cuadro Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (..) Jeg er enig at vi ikke spiser katt og hund på kulturelt grunnlag, men hvorfor er det greit å spise gris. Det er et dyr som er "intelligent" føler frykt og blir avlet for å bli spist. (..) Dersom du spør meg, så er det greit fordi slaktegrisen ikke er en person (les: har egne ønsker og mål for fremtiden, som den selv er bevisst og klar over. Dette etter den løse definisjonen jeg gav på side 6.) eller har en sterk relasjon til en person. Hunder og griser er veldig sammenlignbare på denne måten. Det kan tenkes en gris som er oppvokst som et kjeledyr – denne grisen hadde det absolutt ikke vært greit å slakte for mat. Det finnes mange slike griser, og andre dyr. Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (..) Jeg er enig at vi ikke spiser katt og hund på kulturelt grunnlag, men hvorfor er det greit å spise gris. Det er et dyr som er "intelligent" føler frykt og blir avlet for å bli spist. (..) Dersom du spør meg, så er det greit fordi slaktegrisen ikke er en person (les: har egne ønsker og mål for fremtiden, som den selv er bevisst og klar over. Dette etter den løse definisjonen jeg gav på side 6.) eller har en sterk relasjon til en person. Hunder og griser er veldig sammenlignbare på denne måten. Det kan tenkes en gris som er oppvokst som et kjeledyr – denne grisen hadde det absolutt ikke vært greit å slakte for mat. Det finnes mange slike griser, og andre dyr. Vanlig tankegang, da er det også greit om vi behandler en hund som vi behandler som slaktegris, og da er det greit med slakt og konsumering. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Hva gjør spising av dyr som ikke greier å planlegge fremtiden sin moralsk riktig? Alle dyr kan vel til en viss grad planlegge, mtp at de får barn og reiser lange veier for bedre levekår. Er det meg du spør? Isåfall: Jeg besvarer ikke hva som gjør dreping "moralskt riktig". Jeg definerer når det kan være umoralskt. Definisjonen er lagt ut slik den er fordi jeg antar at de aller fleste mennesker erkjenner at de selv ikke ønsker å bli drept, samt at de ikke ønsker at levende vesener de bryr seg om skal bli drept. Altså, det er i utgangspunktet umoralskt å drepe et vesen som er bevisst sin egen fremtid og ønsker, fordi du selv er et slikt vesen, og det er nødvendig for deg at andre slike vesener ikke dreper deg. Hvorfor har jeg valgt den tilsynelatende arbitrære egenskapen å være bevisst sin egen fremtid og ønsker? Gjennom ekvivalent refleksjon; egenskapen kan for eksempel ikke være "å være et dyr", fordi det helt opplagt er greit å drepe ganske mange dyr, til og med nødvendig bare for vår hverdagslige eksistens, så det er en inkonsekvent løsning. Den kan ikke være "å være menneske", fordi vi ønsker både abort og muligheten til å stoppe pusteassistering, da det finnes moralske argumenter for disse i og for seg selv. Målet er 'simpelthen' å finne en egenskap ved deg selv som gjenstår etter du har ekskludert alle egenskapene som eksisterer hos de tingene du kan moralskt argumentere for å drepe, i mål om å finne et logisk konsistent sett med egenskaper som beskriver alle ting som ikke kan drepes. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Vanlig tankegang, da er det også greit om vi behandler en hund som vi behandler som slaktegris, og da er det greit med slakt og konsumering. I prinsippet, ja. Men det er, som påpekt, andre grunner som gjør det mindre ønskelig. Deriblant helsemessige årsaker, som Buffy påpekte. Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Menneskearter har vært jegere og fangstfolk i over en million år. Det ligger i genene våre. Det er naturlig å jakte og fiske og det gir glede for dem som har den interessen. Et samfunns lover må være naturlige. Og det er naturlig for mennesker å gå på jakt. Å forby kjøttproduksjon i jordbruket er helt utenkelig. I Norge ville det betydd slutten for nesten all jordbruk, da de som driver korn eller annet vegetabilsk ofte er avhengig av å selge dyrefor. Hva tror du mennesker gjorde mot hverandre for en million år siden? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) Hva gjør spising av dyr som ikke greier å planlegge fremtiden sin moralsk riktig? Alle dyr kan vel til en viss grad planlegge, mtp at de får barn og reiser lange veier for bedre levekår.Er det meg du spør? Isåfall: Jeg besvarer ikke hva som gjør dreping "moralskt riktig". Jeg definerer når det kan være umoralskt. Definisjonen er lagt ut slik den er fordi jeg antar at de aller fleste mennesker erkjenner at de selv ikke ønsker å bli drept, samt at de ikke ønsker at levende vesener de bryr seg om skal bli drept. Altså, det er i utgangspunktet umoralskt å drepe et vesen som er bevisst sin egen fremtid og ønsker, fordi du selv er et slikt vesen, og det er nødvendig for deg at andre slike vesener ikke dreper deg. Hvorfor har jeg valgt den tilsynelatende arbitrære egenskapen å være bevisst sin egen fremtid og ønsker? Gjennom ekvivalent refleksjon; egenskapen kan for eksempel ikke være "å være et dyr", fordi det helt opplagt er greit å drepe ganske mange dyr, til og med nødvendig bare for vår hverdagslige eksistens, så det er en inkonsekvent løsning. Den kan ikke være "å være menneske", fordi vi ønsker både abort og muligheten til å stoppe pusteassistering, da det finnes moralske argumenter for disse i og for seg selv. Målet er 'simpelthen' å finne en egenskap ved deg selv som gjenstår etter du har ekskludert alle egenskapene som eksisterer hos de tingene du kan moralskt argumentere for å drepe, i mål om å finne et logisk konsistent sett med egenskaper som beskriver alle ting som ikke kan drepes. Interessant, bra svar:) Endret 5. mai 2018 av PgUp Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Moralsk og moralsk fru Blom. Moralbegrepet er menneskeskapt og ikke en naturlig del av naturen. Det er en del av naturens gang at vi dreper dyr for å spise og overleve. Like it or not - sånn er det. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 ringskildene til katten. Ernæringsaskeptet har veldig mye å si på hva folk bestemmer som moralsk rett å spise eller ei. Islam er ett godt eksempel, det sies at det ble forbudt å spise svin for på den tiden koranen ble forfattet så var det ett virus eller noe sånt som grisene bærte på som kunne være skadelig for mennesker. Perfekt eksempel på moral som blir født ut av nødvendighet, og ikke fordi grisene er styggere enn katter og hunder. Griser kan faktisk være jævla søte og like smarte som småbarn. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/svin/sykdommer_paa_svin.5011 https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/trikinose/ Denne er forårsaket av en parasitt, Trichinella spiralis, og er av betydning for folkehelsa. Human infeksjon skjer oftest ved konsum av for lite kokt kjøtt, vanligvis svinekjøtt. Parasitten ligger i små cyster i muskulaturen, og grisen får den inn via rotter og mus eller for som inneholder dårlig kokt, infisert kjøtt. Sykdommen blir ikke diagnostisert mens grisen lever, men svinekjøtt blir kontrollert ved slakting fordi trikinose kan være alvorlig for menneske. Den er sjelden i Norge. Kjente folk som har dødd av denne farlige parasitten: https://duckduckgo.com/?q=famous+people+died+from+Trichinosis&ia=web https://en.wikipedia.org/wiki/Trichinosis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå