være påvirket av noen, ha misforstått noe, blitt kjøpt av noen, ha økonomiske interesser i noe, ha private interesser i noe, osv... 

 

Så... 

Hvis det kapittelet nå er overstått, kan vi se på din påstand ellers. 

"Det økonomiske og miljømessige fotavtrykket til en elbil ligger på ca 25% av vanlige biler."

 

Hvilke tall har du tatt med i beregningen? 

Produksjon? Inkludert produksjon av batteri? Inkludert utvinning av sjeldne metaller, samt foredling og transport av de?  

Og resirkulering, eventuelt bortskaffelse av batteriet når det er ubrukelig? 

Transport av bilen fra samlebånd til marked? Det er jo en kjent sak at verdens ti største lasteskip forurenser mer globalt, enn hele verdens bilflåte... Så hvis alle bilene kommer fra andre siden av kloden, kan vi sammenligne. Men hva hvis batteriene shippes verden rundt, eller elbilene blir importert fra USA med lastebåt, og bilene på fossilt brennstoff kommer fra Göteborg? 

 

Så er det lokalt eller globalt fotavtrykk vi snakker om? 

Ta med kraftproduksjon samtidig. Vi er heldige å ha ganske ren kraft her på berget, men det gjelder jo så absolutt ikke hele verden. Dessverre er kull og gass veldig utbredt, mens vannkraft (heldigvis ganske populært der det er mulig å utnytte) og atomkraft er ganske sjeldent :( 

 

Det er klart at en elbil tøffende rundt i Oslo vil gi markant bedre lokal luftkvalitet enn en Dieselbil. Det er jeg ikke i tvil om overhodet. 

Her har vi jo til og med ren vannkraft. 

Men gjør det at fotavtrykket til en elbil globalt i et livsløp på kanskje 13 år og 250 000 km er mindre? Og du sier det er 25%  - altså 1/4 av en dieselbil som kjører 0,4 l/mila og er importert kun fra sverige eller tyskland? 

 

Jeg gleder meg til å se referansene. 

Endret av bufodill
Lenke til kommentar

 

Det er ikke tilfeldig at politikere vil ha elektrisk transport. Det økonomiske og miljømessige fotavtrykket til en elbil ligger på ca 25% av vanlige biler. Det er ikke fordi politikere er dumme eller er ute etter å gjøre livet forjævlig for befolkningen. Det er fordi elbilen fullstendig slakter alternativene for transport

 

Nåvel, er du helt sikker?

Jeg er litt mer nøktern, men er det noe jeg har forstått etterhvert, så er det at politikere i beste fall er like smarte som vanlige mennesker, men ofte mindre.

De er ofte rimelige ensporede, og pekt inn på en kurs, uten særlig annen utdannelse enn i beste fall en cand.pol.

(ta det med ro, jeg har ikke noen phd i fysikk selv....)

 

På mange spørsmål støtter de seg så helt og holdent til hva rådgivere forteller dem, noe som kan være smart, fordi de naturligvis ikke innehar all kompetansen på alle områder i vår lille norske boble. Rådgiverne kan også være påvirket av noen, ha misforstått noe, blitt kjøpt av noen, ha økonomiske interesser i noe, ha private interesser i noe, osv...

 

Så...

Hvis det kapittelet nå er overstått, kan vi se på din påstand ellers.

"Det økonomiske og miljømessige fotavtrykket til en elbil ligger på ca 25% av vanlige biler."

 

Hvilke tall har du tatt med i beregningen?

Produksjon? Inkludert produksjon av batteri? Inkludert utvinning av sjeldne metaller, samt foredling og transport av de?

Og resirkulering, eventuelt bortskaffelse av batteriet når det er ubrukelig?

Transport av bilen fra samlebånd til marked? Det er jo en kjent sak at verdens ti største lasteskip forurenser mer globalt, enn hele verdens bilflåte... Så hvis alle bilene kommer fra andre siden av kloden, kan vi sammenligne. Men hva hvis batteriene shippes verden rundt, eller elbilene blir importert fra USA med lastebåt, og bilene på fossilt brennstoff kommer fra Göteborg?

 

Så er det lokalt eller globalt fotavtrykk vi snakker om?

Ta med kraftproduksjon samtidig. Vi er heldige å ha ganske ren kraft her på berget, men det gjelder jo så absolutt ikke hele verden. Dessverre er kull og gass veldig utbredt, mens vannkraft (heldigvis ganske populært der det er mulig å utnytte) og atomkraft er ganske sjeldent :(

 

Det er klart at en elbil tøffende rundt i Oslo vil gi markant bedre lokal luftkvalitet enn en Dieselbil. Det er jeg ikke i tvil om overhodet.

Her har vi jo til og med ren vannkraft.

Men gjør det at fotavtrykket til en elbil globalt i et livsløp på kanskje 13 år og 250 000 km er mindre? Og du sier det er 25% - altså 1/4 av en dieselbil som kjører 0,4 l/mila og er importert kun fra sverige eller tyskland?

 

Jeg gleder meg til å se referansene.

Referanser har jeg ikke. Jeg har ikke hundre bokmerker klare til å vinne diskusjoner. Den beregningen jeg tenker på er amerikansk. Den ser på produksjon av elbilen og bensin/disel bilen. Produksjon av drivstoff fra råoljen i jorden til bensintanken og elektrisitet (bare fra kullkraftverk) til batteriet. 300 000 km langt livsløp. Et batteribytte på elbilen. Destruering av begge bilene og batterier etter livsløpet. Frakt av bil og frakt av strøm er jeg usikker på men frakt av bensin var med.

 

Det stemmer med en som brukte ohms lov til å påstå at det krever like mye energi å bevege en bil samme om man bruker bensin eller disel eller elektrisitet. Noe som i og for seg er riktig, men der han bommer er effektiviteten til forbrenningmotoren kontra en elektrisk motor. Altså ligningen som viser hvor den potensielle energien som blir produsert i forbrenningen av bensin og hvor den potensielle energien på batteriet går hen. En elbil blir ikke varm. Litt lunken bare. En forbrenningsmotor genererer veldig mye varme. Og så må den drive kjøling av seg selv. Det er derfor varmeaparatet på en elbil tilsynelatende bruker så mye mere energi enn bensin bilen. Elbilen må lage varmen. Bensin bilen bruker bare varmen den allerede lager.

 

Kort sagt. Elbil bruker ca 70% av energien på å flytte bilen. Bensinbilen bruker 30-35%. Ta med slitasje av haugevis av deler også på bensinbil. Tomgang og kaldstart faller helt bort på elbil. Lyd og vibrasjoner.

 

Dette gjenspeiles også i rekkevidden. På dårlig føre er det tyngre å bevege bilen. På bensinbilen påvirker det den 30-35% faktoren mens på elbilen påvirker det 70% faktoren. Så på dårlig føre bruker bensinbilen mere bensin men strømforbruket på elbilen skyter i været. På sørpete føre tidlig om morgenen uten at brøytebilene har brøytet så kan man miste 1/3 del av rekkevidden. Det er nesten skummelt.

 

Og igjen. Energiforbruket gjenspeiles i kostnadene på drivstoff. Strømmen en elbil bruker ligger på ca 25% av bensin kostnadene. Sikkert fordi strøm er billig i Norge men også fordi energiforbruket er såpess lite i forhold.

 

Man skal være forsiktig med å bli for sikker men dette stemmer i alle ledd. Og med min erfaring med elbil kontra bensinbil.

