Gå til innhold

Jeg må selv dekke alle utgifter for bruk av firmabil

Anbefalte innlegg

Firma jeg jobber i har en firmabil.

Selv jobber jeg som selger: Jeg ringer kunder, får satt opp et møte, og må ofte kjøre til kunde for å prøve å selge inn løsningene vi tilbyr.

Jeg har nettopp måttet gi opp min egen private bil.

Nå har jeg bedt om å få bruke firmabilen i jobbsammenheng, men jeg må selv betale for bensin, bompenger og eventuell parkering hos kunde.

Er dette lov??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt at vitsen med å benytte eller ha firmabil tilgjengelig er jo at man ikke skal ha utgifter på denne (med unntak av beskatning hvis man får lov til å benytte bilen privat).

Bare at de får seg til å si at du skal dette vitner om arbeidsgiver med hull i hodet.

På tide å børste støv av CV-en og lete etter noe annet.

Endret av BaronSlask
  • Liker 2
Lenke til kommentar

hæ?

Du kan vel levere kvitteringer til bedriften å få tilbakebetalt utgiftene du har ifbm arbeidet?

Du må selv betale kostnader forbundet med å komme deg til jobb, men alt du foretar deg i bedriftens regi innenfor ordinær arbeidstid er bedriftens ansvar.

Jeg har aldri arbeidet for en bedrift som ikke har forstått dette. Jeg har arbeidet for ledere som har forsøkt å få meg til å bruke privatbil i arbeidstiden, men da gir jeg klar beskjed om at når min bil er parkert og jeg er på jobb så er den parkert til jeg skal hjem.

Jeg har hatt lignende diskusjoner med ledere som konstant kontakter meg på min private telefon og som samtidig ikke går med på å skaffe en firma tlf med firma abbonnement. Løsningen da blir jo den samme - å legge telefonen igjen hjemme, eller i bilen mens jeg er på jobb. da skjønner de fort at det er viktig å få tak i deg og de da trenger firmatlf allikevel.

Jeg hadde aldri godtatt å bruke min bil på min kostnad i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har brukt privatbil i jobb på fast basis førte jeg også konsekvent ført kjøregodtgjørelse fra jeg kjørte hjemmefra til jeg kom hjem igjen. Om arbeidsgiver ønsker at jeg skal bruke min bil i arbeidet er jeg følgelig også nødt til å kjøre bilen til og fra jobb, med mindre arbeidsgiver stiller med tauebil. Har heldigvis ikke fått noen kommentarer på dette, men har vært fult klar for å ta diskusjonen. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...