benjadin Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Hei! Har en trofast DBS Street Track fra tidlig 90-tall som jeg har arvet fra faren min. Den bare går og går uten noe vedlikehold, og jeg bruker den til daglig. Bilde er vedlagt. Jeg har foretatt noen mindre, hovedsakelig kosmetiske forbedringer. Nå begynner jeg imidlertid å lure på om jeg bør foreta meg noe for å holde sykkelen i teknisk god stand - og ikke minst trygg sikker å bruke. Vi byttet kjede på den for kanskje 20 år siden. Tannhjul er aldri byttet. Navgir (Shimano Nexus SG-7C21) er aldri åpnet eller servet på noe vis. Så vidt jeg vet er det ikke noe galt med sykkelen. Den girer lett og presist. Jeg byttet girsjalter i fjor for å slippe den heslige grip shift-saken, men den virket helt fint. Navbremsen kan noen ganger ule ved middels til hard bremsing, men den virker som om den brenser like bra som alltid. Forbremsen (Shimano Altus kantilever) oppgraderte jeg til en nyere variant i fjor. Bør jeg gjøre noe med denne sykkelen, eller gjelder if it ain't broken, don't fix it-prinsippet? Tenker kanskje spesielt på ulingen fra navbrems. Har spurt diverse sykkelverksted om de kan ta service på slikt, men ikke fått napp. Ut fra tekniske manualer jeg har funnet virker det som at det er en form for trommelbrems inni der, men i overkant komplisert for meg selv å fikse. Lenke til kommentar
Chip Salte Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Etter det jeg vet så krever slike nav "regelmessig vedlikehold". Dvs. rengjøring med løsningsmiddel og innsetting med nytt spesialfett. Hva som er regelmessig vedlikehold vet jeg ikke, men jeg antar at hvis sykkelen blir brukt veldig mye, så er det kanskje et intervall på et par år imellom eller noe slikt. Det skal ikke være noen overdrevet nødvendighet mao. Uling fra bremsene er ganske vanlig på slike nav, siden det ikke finnes noe bremsebelegg på "klossene". Her går det metall mot metall. Det har blitt solgt mange slike nav her i Norge, men som du opplever, så er det ingen profesjonelle reparatører som kan/vil/gidder å vedlikeholde dem. Typisk for Norge som "sykkelnasjon". Hvis du ikke vil sende navet ditt utenlands (det finnes nok reparatører nede på kontinentet som tar slike nav med letthet) så er det nok ingen annen mulighet enn å gjøre det selv. Første gangen er det sikkert litt kronglete, men ettersom verktøyet kommer i boks, og med masse bilder og notater som help, er det nok ingen umulighet å få til dette selv. Å ta seg god tid til å forstå virkemåten underveis i demonteringen hjelper nok en god del også. Lenke til kommentar
benjadin Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Takk for oppklarende svar! Mulig at løsningen bare blir å bruke dette videre til det bryter sammen, og så kjøpe et nytt nav på Ebay. Funker jo greit om jeg bare trenger å gjøre det hvert 25. eller 30. år, som det later til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå