Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstremt farlig og innhalere fyrstikk?

Anbefalte innlegg

Hei, er bare litt nysjerrig her. For noen år siden når jeg var litt pyroman så fant jeg og noen kompiser på og gjøre at med engang du swiper fyrstikken tar du den utfor munnen og puster inn. Vet at dette er jo selfølgelig ikke bra, men vil dette ha noen langtidsvirkninger på meg? Gjorde det noen ganger, av og til tok vi til og med 4 fyrstikker om gangen for å få mer røyk

Anonymous poster hash: 3a4b0...6cf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Store Medisinske Leksikon:

"Når svovel brenner, dannes først og fremst svoveldioksid, SO2, som er giftig og har en ubehagelig, stikkende lukt. I fuktig luft, og under påvirkning av ultrafiolett lys, omdannes svoveldioksid til svovelsyre, som også irriterer åndedrettsorganene. "

Det finnes en relatert tråd her i forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=945470&do=findComment&comment=11048219

Klippet fra denne:

"Hovedanvendelse tidl. til svartkrutt, nå til vulkanisering av kautsjuk, fyrstikker, fremstilling av s.-syre m.m. S. inngår i en rekke proteiner; herfra stammer s. i kull og jordolje. S. forbrenner i luft til s.-dioksid, SO2, en fargeløs gass med stikkende lukt, giftig innåndet i større mengder, sterk plantegift; forbinder seg med vanndamp i luft til s.-syrling, H2SO3, som luftoksideres videre til s.-syre, H2SO4. Disse syrene er hovedbestanddelene av sur nedbør. "

Pro tip: spør en lege.

Lenke til kommentar

Tror ikke fyrstikkene her i norden har svovel lenger, mener jeg har lest det flere plasser.

Men kan kreft komme av dette? det er den sykeste bekymrningen jeg har. Det fucker opp hverdagen min med og tenke på at det er fyrstikkrøyk i lungene mine (vet ikke om det er det)

Lenke til kommentar

Guess who's back!

Det kan komme kreft av alt mulig vi utsetter oss for gjennom livet, men dette er harmløst. Svoveldioksid er farlig i store mengder, men så vidt jeg kan se ikke kreftfremkallende - og i hvert fall ikke i de mengder du har fått i deg. Uansett burde du, i stedet for å tenke på dette, innse at du en vakker dag skal dø. Du kommer sannsynligvis ikke til å ha særlig kontroll over når og hvordan, så det er bare å leve passe sunt og ellers nyte livet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mye rart man gjør når man er ung, jeg var tom for sigarettpapir en gang, rullet sigg med bibelark, siden de var fin og tynn. Regner med jeg kommer til helvete om det skulle eksistere. Inhalerte også fyrstikkrøyk selv som barn, tror ikke det har langvarige skader om det er snakk om mindre mengder.

Lenke til kommentar

Var bare 13-14 år når jeg gjorde dette, men føler liksom jeg tok inn litt større menger, med tanke på at jeg tok 4 stikker sammen osv og gjorde dette flere ganger.

Er det stor sannsynlighet at dette gir meg lungekreft? er bare 16 år

nei

Lenke til kommentar

Mye rart man gjør når man er ung, jeg var tom for sigarettpapir en gang, rullet sigg med bibelark, siden de var fin og tynn. Regner med jeg kommer til helvete om det skulle eksistere. Inhalerte også fyrstikkrøyk selv som barn, tror ikke det har langvarige skader om det er snakk om mindre mengder.

Bestefaren min røykte opp halve katekismen uten at det har gjort ham noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...