Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tur til danmark mens sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gravid kone som nå er sykemeldt pga noe hjertebank. Jeg vil ta henne med på stena line tur retur fredag til søndag. Evnt torsdag til lørdag.

Henne har fri fredag til søndag i utgangspunktet på turnus så disse dagene skal henne ikke ha lønn for uansett.

Kan vi reise på utlandstur disse dagene uten trekk fra nav da?

Trenger vi kun OK fra lege?

Anonymous poster hash: bca97...4f0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

So lenge ho ikkje krever sjukepengar so er dette uproblematisk for både NAV og arbeidsgjevar.

Dersom ho krever sjukepengar må ho søke til NAV og få godkjent søknaden før ho reiser til utlandet (alternativt arbeidsgjevar dersom ho er innanfor dei fyrste 16 dagane der det er arbeidsgjevaren som betalar lønna). 

Ho treng heller ikkje aksept frå legen, men det vil nok være lurt å snakke med legen på forhånd. Kombinasjonen av å være gravid med hjertebank, og ei sjøreise der det er langt til nærmaste sjukehus dersom det skulle skje noke slår meg ikkje umiddelbart som ein god idé.

Det treng ikkje å være eit problem verken graviditet eller hjertebank er sjukdom, men vær i alle fall sikker før dere legger ut på cruise.

Lenke til kommentar

Hva slags ytelse har ho fra NAV?

Hvis ho har fri de dagene og egentlig ikke skal jobbe likevel, så er det vel ingen grunn til å påkalle sykdom, eller melde fra til noen om sykdom, hvis dette er en triviell sykdom - Hjertebank høres vel ut som noe som burde utredes, men likevel kanskje bare skyldes stress og går raskt over - så er det kanskje liten grunn til å dra lege inn i bildet. Hvis man får en sykemelding, så skal man jo krysse av på meldekortet som Sykdom, selv om man egentlig ikke skal jobbe den dagen, fordi NAV skal vite om historikk. Jeg har ikke hørt om erfaringer, men jeg kan vel forestille meg at hvis noen som jobber i NAV ser noen som har krysset av på meldekort for Sykdom, kanskje ser den personen på buss og på vei til en tur på denne måten, så kan jo det oppfattes som uærlighet.

Så finnes det jo andre måter å vinkle og formulére dette på. En båttur på den måten kan jo også være en avstressende tur, en romantisk tur, den behøver ikke være ensbetydende med full fest og fyll. Så i så måte kan den jo være bra for en eventuell sykdom, og NAV har egentlig ikke noe med hvordan enkeltpersoner styrer sitt sykdomsforløp. Dét gjør enkeltpersoner i samråd med fastlegen og eventuell profesjonell helsepersonell.

Så jeg ville latt være å melde fra til noen lege overhodet, så lenge ho egentlig ikke skal jobbe denne tiden likevel, reist på tur, og ikke bekymret meg en tanke mer om NAV! De har ingenting med hva man gjør på fritiden, så enkelt er dét.

Én ting jeg stusset litt over dog, var Tur retur med Stena Line over 2 dager? ^^ Stena Line kjører til Frederikshavn fra Oslo, en 24-timers tur. Men kanskje dere har bestemt for å være på hotell en dag. Stena er den billigste båten, helt ok.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...