 

Angående politikere og andre instanser så er det riktig at de blir lett ensporete. Men politikere har som regel et team av folk og sammen med stortings-plarformen så er det ikke så verst. Helsevesenet har gjort jævla mye galt men summa sumarum så er vel en naturlig barnedødelighet 50% og byllepest er borte. Behandlingen av sukkersyke er mye bedre i dag enn for 15 år siden. Verden går fremover og jeg har en stor (kanskje naiv) tro på at elbilen er neste steg innen lett transport. Hydrogen og andre ting kan ha plass i tung transport og kanskje fly, men når jeg skal på jobb og barna på klubber så har jeg tro på elbilen.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

 

Umiddelbar reaksjon er at "jippi, endelig noen som er dummere enn oss". På den annen side: i Tyskland har de ikke de fordelene en norsk el-bil eier har. I tillegg har de dyrere strøm (som lages av kull eller kjernekraft, heia miljøet). SÅ jeg står ved min første reaksjon. Fjern fordelene og hva skjer? Det samme som i Danmark og Singapore (100 prosent salgstopp over natten!!!!!!!! )

En Nissan Leaf bruker ca 70% av energien på batteriet til å bevege bilen. De mest miljøvennlige bensin og diesel bilene bruker 35-40% av energien på å bevege bilen. En forbrennings motor bruker minst like mye drivstoff på å generere varme som på å bevege bilen. Og så skal den fjerne varmen og så og så......

 

Kjør de bilene i 200000-300000 så har forbrenningsmotoren brukt så mye olje at noe slags sammenligning miljømessig og kostnadsmessig er helt latterlig. Det hjelper ikke om man må skifte batteri. Det hjelper ikke om elbilen er tung eller bruker kullkraftverk til strøm. Selv den minste bensinbilen er langt unna elbilen.

 

Det er ikke tilfeldig at politikere vil ha elektrisk transport. Det økonomiske og miljømessige fotavtrykket til en elbil ligger på ca 25% av vanlige biler. Det er ikke fordi politikere er dumme eller er ute etter å gjøre livet forjævlig for befolkningen. Det er fordi elbilen fullstendig slakter alternativene for transport

Les rapporten fra forskerne og ingeniørene fra NTNU der de har tatt en elbil (Golf) og en bensinbil (Golf) og gått igjennom begge bilenes produksjonskjede fra A til Å samt bilenes livsløp satt til 10 år (mener jeg det var) der drivstoff, strøm servicer etc etc etc er tatt med. De endte opp med at en elbil sparer miljøet med ca 5% kontra en bensinbil! Om politikere er "slik eller sånn" skal ikke jeg uttale meg om, men la meg minne om at politikerne premierte de som gikk og kjøpte seg diesel biler for ikke mange årene siden!!!!! Norge står for noe slikt som 0,0002% av verdens totale CO2 utslipp. Jada, vi redder nok verden me at vi alle skal leve med rekkeviddeangst........... Etter miljøavtalen som man feiret og skrøt opp i skyene i 2015 har utslippene økt!!! De fleste forskere tror ikke vi noen gang kommer til å nå målene som er satt. Od de som virkelig står bak dette gir ganske enkelt f..... F. eks Trump. Godt mennesket, som alle andre raser, kun er forbigående fenomen!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

At produsenter svindlet kunder med disel biler er ikke politikere sin skyld. Og elbil markedet var dårligere da...... Den Ntnu undersøkelsen vet jeg ingenting om, men det høres veldig merkelig ut.

 

Jorden er også forbigående og da har hverken damp/bensin/disel/trå eller elbiler noe å si. Ikke diskusjon.no heller

 

Tror du meg om jeg sier at jeg ikke tenkte miljø når jeg kjøpte elbil? Mangel på moms var eneste avgiftlette som betydde noe. Jeg kjøpte 1 gen Leaf fordi den rett og slett var en bedre bil. Ingen girkasse, ingen clutch eller eksosanlegg. Jeg byttet ut en Opel Astra. Om jeg tok listen over vedlikehold stempel/ventiler/filter/sonder til astraen og trakk fra alt leafen ikke har så er jeg over halveis til nytt batteri. Leafen har den beste crusekontrollen jeg har prøvd. Og det peneste dashboardet. Noe som er viktig for meg. Den er stille rolig udramatisk.

