AnonymDiskusjon Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Ifølge Tolloven har man plikt til å medvirke ved tollkontroll. Betyr det at tollere kan spørre om hva som helst? Og at man har plikt til å svare ærlig på spørsmålene? Trenger man å opplyse nøyaktig hvor man har vært, hva man har gjort der, og hvem man har vært der med? Anonymous poster hash: 1f01d...fce Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Du har neppe plikt til og svare på noe som helst men ditt opphold hos tolleren kan jo fort bli langt hvis de ikke liker svarene. 3 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Ifølge Tolloven har man plikt til å medvirke ved tollkontroll. Betyr det at tollere kan spørre om hva som helst? Og at man har plikt til å svare ærlig på spørsmålene? Trenger man å opplyse nøyaktig hvor man har vært, hva man har gjort der, og hvem man har vært der med? Anonymous poster hash: 1f01d...fce Vel... Tollere har makten til å nekte innreise for deg og/eller dine ting. Så om du velger å ikke svare vil du eller dine ting bli nektet innreise. Det er da selvfølgelig også opp til dem å bedømme om de tror deg eller ikke i din forklaring. Noe som vanligvis bare fører til videre undersøkelser. Til syvende og sist har de makten til å sende deg hjem dersom du søker inntrede til et land eller nekte deg å ta med enkelte ting du har med deg. Sistnevnte vil også peke på at de ikke stoler på deg og vil høyst trolig ende i at du blir sendt hjem uansett. Uansett, dersom du føler du må lyve for tollere så mener også du at du ikke burde få inntrede eller at du skylder en eller annen signifikant sum. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Du har neppe plikt til og svare på noe som helst men ditt opphold hos tolleren kan jo fort bli langt hvis de ikke liker svarene.Nemlig. Dersom du ikke har rent mel i posen er sjansen stor for at grunnen til deres spørsmål er at de allerede vet noe. Man gjør som regel klokt i å ikke leke katt og mus med disse folkene dersom man ikke har gjort noe galt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 Du har neppe plikt til og svare på noe som helst men ditt opphold hos tolleren kan jo fort bli langt hvis de ikke liker svarene.Nemlig. Dersom du ikke har rent mel i posen er sjansen stor for at grunnen til deres spørsmål er at de allerede vet noe.Man gjør som regel klokt i å ikke leke katt og mus med disse folkene dersom man ikke har gjort noe galt. Tja, jeg pleier medvirke, men blir ganske provosert noen ganger. 'Hvor har du vært?' med et smil 'På ferie i Nederland!' med et smil 'Hva har du gjort i NEDERLAND?' mens de lyser gjennom bilen og plutselig er sure 'Vært hos min søster som bor der og familien min' 'Hmm, daså..' Anonymous poster hash: 60044...ef1 3 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Du kan jo også spørre om dette her: https://www.facebook.com/tolletaten/ Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) Ifølge Tolloven har man plikt til å medvirke ved tollkontroll. Betyr det at tollere kan spørre om hva som helst? Og at man har plikt til å svare ærlig på spørsmålene? Trenger man å opplyse nøyaktig hvor man har vært, hva man har gjort der, og hvem man har vært der med? Anonymous poster hash: 1f01d...fce Vel... Tollere har makten til å nekte innreise for deg og/eller dine ting. Så om du velger å ikke svare vil du eller dine ting bli nektet innreise. Det er da selvfølgelig også opp til dem å bedømme om de tror deg eller ikke i din forklaring. Noe som vanligvis bare fører til videre undersøkelser.Til syvende og sist har de makten til å sende deg hjem dersom du søker inntrede til et land eller nekte deg å ta med enkelte ting du har med deg. Sistnevnte vil også peke på at de ikke stoler på deg og vil høyst trolig ende i at du blir sendt hjem uansett. Uansett, dersom du føler du må lyve for tollere så mener også du at du ikke burde få inntrede eller at du skylder en eller annen signifikant sum. Nei. Dersom du er norsk statsborger har ikke tollvesenet rett til å nekte deg innreise til Norge. Edit: Ref. at TS snakker om tolloven regner jeg med at han snakker om innreise til Norge og ikke andre land. Endret 2. mai 2018 av d'espresso 1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Du har neppe plikt til og svare på noe som helst men ditt opphold hos tolleren kan jo fort bli langt hvis de ikke liker svarene. Plikten til å medvirke står i tolloven 13-9, hjemelen som åpner for straff om den reisende ikke svarer "ærlig" står i 16-5(2). 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Tja, jeg pleier medvirke, men blir ganske provosert noen ganger. 'Hvor har du vært?' med et smil 'På ferie i Nederland!' med et smil 'Hva har du gjort i NEDERLAND?' mens de lyser gjennom bilen og plutselig er sure 'Vært hos min søster som bor der og familien min' 'Hmm, daså..' Anonymous poster hash: 60044...ef1 Dette er også min opplevelse med norske både tollere og politi. Det er om å gjøre å være så sur som mulig. Dette er ikke min opplevelse fra de fleste andre steder i verden jeg har vært. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Dette er også min opplevelse med norske både tollere og politi. Det er om å gjøre å være så sur som mulig. Dette er ikke min opplevelse fra de fleste andre steder i verden jeg har vært. Jeg har passert grensen inn til Norge igjen noen ganger, mine opplevelser med tollerne er at de stort sett er serviceinnstilt. Jeg regner med at det blir akkurat like greit neste gang. Kanskje det har noe med hvordan jeg velger å forholde meg til tollerne å gjøre? 