Gå til innhold

Tyskland går forbi Norge på antall solgte ladbare biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyskland har 83 millioner innbyggere. Norge har 5 millioner. Så om vi fordeler antall ladbare biler på befolkning, så får vi mer reflekterte tall.

 

17 600 / 83 000 000 = 0,00021

 

16 200 / 5 000 000 = 0,003

 

Med andre ord er det solgt 3 ladbare biler per 10 000 norske innbyggere mens det bare er solgt 2 per 100 000 tyske innbyggere om jeg har kalkulert riktig.

 

Håper ikke fler kjøper den møkka heller :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Merk at det også drives en del juks for å få opp salgstallet i EU. Biler "selges" i Tyskland for å så importeres som "bruktbil" i Norge. Mange Leafer, Ioniq og Soul EV kommer inn via dette og vil således stå på Tysklandstatistikken slik at produsenten kommer seg innenfor EU målene for utslipp

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kjørt kun elbil siden mars 2012. Nå har jeg to elbiler. Aldri sett meg tilbake og kommer aldri til å kjøpe bensin/diesel igjen (selv om årsagift, bom etc) blir lik fossilbiler.

 

Alle "argumenter" som går på dildo/lommelykt bensi/batterier er bare mangel på argumenter mot at elbiler dekker de fleste behov idag. Flere og flere land forstår dette. De har hengerfeste og eneste utfordringen jeg ser akkurat nå er campingturister (som faktisk reiser på tur og ikke parkerer den et sted), men det kommer. Kanskje hydrogen fikser det.

 

Men for all del, tvihold på gammel teknologi om man ønsker det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Umiddelbar reaksjon er at "jippi, endelig noen som er dummere enn oss". På den annen side: i Tyskland har de ikke de fordelene en norsk el-bil eier har. I tillegg har de dyrere strøm (som lages av kull eller kjernekraft, heia miljøet). SÅ jeg står ved min første reaksjon. Fjern fordelene og hva skjer? Det samme som i Danmark og Singapore (100 prosent salgstopp over natten!!!!!!!! )

Lenke til kommentar

Umiddelbar reaksjon er at "jippi, endelig noen som er dummere enn oss". På den annen side: i Tyskland har de ikke de fordelene en norsk el-bil eier har. I tillegg har de dyrere strøm (som lages av kull eller kjernekraft, heia miljøet). SÅ jeg står ved min første reaksjon. Fjern fordelene og hva skjer? Det samme som i Danmark og Singapore (100 prosent salgstopp over natten!!!!!!!! )

 

Du kan aldri fjerne fordel nr 1 når det gjelder Elbil...

Aldri stoppe på en bensinstasjon igjen....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mye får man igjen for en Volvo V90 når den kommer i el-versjon?
Det må jo være tidenes avskrivelse.

Tesla Model X ser ut til å innta fjerdeplassen neste måned.

 

Blir enda gladere for å se syklister.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

 

Tyskland har 83 millioner innbyggere. Norge har 5 millioner. Så om vi fordeler antall ladbare biler på befolkning, så får vi mer reflekterte tall.

 

17 600 / 83 000 000 = 0,00021

 

16 200 / 5 000 000 = 0,003

 

Med andre ord er det solgt 3 ladbare biler per 10 000 norske innbyggere mens det bare er solgt 2 per 100 000 tyske innbyggere om jeg har kalkulert riktig.

 

Håper ikke fler kjøper den møkka heller :D

Jeg håper heller ikke at andre kjøper sånt drit. Sånn at jeg kan fortsette å kjøre "gratis" med min drit :-)

Lenke til kommentar

2 elbiler per 100.000. Ikke akkurat noe revolusjon på gang.. Biler med enorme lommelyktbatterier er nok en blindvei fremtvunget av mangel på foreløpig tilgjengelig teknologi.

 

Ja, det er helt tydelig en blindvei. Når jeg kjører fra Oslo - Kroatia - Oslo med Tesla, så har jeg jo ikke kommet meg av flekken i forhold til der jeg startet fra, og ikke har det kostet noe med drivstoff heller. Er jo helt idiotisk. Nei, nå må de komme med noe hydrogren, så jeg får betalt til noen. Er sykt irriterende når kontoen bare vokser og vokser. Er grenser hvor mye bilpleieprodukter jeg kan kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Umiddelbar reaksjon er at "jippi, endelig noen som er dummere enn oss". På den annen side: i Tyskland har de ikke de fordelene en norsk el-bil eier har. I tillegg har de dyrere strøm (som lages av kull eller kjernekraft, heia miljøet). SÅ jeg står ved min første reaksjon. Fjern fordelene og hva skjer? Det samme som i Danmark og Singapore (100 prosent salgstopp over natten!!!!!!!! )

En Nissan Leaf bruker ca 70% av energien på batteriet til å bevege bilen. De mest miljøvennlige bensin og diesel bilene bruker 35-40% av energien på å bevege bilen. En forbrennings motor bruker minst like mye drivstoff på å generere varme som på å bevege bilen. Og så skal den fjerne varmen og så og så......

 

Kjør de bilene i 200000-300000 så har forbrenningsmotoren brukt så mye olje at noe slags sammenligning miljømessig og kostnadsmessig er helt latterlig. Det hjelper ikke om man må skifte batteri. Det hjelper ikke om elbilen er tung eller bruker kullkraftverk til strøm. Selv den minste bensinbilen er langt unna elbilen.

 

Det er ikke tilfeldig at politikere vil ha elektrisk transport. Det økonomiske og miljømessige fotavtrykket til en elbil ligger på ca 25% av vanlige biler. Det er ikke fordi politikere er dumme eller er ute etter å gjøre livet forjævlig for befolkningen. Det er fordi elbilen fullstendig slakter alternativene for transport

Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tyskland har 83 millioner innbyggere. Norge har 5 millioner. Så om vi fordeler antall ladbare biler på befolkning, så får vi mer reflekterte tall.

 

17 600 / 83 000 000 = 0,00021

 

16 200 / 5 000 000 = 0,003

 

Med andre ord er det solgt 3 ladbare biler per 10 000 norske innbyggere mens det bare er solgt 2 per 100 000 tyske innbyggere om jeg har kalkulert riktig.

 

0,003 er vel heller 3 per 1000, ikke 3 per 10 000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...