Gå til innhold

Legge til bruker på en FreeBSD box

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal legge til en bruke på en freebsd box, men vet ikke helt hvordan man gjør dette i PHP. Cmd for å legge til bruker er f.eks

pw useradd -n testgutten -u 10050 -d /home/shell/test -g shell -m -s /usr/local/bin/bash -w random

Jeg har prøvd ulike metoder, som exec(), system() og sette kommandoen i slike tegn: ``

Noen som kan hjelpe?

Mvh Azton

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi jeg er lat?Hehe.

Neida, det er fordi jeg tester ut å gi bort freeshell. Da er det andre admins også som skal kunne adde brukere, og jeg har ikke så veldig lyst å gi bort root passordet til alle dem. Derfor tenkte jeg at jeg kunne lage en web basert GUI.

Lenke til kommentar

Slik ville jeg (ikke) gjort det:

Lag en gruppe som heter f.eks. useradd

Legg alle administratorer til i denne gruppen

Lag et script til administratorene som legger til en bruker og gi apache tilgang til å kjøre det (med chown <bruker>:apache script; chmod g+x script)

Gjør useradd kjørbart for medlemmer av useradd

(chown root:useradd /usr/sbin/useradd; chmod g+x /usr/sbin/useradd)

Dette vil i teorien gi administratorene tilgang til å kjøre dette scriptet og dermed legge til en bruker, mens andre ikke skal ha samme tilgangen.

Det er IKKE SIKKERT AT DETTE VIRKER, og dette KAN VÆRE EXPLOITABLE.

Jeg har aldri gjort det, jeg ville aldri gjort det og jeg kommer aldri til å gjøre det. Men jeg tror det er slikt det blir gjort :)

Edit: Det er ikke sikkert at useradd ligger i /usr/sbin under FreeBSD (jeg gadd ikke å sjekke om det var der de lå i Linux heller :p)

Edit2: Hvis dette virker så trenger jeg et shell til å kjøre en eggdrop på :D)

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...