Gå til innhold

Når kommer raskere DVD brennere?

asad

Anbefalte innlegg

Hvor lenge må vi vente før det kommer brennere med 8x skrivehastighet? Jeg vurderer å kjøpe en brenner nemlig. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal ha, og ikke minst, hva jeg trenger!

Jeg har en del filmer og ting som jeg har lyst til å brenne på DVD. Hva slags format burde jeg kjøpe? + eller -? Eller kanskje en som har begge to? Jeg så en billig NEC brenner på komplett, er den noe å satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Plextor PX-708A her også, brenner både - og +. (8xDVD+R, 40xCD-R)

Sony har også 8x brenner, men vet ikke om den har kommet til Norge ennå.

Flere er sikkert på trappene.

Plextor koster ca 2000 kr +/- et par hundre kroner i de billigste sjappene avhengig av om det er bulk eller retail.

Endret av olavr
Lenke til kommentar

Det som du kanskje burde vente på er skriving av 2-lags DVD plater, da kan man ta backup av vanlige DVD filmer på en plate. Ingenting er så kjedelig som en film ødelagt av riper pga klåfingret barn på 2 år...

Da får man altså en kapasitet på ca 4.7GB * 2, dvs 9.6GB. De fleste filer idag er to-lags.

Lenke til kommentar
Det som du kanskje burde vente på er skriving av 2-lags DVD plater, da kan man ta backup av vanlige DVD filmer på en plate. Ingenting er så kjedelig som en film ødelagt av riper pga klåfingret barn på 2 år...

Da får man altså en kapasitet på ca 4.7GB * 2, dvs 9.6GB. De fleste filer idag er to-lags.

når kommer disse brennere da?

Lenke til kommentar

når kommer disse brennere da?

Jeg menr å ha lest at de ville kommer til våren en gang, men husker ikke kilden. Kanskje noen andre som vet?

Lenke til kommentar

Man kan fint ta backup av en DVD9 plate (2 lags) til en DVD5 plate (1 lags) i dag. Man må noen ganger rippe ut litt ekstra matriale å nedkomprimere filmen noe. Jeg har i allefall gjort dette. Kan ikke si jeg ser forandringer i kvaliteten med mine øyne i allefall.

Bildene blir tilogmed blåst opp med projector.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det vil komme SCSI-baserte DVD-brennere?

Kan med 99% sikkerhet si: Nei SCSI DVD-Brennere vil ikke komme.

Men S-ATA DVD-brennere er på vei.

1: To lags (8.5Gb) brennere kommer i Mai/juni med en hastighet på 2.4X fra Beng/philips. Kun DVD+R. om et års tid tror jeg vi vil se 4X to-lags DVD+R brennere. Plater blir DYRT og vanskelig å få tak i da få produsenter er klar til å produsere disse. Trolig 1-1,5 år før platene blir lette å få tak i og til en akseptabel pris (dvs under 30kr pr plate).

2: 8X brennere er her allerede, 12X kommer i løpet av 2004. 16X er høyeste hastighet som vil oppnås og trolig komme i første kvartal 2005.

I løpet av 2005 burde også blålaser (ca 27GB pr plate, men platene er ikke lesbare med dagens DVD-lesere) og 8X to-lags brenning komme for fult.

Lenke til kommentar

1: To lags (8.5Gb) brennere kommer i Mai/juni med en hastighet på 2.4X fra Beng/philips. Kun DVD+R. om et års tid tror jeg vi vil se 4X to-lags DVD+R brennere. Plater blir DYRT og vanskelig å få tak i da få produsenter er klar til å produsere disse. Trolig 1-1,5 år før platene blir lette å få tak i og til en akseptabel pris (dvs under 30kr pr plate).

2: 8X brennere er her allerede, 12X kommer i løpet av 2004. 16X er høyeste hastighet som vil oppnås og trolig komme i første kvartal 2005.

I løpet av 2005 burde også blålaser (ca 27GB pr plate, men platene er ikke lesbare med dagens DVD-lesere) og 8X to-lags brenning komme for fult.

Hvor har du infoen fra?

Lenke til kommentar

Hvor har du infoen fra?

Samme her: hvor har du denne infoen fra? :wow:

Lenke til kommentar

Jobber for en av verdens mest populære/største CD/DVD relaterte sider: www.cdfreaks.com

Så jeg er relativt oppdatert på en del områder innen CD/DVD ja.

Benq/Philips har informert om at 2.4X to lags DVD-brennere vil være klare i testeksemplarer i mars/april og i salg i mai/juni. Foreløpig så har kun verbatim annonsert at de vil ha klare to-lags 2.4X DVD+R plater i 2004...ingenting er nevnt om når disse vil være i handel. Ja Størrelsen er 8.5Gb for dual layer DVD-plater - også orginale :)

Var det noe annet dere lurte på? Kan nevne at denne infoen ikke er 100% sikker men den gir en viss pekepinn, alt er basert på uttalelser fra produsenter innen CD/DVD bransjen

Lenke til kommentar

OC-Freak: Kjekt med litt inside info :thumbs: Hva er egentlig saken med disse to-siders platene? Så det vil gå an å lagre opptil 8GB på dem, uten tweaking og slikt, bare rett fram? Det er jo fortsatt lenge til da... jeg får se om jeg klarer å vente :thumbup:

Lenke til kommentar
Man kan fint ta backup av en DVD9 plate (2 lags) til en DVD5 plate (1 lags) i dag. Man må noen ganger rippe ut litt ekstra matriale å nedkomprimere filmen noe. Jeg har i allefall gjort dette. Kan ikke si jeg ser forandringer i kvaliteten med mine øyne i allefall.

Bildene blir tilogmed blåst opp med projector.

hvilket program bruker du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...