 

Men gang på gang skal folk fortelle meg hvor dum jeg var og hvor stort miljøsvin jeg er. Noe som har gjort at jeg har lest meg opp på saken.

Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Det er ikke tilfeldig at politikere vil ha elektrisk transport. Det økonomiske og miljømessige fotavtrykket til en elbil ligger på ca 25% av vanlige biler. Det er ikke fordi politikere er dumme eller er ute etter å gjøre livet forjævlig for befolkningen. Det er fordi elbilen fullstendig slakter alternativene for transport

 

 

Nåvel, er du helt sikker?

Jeg er litt mer nøktern, men er det noe jeg har forstått etterhvert, så er det at politikere i beste fall er like smarte som vanlige mennesker, men ofte mindre. 

De er ofte rimelige ensporede, og pekt inn på en kurs, uten særlig annen utdannelse enn i beste fall en cand.pol. 

(ta det med ro, jeg har ikke noen phd i fysikk selv....) 

 

På mange spørsmål støtter de seg så helt og holdent til hva rådgivere forteller dem, noe som kan være smart, fordi de naturligvis ikke innehar all kompetansen på alle områder i vår lille norske boble. Rådgiverne kan også være påvirket av noen, ha misforstått noe, blitt kjøpt av noen, ha økonomiske interesser i noe, ha private interesser i noe, osv... 

 

Så... 

Hvis det kapittelet nå er overstått, kan vi se på din påstand ellers. 

"Det økonomiske og miljømessige fotavtrykket til en elbil ligger på ca 25% av vanlige biler."

 

Hvilke tall har du tatt med i beregningen? 

Produksjon? Inkludert produksjon av batteri? Inkludert utvinning av sjeldne metaller, samt foredling og transport av de?  

Og resirkulering, eventuelt bortskaffelse av batteriet når det er ubrukelig? 

Transport av bilen fra samlebånd til marked? Det er jo en kjent sak at verdens ti største lasteskip forurenser mer globalt, enn hele verdens bilflåte... Så hvis alle bilene kommer fra andre siden av kloden, kan vi sammenligne. Men hva hvis batteriene shippes verden rundt, eller elbilene blir importert fra USA med lastebåt, og bilene på fossilt brennstoff kommer fra Göteborg? 

 

Så er det lokalt eller globalt fotavtrykk vi snakker om? 

Ta med kraftproduksjon samtidig. Vi er heldige å ha ganske ren kraft her på berget, men det gjelder jo så absolutt ikke hele verden. Dessverre er kull og gass veldig utbredt, mens vannkraft (heldigvis ganske populært der det er mulig å utnytte) og atomkraft er ganske sjeldent :( 

 

Det er klart at en elbil tøffende rundt i Oslo vil gi markant bedre lokal luftkvalitet enn en Dieselbil. Det er jeg ikke i tvil om overhodet. 

Her har vi jo til og med ren vannkraft. 

Men gjør det at fotavtrykket til en elbil globalt i et livsløp på kanskje 13 år og 250 000 km er mindre? Og du sier det er 25%  - altså 1/4 av en dieselbil som kjører 0,4 l/mila og er importert kun fra sverige eller tyskland? 

 

Jeg gleder meg til å se referansene. 

Finnes ganske ok modell for å regne ut kostnad og utslipp her, samt sammenligne biler imot hverandre,

http://www.nextgreencar.com/tools/emissions-calculator/

Lenke til kommentar

 

 

Umiddelbar reaksjon er at "jippi, endelig noen som er dummere enn oss". På den annen side: i Tyskland har de ikke de fordelene en norsk el-bil eier har. I tillegg har de dyrere strøm (som lages av kull eller kjernekraft, heia miljøet). SÅ jeg står ved min første reaksjon. Fjern fordelene og hva skjer? Det samme som i Danmark og Singapore (100 prosent salgstopp over natten!!!!!!!! )

En Nissan Leaf bruker ca 70% av energien på batteriet til å bevege bilen. De mest miljøvennlige bensin og diesel bilene bruker 35-40% av energien på å bevege bilen. En forbrennings motor bruker minst like mye drivstoff på å generere varme som på å bevege bilen. Og så skal den fjerne varmen og så og så......

 

Kjør de bilene i 200000-300000 så har forbrenningsmotoren brukt så mye olje at noe slags sammenligning miljømessig og kostnadsmessig er helt latterlig. Det hjelper ikke om man må skifte batteri. Det hjelper ikke om elbilen er tung eller bruker kullkraftverk til strøm. Selv den minste bensinbilen er langt unna elbilen.

 

Det er ikke tilfeldig at politikere vil ha elektrisk transport. Det økonomiske og miljømessige fotavtrykket til en elbil ligger på ca 25% av vanlige biler. Det er ikke fordi politikere er dumme eller er ute etter å gjøre livet forjævlig for befolkningen. Det er fordi elbilen fullstendig slakter alternativene for transport

Les rapporten fra forskerne og ingeniørene fra NTNU der de har tatt en elbil (Golf) og en bensinbil (Golf) og gått igjennom begge bilenes produksjonskjede fra A til Å samt bilenes livsløp satt til 10 år (mener jeg det var) der drivstoff, strøm servicer etc etc etc er tatt med. De endte opp med at en elbil sparer miljøet med ca 5% kontra en bensinbil! Om politikere er "slik eller sånn" skal ikke jeg uttale meg om, men la meg minne om at politikerne premierte de som gikk og kjøpte seg diesel biler for ikke mange årene siden!!!!! Norge står for noe slikt som 0,0002% av verdens totale CO2 utslipp. Jada, vi redder nok verden me at vi alle skal leve med rekkeviddeangst........... Etter miljøavtalen som man feiret og skrøt opp i skyene i 2015 har utslippene økt!!! De fleste forskere tror ikke vi noen gang kommer til å nå målene som er satt. Od de som virkelig står bak dette gir ganske enkelt f..... F. eks Trump. Godt mennesket, som alle andre raser, kun er forbigående fenomen!!!!!!!!!!!!!!

Er det denne gamle fra 2012 du tenker på?

https://www.tu.no/artikler/ny-livslopsanalyse-elbilene-blir-renere-og-renere/230545

 

Eller denne noe mer oppdaterte fra 2017...?

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-selv-elbiler-pa-kullkraft-er-mer-klimavennlige-enn-dieselbiler-br/411386

Enkelte klarer visst bare ikke å fatte at utviklingen bare fortsetter.

Diesel og bensin er gammeldags og heldigvis snart overflødig.

Ganske sinnssykt å fortsette å kjøre rundt i ambulerende gasskammere som dreper oss når det ikke lenger er nødvendig.

Lenke til kommentar

Aldri sett noen ta til orde for forbrenninsmotorbil uroe seg over forbrenningsmotorutslipp av CO² i noen annen sammenheng enn i ønsket sammenligning mot elbil.

 

Hub-motorer er mer effektive.

Storskalaproduksjon er mer effektivt. Elbilmodeller blir mer populære, forbrenningsmotorbiler taper terreng i konkurransen.

Lastutjevning av lysnett som forsynes av vindmøller og kjernekraft er mer effektivt.

Storskalagjenvinning av litium er mer effektivt.

Høyere energitetthet i batterier gir lettere biler, som i seg selv er mer effektivt.

 

Utslippsrensing av selv kullkraftverk er mer effektivt.

 

Fordi partikkelutslipp forurenser lokalt. Der spiller det veldig stor rolle hva vi gjør i Europa og Norge.

 

Elbilen blir altså _mer_ effektiv. Forbrenningsmotorbil kaster bort energi, og når et naturlig potensiale som ikke er bra _selv_ om det ikke var tilfelle at mesteparten av energien går ut i løse luften.

 

Det samme skjer ved dekk og motorbrems av forbrenningsmotorbil.

 

I kaldt vær med småkjøring er elbilens bakside å anse som ikke-problem sett i forhold til forbrenningsmotorbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...