8 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Dette er også min opplevelse med norske både tollere og politi. Det er om å gjøre å være så sur som mulig. Dette er ikke min opplevelse fra de fleste andre steder i verden jeg har vært. Jeg har passert grensen inn til Norge igjen noen ganger, mine opplevelser med tollerne er at de stort sett er serviceinnstilt. Jeg regner med at det blir akkurat like greit neste gang. Kanskje det har noe med hvordan jeg velger å forholde meg til tollerne å gjøre? Noe annet ville jo vært rart. Selv møter jeg tollere hver dag i jobben og vil si at jeg har møtt flest småkonger og pedanter i Norge. 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Ifølge Tolloven har man plikt til å medvirke ved tollkontroll. Betyr det at tollere kan spørre om hva som helst? Og at man har plikt til å svare ærlig på spørsmålene? Trenger man å opplyse nøyaktig hvor man har vært, hva man har gjort der, og hvem man har vært der med? Anonymous poster hash: 1f01d...fce Dette er spørsmål tollere spør deg for å bestemme om du er ekte turist eller om du er mistenkelig ifm. Smugling. Så ja, du kan svare eller dra hjem igjen til Norge. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Ifølge Tolloven har man plikt til å medvirke ved tollkontroll. Betyr det at tollere kan spørre om hva som helst? Og at man har plikt til å svare ærlig på spørsmålene? Trenger man å opplyse nøyaktig hvor man har vært, hva man har gjort der, og hvem man har vært der med? Anonymous poster hash: 1f01d...fce Dette er spørsmål tollere spør deg for å bestemme om du er ekte turist eller om du er mistenkelig ifm. Smugling. Så ja, du kan svare eller dra hjem igjen til Norge. Så jeg kan la være å svare OG dra hjem? Det er snakk om innreise til Norge.. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Det som er litt merkelig er at jeg aldri blir stoppet i tollen.. Sist gang reiste jeg med Kielferga og hadde like gjerne kjøpt meg 4kasser øl og 50pakker snus på taxfri... Langt over tollgrensa, og jeg hadde det åpenlyst på en tralle da jeg gikk på grønt.. Men ble jeg stoppet, nope. (Som irriterer meg så jævlig da jeg hadde forhåndsbetalt tollen via toll appen) Edit: I det minste betalte jeg nærmere 1500,- kroner til statskassa og gjorde min plikt der Endret 4. mai 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Det som er litt merkelig er at jeg aldri blir stoppet i tollen.. Sist gang reiste jeg med Kielferga og hadde like gjerne kjøpt meg 4kasser øl og 50pakker snus på taxfri... Langt over tollgrensa, og jeg hadde det åpenlyst på en tralle da jeg gikk på grønt.. Men ble jeg stoppet, nope. (Som irriterer meg så jævlig da jeg hadde forhåndsbetalt tollen via toll appen) Edit: I det minste betalte jeg nærmere 1500,- kroner til statskassa og gjorde min plikt der Du er klar over at det ikke er lov å fortolle varer som er kjøpt i taxfree ikke sant? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Det som er litt merkelig er at jeg aldri blir stoppet i tollen.. Sist gang reiste jeg med Kielferga og hadde like gjerne kjøpt meg 4kasser øl og 50pakker snus på taxfri... Langt over tollgrensa, og jeg hadde det åpenlyst på en tralle da jeg gikk på grønt.. Men ble jeg stoppet, nope. (Som irriterer meg så jævlig da jeg hadde forhåndsbetalt tollen via toll appen) Edit: I det minste betalte jeg nærmere 1500,- kroner til statskassa og gjorde min plikt der Du er klar over at det ikke er lov å fortolle varer som er kjøpt i taxfree ikke sant? Jo, det er det Står til og med store skilt og instrukser om hvordan man fortoller det man har formye av og egene automater for å gjøre dette på Kielferga Til og med inne på Taxfree butikken står det at man betaler 5kroner i toll per boks 0,33l øl for det som er over kvoten Endret 4. mai 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Jo, det er det Står til og med store skilt og instrukser om hvordan man fortoller det man har formye av og egene automater for å gjøre dette på Kielferga Hmm, det var litt rart - ser ut som forbudet bare gjelder varer kjøpt ved ankomst på flyplass Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Jo, det er det Står til og med store skilt og instrukser om hvordan man fortoller det man har formye av og egene automater for å gjøre dette på Kielferga Hmm, det var litt rart - ser ut som forbudet bare gjelder varer kjøpt ved ankomst på flyplass Er vel fordi man allerde er landet i Norge... Og det innføres ikke som om det kom fra utlandet (Derav ikke tollbart) Derav også begrensninger på å kjøpe over kvoten... Endret 4. mai 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Hadde du gått på rødt og/eller ikke betalt for varene så hadde du garantert blitt stoppet Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Jo, det er det Står til og med store skilt og instrukser om hvordan man fortoller det man har formye av og egene automater for å gjøre dette på Kielferga Hmm, det var litt rart - ser ut som forbudet bare gjelder varer kjøpt ved ankomst på flyplass Tax-Free butikker på flyplasser lokalisert i utenlands-ankomsthallene i Norge har ikke lov å selge de reisende mer enn kvote. Om man har med kvoteregulerte varer fra avreiselandet i tillegg så kan man fint få fortollet dette ved ankomst ved å evt. henvende seg på rød-sone. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå