Gå til innhold

Apple TV gir ingen lyd i venstre kanal(noen ganger)

Anbefalte innlegg

Ja, en litt merkelig feil. 

Jeg merker når jeg bruker apple TV, at den ikke spiller av noe lyd når det er kun venstre kanal.

Oppdaget det første ved navigering i menyer. Det er er "klikk" når man bytter ikoner og når man beveger seg til høyre og venstre på skjermen, så går lyden også dit hen. Så, når jeg beveger meg mot venstre på skjermen blir det lavere og lavere lyd, til det blir helt stille, helt til venstre. 

Dette syns jeg var merkelig så jeg youtubet en stereo test. Det viste seg enkelt og greit at "left speaker" ikke gir noe lyd. 

Det merkelige er at det er lyd i venstre høyttaler når jeg ser på innhold. Det er rett og slett lyd i begge når det skal være det. Men det virker som om det er en software feil i apple TV som gjør at jeg ikke får noe lyd i venstre, når det kun skal være lyd der. Muligens at innholdet jeg ser på er i Mono? (tviler litt på det) Uansett så vet jeg ikke om feilen er tilstede i stor grad eller ikke når jeg ser på innhold, jeg vet bare at det er lyd i venstre kanal, men samtidig ingen lyd i venstre kanal når det skal være kun der. 

Jeg har funnet 1 måte å delvis omgå problemet, og det er ved å sende lyd ut via Airport Express. Feilen er fortsatt tilstede ved navigering i menyer, da dette ikke rutes via airport express av en eller annen grunn. Men stereo testen på youtube fungerer som den skal, og innhold fungerer helt fint. 

Men dette er en løsning jeg ikke ønsker å bruke, da det har en tendens til å lagge litt i lyden når det tar seg opp. 

Jeg har en Apple TV 4K koblet med HDMI til TVen min, og videre med jack kabel til en sonos connect amp. Sonos spiller lyd på vanlig måte helt uten problemer fra andre kilder(spotify på app f.eks).

Jeg har testet ved å ikke bruke sonos i det hele tatt, samme feil gjentar seg i vanlige TV høyttalere. Samme feil gjentar seg også ved bytte av HDMI kabler. 

Det irriterende er jo at jeg ikke vet hvor stort omfanget av problemet er. Er det kun på stereo testen? er det kun på youtube?

Så.. jeg håper noen der ute har opplevd samme problem som meg og har en løsning, evt bare har en løsning? For dette begynner å gå meg litt på nervene... 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...