BearThor Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Hei. Jeg har et spørsmål om fjerning av RAID0 oppsett. Har i dag to SSD disker som står i RAID 0. Disse fungerer som oppstartsdisken min (C:). Noen som vet hva jeg gjør dersom jeg ønsker å "avslutte" raidet og heller bruke 1 disk som oppstartsdisk? RAID 0 speiler vel ikke hverandre, så jeg må vel gå inn i RAID setup under oppstart, fjerne raidet og formatere diskene? Begynne helt på nytt? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Må begynne på nytt ja. Ta kopi av viktig data først. Raid 0 er striping, her er ingen speiling. Raid 0 er fint for ytelse men dårlig mhp datasikkerhet. Det kan tenkes at du klarer å ta et image av partisjonen din, ta diskene ut av arrayet og reinstallere image etterpå. Usikker om dette går da. Uansett, hvis dette er raid satt opp på intel sin kontroller så trykker du bare CTRL+I under oppstart for å få frem muligheten til å fjerne medlemsdisker fra raid-arrayet. Skal du ikke ha noe raid på maskinen etterpå setter du sata-config til AHCI i BIOS/UEFI før re-install av windows. Endret 3. mai 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Du har jo svart på dit eget spørsmål: "RAID 0 speiler vel ikke hverandre, så jeg må vel gå inn i RAID setup under oppstart, fjerne raidet og formatere diskene? Begynne helt på nytt?" Så ja, fjern RAID'et i setup under oppstart, og restart PC'en fra en Windows/Linux USB stikke og formater diskene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 ... og restart PC'en fra en Windows/Linux USB stikke og formater diskene. Det er vel ikke nødvendig? Så vidt jeg husker fra RAID BIOS så var det et valg for å slette disk elns (som sletter MBR). Da vil disken oppføre seg som en helt ny disk, den er tom og må initialiseres. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Etter som han skal bruke disk 1 som oppstartsdisk, så må jo disken formateres før han installerer OS (normalt gjøres dette av OS'et automatisk under installering), om det er Linux eller Windows. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Klart. Ville bare ha fram at det ikke er noe man trenger å tenke på, det skjer automatisk. Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2018 Takk for alle svar! Da blir det snart formatering Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå