PgUp Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Vi mennesker er dyr. Vi alle vet at man ikke skal drepe dyr, men kun av arten mennesker. Hvorfor er det greit å drepe resten av dyrene fordi vi synes det smaker godt å spise dem, selv om vi som lever i Norge kan klare oss fint uten? Vi vet jo at det er galt å drepe dyr av arten mennesker selv om de skulle være mindre intelligente enn det vi er. Dyr kan jo også ha meningsfulle liv selv om de ikke er så fryktelig opptatte som vi mennesker er. Jeg synes det kommer litt i kontrast til de som mener at individet skal beskyttes mot vold, men er for vold mot individer av andre arter. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Vi mennesker er dyr. Vi alle vet at man ikke skal drepe dyr, men kun av arten mennesker. Hvorfor er det greit å drepe resten av dyrene fordi vi synes det smaker godt å spise dem, selv om vi som lever i Norge kan klare oss fint uten? Vi vet jo at det er galt å drepe dyr av arten mennesker selv om de skulle være mindre intelligente enn det vi er. Dyr kan jo også ha meningsfulle liv selv om de ikke er så fryktelig opptatte som vi mennesker er. Jeg synes det kommer litt i kontrast til de som mener at individet skal beskyttes mot vold, men er for vold mot individer av andre arter. Mennesker spiser kjøtt og fisk siden det er bra for oss. Vi har nådvendig kunnskap til å kunne drepe uten at byttet føler særlig med smerte, så da er vet vel neppe riktig å kalle det for vold. 4 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Moder natur gir faen i moraler. Vi er dyr. Det er så enkelt som det. Tror du løver tenker på moraler før de angriper en baby av ett eller annet dyr de fikk tak i og holder kjeven lukket rundt halsen til den slutter å bevege seg? Eller hvor er moralen når en praying mantis tar å spiser hodet til partneren mens han befrukter henne? Eller når hamstere bestemmer seg for å spise alle sine barn?Jeg syns ikke det er galt å drepe dyr, men det er alltid forbedringspotensiale når det kommer til hvordan vi behandler dem til de blir slaktet. 8 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) Moder natur gir faen i moraler. Vi er dyr. Det er så enkelt som det. Tror du løver tenker på moraler før de angriper en baby av ett eller annet dyr de fikk tak i og holder kjeven lukket rundt halsen til den slutter å bevege seg? Eller hvor er moralen når en praying mantis tar å spiser hodet til partneren mens han befrukter henne? Eller når hamstere bestemmer seg for å spise alle sine barn? Jeg syns ikke det er galt å drepe dyr, men det er alltid forbedringspotensiale når det kommer til hvordan vi behandler dem til de blir slaktet. Det er vel nettopp det at vi er mennesker, og vi greier å se at det er moralsk galt å drepe andre mennesker, noe dyr ikke gjør om andre dyr. Mennesker har utviklet moral, noe dyr ikke har. Når vi vet at det er moralsk galt å drepe arten mennesker, hvorfor er det ikke galt å drepe dyr? Vi vet at dyr har følelsesliv, kan bli deprimerte, opplever glede av å oppdra barna sine osv. Endret 2. mai 2018 av PgUp 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 Vi mennesker er dyr. Vi alle vet at man ikke skal drepe dyr, men kun av arten mennesker. Hvorfor er det greit å drepe resten av dyrene fordi vi synes det smaker godt å spise dem, selv om vi som lever i Norge kan klare oss fint uten? Vi vet jo at det er galt å drepe dyr av arten mennesker selv om de skulle være mindre intelligente enn det vi er. Dyr kan jo også ha meningsfulle liv selv om de ikke er så fryktelig opptatte som vi mennesker er. Jeg synes det kommer litt i kontrast til de som mener at individet skal beskyttes mot vold, men er for vold mot individer av andre arter. Mennesker spiser kjøtt og fisk siden det er bra for oss. Vi har nådvendig kunnskap til å kunne drepe uten at byttet føler særlig med smerte, så da er vet vel neppe riktig å kalle det for vold. Jeg vil vel påstå at drap er en form for vold, men om dyret føler smerte eller ikke gjør det vel ikke riktig? Samme som at det er galt å drepe mennesker selv om vi gjør det smertefritt. 1 Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 "Det er en gammel og dyp følelse at medlemmer av ens egen art fortjener å bli tatt særskilt moralsk hensyn til i forhold til medlemmer av andre arter. Å drepe folk, bortsett fra i krig, blir vanligvis betraktet som den verste forbrytelsen man kan begå. Det eneste som er enda mer strengt forbudt i vår kultur, er å spise mennesker. Men vi nyter å spise medlemmer av andre arter. Mange av oss viker tilbake for å henrette selv de mest grusomme forbrytere, mens vi gladelig støtter skyting uten rettsak av forholdsvis ufarlige rovdyr. Vi dreper til og med medlemmer av andre harmløse arter som et middel til vår egen rekreasjon og fornøyelse." Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) Vi mennesker er dyr. Vi alle vet at man ikke skal drepe dyr, men kun av arten mennesker. Hvorfor er det greit å drepe resten av dyrene fordi vi synes det smaker godt å spise dem, selv om vi som lever i Norge kan klare oss fint uten? Vi vet jo at det er galt å drepe dyr av arten mennesker selv om de skulle være mindre intelligente enn det vi er. Dyr kan jo også ha meningsfulle liv selv om de ikke er så fryktelig opptatte som vi mennesker er. Jeg synes det kommer litt i kontrast til de som mener at individet skal beskyttes mot vold, men er for vold mot individer av andre arter. Mennesker spiser kjøtt og fisk siden det er bra for oss. Vi har nådvendig kunnskap til å kunne drepe uten at byttet føler særlig med smerte, så da er vet vel neppe riktig å kalle det for vold. Jeg vil vel påstå at drap er en form for vold, men om dyret føler smerte eller ikke gjør det vel ikke riktig? Samme som at det er galt å drepe mennesker selv om vi gjør det smertefritt. Egentlig litt dumt at det regnes som umoralskt å drepe mennesker. Vi er i overtall og vi ødelegger planeten som alle bor på. Uten menneskene så ville alle andre arter hatt det mye bedre. Men ting går i bølger, for en million år siden så var det en annen art som var domminerende. Snart er ikke jorda en levelig plass og da blir det muligens kakkelakkene som blir den domminerende arten. Endret 2. mai 2018 av Professor Balthazar 2 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Menneskearter har vært jegere og fangstfolk i over en million år. Det ligger i genene våre. Det er naturlig å jakte og fiske og det gir glede for dem som har den interessen. Et samfunns lover må være naturlige. Og det er naturlig for mennesker å gå på jakt. Å forby kjøttproduksjon i jordbruket er helt utenkelig. I Norge ville det betydd slutten for nesten all jordbruk, da de som driver korn eller annet vegetabilsk ofte er avhengig av å selge dyrefor. 4 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 Egentlig litt dumt at det regnes som umoralskt å drepe mennesker. Vi er i overtall og vi ødelegger planeten som alle bor på. Uten menneskene så ville alle andre arter hatt det mye bedre. Nen ting går i bølger, for en million år siden så var det en annen art som var domminerende. Snart er ikke jorda en levelig plass og da blir det muligens kakkelakkene som blir den domminerende arten. Litt annerledes diskusjon det, men er ikke menneskene i seg selv, men kapitalismen vi har bygget opp som er basert på å ødelegge planeten for økonomisk vekst. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Vi mennesker er dyr. Vi alle vet at man ikke skal drepe dyr, men kun av arten mennesker. Hvorfor er det greit å drepe resten av dyrene fordi vi synes det smaker godt å spise dem, selv om vi som lever i Norge kan klare oss fint uten? Vi vet jo at det er galt å drepe dyr av arten mennesker selv om de skulle være mindre intelligente enn det vi er. Dyr kan jo også ha meningsfulle liv selv om de ikke er så fryktelig opptatte som vi mennesker er. Jeg synes det kommer litt i kontrast til de som mener at individet skal beskyttes mot vold, men er for vold mot individer av andre arter. Fordi det smaker godt. Hva taper vi på det? 3 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Hvor lenge hadde du egentlig klart å overleve uten egg og backon til frokost? 2 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 For hver baconskive vegetarianere ikke spiser, spiser jeg to! 8 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) Menneskearter har vært jegere og fangstfolk i over en million år. Det ligger i genene våre. Det er naturlig å jakte og fiske og det gir glede for dem som har den interessen. Et samfunns lover må være naturlige. Og det er naturlig for mennesker å gå på jakt. Å forby kjøttproduksjon i jordbruket er helt utenkelig. I Norge ville det betydd slutten for nesten all jordbruk, da de som driver korn eller annet vegetabilsk ofte er avhengig av å selge dyrefor. Vel, vi mennesker har i millioner av år voldttatt, drept andre mennesker, misbrukt, vært rasistiske, henrettet andre over andre ideologiske tankeganger osv. Man kan jo påstå at dette er naturlig siden det har vært en del av vår kultur så utrolig lenge. Det er vel ikke et så bra argument at siden noe vi har gjort til alle tider betyr at det er moralsk riktig? Og at det er moralsk riktig pga. økonomien er vel ikke heller riktig, da mye økonomi tidligere har vært basert på grov utnyttelse av mennesker og miljøet, og vi er alle enige i at det var en bra ting å få stoppet selv om det endret økonomien og mange mistet sitt levebrød. Faktisk kan man påstå at det er umoralsk mtp. miljøet og naturen siden kjøttproduksjon og produksjon av korn osv for kjøtt er utrolig miljøskadende, faktisk mer ille enn transport. Endret 2. mai 2018 av PgUp Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) Hvor lenge hadde du egentlig klart å overleve uten egg og backon til frokost? Spiste det ikke på mange år Foretrekker havegrøt hehe. Endret 2. mai 2018 av PgUp Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Fordi det er vesentlig viktig for å kunne overleve... Fiske, hvalfangst, reinsdyrsdrift etc har gjennom moderne historie vært viktig for å sikre matfatet i nordiske land.. Man kan overleve på frukt og grønt, men, når man ikke har det tilgjengelig må man leve på de ressurser man har... 2 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) Fordi det er vesentlig viktig for å kunne overleve... Fiske, hvalfangst, reinsdyrsdrift etc har gjennom moderne historie vært viktig for å sikre matfatet i nordiske land.. Man kan overleve på frukt og grønt, men, når man ikke har det tilgjengelig må man leve på de ressurser man har... Er ikke uenig at det har vært nødvendig, men nå som vi fint kan leve på annen mat og kosttilskudd kan leve like sunt (for mange sunnere), må det vel være moralsk riktig å ikke drepe dyr? Hvis menneskene aldri hadde drept dyr og spist kjøtt, hadde det endret på om det var riktig å spise kjøtt eller ikke? Jeg tror ikke det. Jeg tror derimot at hvis vi aldri hadde spist dyr hadde vi aldri heller blitt vant til det og akseptert det, det hadde ikke vært så inngrodd i samfunnet og kulturen som det er nå. Jeg synes ikke tradisjon er et godt nok argument for hva som er riktig, da mange tradisjoner vi har basert oss på før opplysningstiden var direkte umoralske. Endret 2. mai 2018 av PgUp Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) Det er helt klart at dyr har personlighet, tanker og følelser. Jeg har vært jeger i mange år og har sett mange eksempler på dette. Det hender jeg ikke skyter dyr fordi jeg liker dem, men jeg har aldri følt dårlig samvittighet for de dyrene og fuglene jeg har skutt. Det er et interessant spørsmål om dyr har noe vi kan kalle moral. Jeg tror noen arter har dette, f. eks. ulver eller sjimpanser. Moralen er knyttet til sosiale relasjoner. Handlinger som styrker flokkens bånd, blir sett på som positive eller "gode", mens handlinger som undergraver båndene eller svekker dem, blir oppfattet som dårlige eller "onde". Og slik er det jo for oss mennesker og. Hva vi kaller godt og ondt varierer ulike steder i verden og varierer gjennom tidene, men dette synes å være det samme. Jeg tror at jo mer vi vet om naturen, dess vanskeligere blir det å finne noe som skiller oss mennesker fra andre skapninger. Endret 2. mai 2018 av Vaniman 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) Moder natur gir faen i moraler. Vi er dyr. Det er så enkelt som det. Tror du løver tenker på moraler før de angriper en baby av ett eller annet dyr de fikk tak i og holder kjeven lukket rundt halsen til den slutter å bevege seg? Eller hvor er moralen når en praying mantis tar å spiser hodet til partneren mens han befrukter henne? Eller når hamstere bestemmer seg for å spise alle sine barn? Jeg syns ikke det er galt å drepe dyr, men det er alltid forbedringspotensiale når det kommer til hvordan vi behandler dem til de blir slaktet. Det er vel nettopp det at vi er mennesker, og vi greier å se at det er moralsk galt å drepe andre mennesker, noe dyr ikke gjør om andre dyr. Mennesker har utviklet moral, noe dyr ikke har. Når vi vet at det er moralsk galt å drepe arten mennesker, hvorfor er det ikke galt å drepe dyr? Vi vet at dyr har følelsesliv, kan bli deprimerte, opplever glede av å oppdra barna sine osv. Vi mennesker er ikke noe bedre. Vi dreper gjerne hverandre også. Hovedgrunnen til hvorfor vi ikke spiser hverandre er at det hadde gjort folk syke. Du bør ikke spise andre kjøttetere da de kan ha uheldige parasitter de bærer på. Det finnes steder i verden hvor de fortsatt driver med kannibalisme. Endret 2. mai 2018 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 Det er helt klart at dyr har personlighet, tanker og følelser. Jeg har vært jeger i mange år og har sett mange eksempler på dette. Dette hender jeg ikke skyter dyr fordi jeg liker dem, men jeg har aldri følt dårlig samvittighet for de dyrene og fuglene jeg har skutt. Det er et interessant spørsmål om dyr har noe vi kan kalle moral. Jeg tror noen arter har dette, f. eks. ulver eller sjimpanser. Moralen er knyttet til sosiale relasjoner. Handlinger som styrker flokkens bånd, blir sett på som positive eller "gode", mens handlinger som undergraver båndene eller svekker dem, blir oppfattet som dårlige eller "onde". Og slik er det jo for oss mennesker og. Hva vi kaller godt og ondt varierer ulike steder i verden og varierer gjennom tidene, men dette synes å være det samme. Jeg tror at jo mer vi vet om naturen, dess vanskeligere blir det å finne noe som skiller oss mennesker fra andre skapninger. Bra svar. Vi har nok kommet veldig langt siden opplysningstiden i hvordan vi tolker og forstår verden. Intelligente arter kan ha en viss moral, men den blir veldig simplifisert iforhold til hva mennesker får tid. Du ser ikke at Aper går sammen og bygger hytter de kan bo i. Jo mer vitenskap vi gjør jo mer forstår vi at dyr har følelsesliv som ligner på vårt eget. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) Vi mennesker er ikke noe bedre. Vi dreper gjerne hverandre også. Hovedgrunnen til hvorfor vi ikke spiser hverandre er at det hadde gjort folk syke. Du bør ikke spise andre kjøttetere da de kan uheldige parasitter de bærer på. Det finnes steder i verden hvor de fortsatt driver med kannibalisme. Vi dreper hverandre, men vi alle vet jo at det (med få unntak) er umoralsk å gjøre? Vi forstår at det er umoralsk for mennesker å drepe andre mennesker for å spise de, det er du enig i? Jeg vil absolutt påstå at kulturer som driver på med dette driver på med noe umoralsk. Du skal være ganske kulturrelativist for å påstå noe annet. Endret 2. mai 2018 av PgUp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå