Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vedvarende pusteproblem

Anbefalte innlegg

Er det lov å komme inn på legekontoret og spørre om legen muligens ikke har tid den dagen? Føler det er litt lenge til onsdag.. uff, føler meg bortskjemt når jeg sier det. Får vel bare vente som alle andre?

Bare har så mye tykt oransje slim fra halsen, og når man leser om hva det kan bety blir jeg bare så stressa? så kanskje best å la være.. jeg har ikke noe slim i nesa, kun fra halsen, men kan det være oransje pga blod i nesen for det om? (Ikke at jeg har det..)

Har også skummende hvitt spytt i blant fra halsen munnen, som visstnok kan indikere refluks problemer, eller lungesykdom.. Bare gleder meg til å bli ferdig med det her.

Anonymous poster hash: 5ae01...870

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis ventoline(E) hjelper på din allergi er du en abnormalitet som burde forskes på. Ventoline påvirker spesifikke funksjoner. Og ingen av de er allergi.

Av 100 personer med astma, har ca. 80 også en form for pollenallergi. Ca. 15-30% av de med pollenallergi har astma. Korrekt allergimedisinering ved samtidig astma og allergi er viktig, spesielt siden allergi kan forverre astma i seg selv. Ved en utpreget allergisk astma, kan det være nødvendig med en spesiell type allergimedisin som reduserer antistoffer produsert i kroppen ved allergi (omalizumab). Denne medisinen gis som sprøyteinjeksjoner og må søkes på av lungespesialist. Dersom man antar at allergi er en av hovedårsakene til vanskelig kontrollerbar astma, hvor både astmamedisiner og allergimedisiner har utilstrekkelig effekt, kan allergivaksinasjon være et behandlingsalternativ. Det er imidlertid viktig med riktige allergiprøver før dette er aktuelt.

Kilde: https://www.lommelegen.no/lunger/astma/artikkel/behandling-av-astma/68997242

Lenke til kommentar

hvis ventoline(E) hjelper på din allergi er du en abnormalitet som burde forskes på. Ventoline påvirker spesifikke funksjoner. Og ingen av de er allergi.

Av 100 personer med astma, har ca. 80 også en form for pollenallergi. Ca. 15-30% av de med pollenallergi har astma. Korrekt allergimedisinering ved samtidig astma og allergi er viktig, spesielt siden allergi kan forverre astma i seg selv. Ved en utpreget allergisk astma, kan det være nødvendig med en spesiell type allergimedisin som reduserer antistoffer produsert i kroppen ved allergi (omalizumab). Denne medisinen gis som sprøyteinjeksjoner og må søkes på av lungespesialist. Dersom man antar at allergi er en av hovedårsakene til vanskelig kontrollerbar astma, hvor både astmamedisiner og allergimedisiner har utilstrekkelig effekt, kan allergivaksinasjon være et behandlingsalternativ. Det er imidlertid viktig med riktige allergiprøver før dette er aktuelt.

Kilde: https://www.lommelegen.no/lunger/astma/artikkel/behandling-av-astma/68997242

Jeg skjønner ikke hva du mener her?

Lenke til kommentar

Dersom en har allergiutløst astma, så vil Ventoline hjelpe. 

Lenke til kommentar

Er det lov å komme inn på legekontoret og spørre om legen muligens ikke har tid den dagen? Føler det er litt lenge til onsdag.. uff, føler meg bortskjemt når jeg sier det. Får vel bare vente som alle andre?

Bare har så mye tykt oransje slim fra halsen, og når man leser om hva det kan bety blir jeg bare så stressa så kanskje best å la være.. jeg har ikke noe slim i nesa, kun fra halsen, men kan det være oransje pga blod i nesen for det om? (Ikke at jeg har det..)

Har også skummende hvitt spytt i blant fra halsen munnen, som visstnok kan indikere refluks problemer, eller lungesykdom.. Bare gleder meg til å bli ferdig med det her.Anonymous poster hash: 5ae01...870

Skummende spytt kan også indikere at du er dehydrert.

Ta det rolig med selvdiagnostiseringen. Hvis du vil dra til en lege ASAP, er legevakten et alternativt.

Lenke til kommentar

Dersom en har allergiutløst astma, så vil Ventoline hjelpe. 

Det er jo to forskjellige ting. Ventoline behandler pulminære symptomer, ikke foranledningen til dette.

Lenke til kommentar

Skal si det på den mest forståelsesfulle og pedagogiske måten: Pell deg til legen! Ring legevakta om du må.

Om du går økonomisk minus i en liten periode, no big deal. Prioriter helsa først.

Takk for svar! Forhåpentligvis kan noen kjøre meg dit senere i dag, hvis ikke får det vente til i morgen...

Litt trivielt/dumt muligens; siden jeg mistenker lungebetennelse / føler meg generelt ikke bra, men ikke får bekreftet før i morgen/onsdag at noe faktisk er galt, burde jeg si ifra allerede i dag til sjefen min at jeg ikke kan jobbe? (har en vakt på onsdag og fredag. har i lang tid sagt i fra at jeg ikke har følt meg bra og helst ikke vil ha noen vakter) Eller burde jeg vente til jeg har vært hos legen og kanskje har noe å vise til?

Lenke til kommentar

Da har jeg vært hos legen. Selv om mange her sikkert er lei av klageropene mine tenkte jeg å bare legge ut om mine erfaringer ettersom jeg finner ut mer/det eventuelt går over; både for andres del, i tilfelle noen skulle oppleve det sammme, og for min egen del, da jeg finner det litt terapeutisk. I følge allergiprøvene har jeg ingen allergier, men jeg hadde en allergisk reaksjon mens jeg tok prøven (de tenkte det var rart. men man tester vel ikke for ALT). Fikk Symbicort, og skal oppdatere legen etter to uker om dette har noen virkning.

Ellers nevnte jeg det samme gamle + at jeg nå også hadde oransje slim, om dette ikke kunne være lungebetennelse? Mest sannsynlig ikke, og hun avkreftet ved å høre på lungene mine (har hørt at ved noen typer kan man ikke høre det). Tilla ikke det særlig stor vekt, så tenker det ikke har noe å si. Har uansett fått mindre slim (på vei mot å bli frisk?!)

Tok også noen nye prøver, bak fra svelg for luftveisinfeksjon, og blodprøver for å sjekke blodceller og litt slik.

(ikke SÅ relatert til pustingen, passer nok bedre inn i deppetråden:

Så da får jeg bare se. Om de ikke finner noe der,, eller det ikke går over.. så må jeg kanskje be om antideppresiva neste gang jeg er der. (neida, tuller..halvveis) Tror det er den hardeste delen. Jada, har bare vært slik siden sent februar, men det er jo skikkelig kjipt å ikke kunne gjøre det som vanligvis gir en glede? Tror gjennom de siste 5-6 årene har (over)trening vært en slags 'coping-mechanism' for meg, en måte å komme gjennom dagen på. Merker at selvmordstankene og andre dumme tanker jeg tenkte for noen år siden begynner å sveve rundt inne hodet mitt, og plutselig når jeg går ute kan jeg føle for å grine. Men det er jo kanskje noe det med faren min sa: "hun som pleier å sykle ti mil hver dag, og nå orker hun så vidt å gå over stuegulvet.". men det er forhåpentligvis bare midlertidig! Prøver å se litt lyst på det i hvert fall. Har gitt meg tid til å ta opp ting jeg har hatt lyst til å prøve, har bla. mitt første surdeigsbrød til heving nå..)

Overhørt på vei ut av legekontoret: "ja, det er derfor jeg byttet herfra, følte det var så useriøst". Forøvrig følte jeg at jeg ble tatt litt på alvor i dag, noe som jo er fint, når jeg egentlig har begynt å betvile meg selv litt.

Lenke til kommentar

Ligger i senga og får ikke puste ordentlig -> får ikke sove. Prøvde å ta et ordentlig pust, utslaget var et hosteanfall jeg nesten var redd skulle ta livet av meg. Litt besk i lyden? (Kan fremprovosere hostinga, klør litt i halsen). Sendte melding inn til jobb tidligere i dag at det er nok best at jeg ikke kommer i morgen. Bare litt dokumentasjon i de sene nattetimer... håper svarene på prøvene kommer innen uka, og at de inneholder svar på hva som er galt. Eksamen neste uke og klarer ikke fokusere på noe.

Lenke til kommentar

Om ikke annet så åpner denne sykdomsperioden opp for at jeg får en liten pustepause (hehe). Det har fått meg til å innse hvor usunt det er å putte lykken sin på én ting. Selv om jeg vet det jo. Lurer litt på hvor lang tid det pleier å ta før man får noen effekt av Symbicort? Men merker vel om det funker eller ikke. 

Er usikker på om jeg innbiller meg eller ikke at jeg får effekt av Ventoline. Prøvde tidligere i dag (har vært mer tett enn vanlig, må ha vært den hostinga i natt), etter fem puff så føler jeg at pusten er OK, ikke optimal, eller bra, men ok. Placebo? Orket å gå en liten tur. Litt vemodig å tenke på at sist jeg jogget der var det snø og jeg gikk og lengtet etter våren og langturer lengre enn langt. Tenkte å prøve en litt aggressiv tilnærming, "kanskje hvis jeg begynner å trene igjen så går dette vekk?", men jogging fungerte ikke så bra. Ble dog en liten sprint da jeg nesten slepte hodet mitt nedi en orm. (møtte 4 ormer, kanskje det blir et særs ormfullt år..)

(ikke at fem puff er veldig mye. har 1mg inhalator, lest på internett at noen har 2mg og de får beskjed om å ta to puff før feks trening? )

Lenke til kommentar

Dette kan for meg høres veldig mye ut som Sure Oppstøt/Refluks. Spesielt siden du har opplevd både å være sår i halsen og hjertebank.

Spør legen om å forsøke Somac eller Nexium er mitt forslag  :)

Eventuelt bare dra på apoteket og kjøp en boks med Titralac.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Dette kan for meg høres veldig mye ut som Sure Oppstøt/Refluks. Spesielt siden du har opplevd både å være sår i halsen og hjertebank.

Oi, takk! Legen foreslo refluks, men jeg har ingen oppstøt/magevondt av noe slag, men kanskje det fortsatt gjelder? Og blir man virkelig tungpustet av det? Kan jo bare prøve Titralac og sjekke om det fungerer uansett. Er det noe som kan gå over? Feks etter bruk av Titralac, eller må en gå på det resten av livet?

Burde vel prøve å ikke drikke kaffe også for å sjekke om det fungerer..

Lenke til kommentar

Oi, takk! Legen foreslo refluks, men jeg har ingen oppstøt/magevondt av noe slag, men kanskje det fortsatt gjelder? Og blir man virkelig tungpustet av det? Kan jo bare prøve Titralac og sjekke om det fungerer uansett. Er det noe som kan gå over? Feks etter bruk av Titralac, eller må en gå på det resten av livet?

Burde vel prøve å ikke drikke kaffe også for å sjekke om det fungerer..

Refluks kan gi mange ulike symptomer og kan arte seg svært forskjellig. Så du kan fullt mulig ha refluks uten at du har smerter.

Du nevner jo selv at du har opplevd slim, noe som faktisk kan være nettopp refluks. Iallefall i mitt tilfelle så kommer refuksen ofte i form av slim. Det kan også føles som om man er forkjølet dersom det finner veien ut gjennom nesegangene.

Tungpusten blir man. Iallefall jeg blir det. 

Ved refluks så blir man gjerne også mer tungpusten av bla. Fysisk trening.

Refluksen kan gå over eller bli bedre. Men den kan også vare hele livet ut. Isåfall så er det nok bedre å ta en Somac om morgenen enn å ta flere tabletter med Titralac gjennom dagen.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Refluks kan gi mange ulike symptomer og kan arte seg svært forskjellig. Så du kan fullt mulig ha refluks uten at du har smerter.

Du nevner jo selv at du har opplevd slim, noe som faktisk kan være nettopp refluks. Iallefall i mitt tilfelle så kommer refuksen ofte i form av slim. Det kan også føles som om man er forkjølet dersom det finner veien ut gjennom nesegangene.

Tungpusten blir man. Iallefall jeg blir det. 

Ved refluks så blir man gjerne også mer tungpusten av bla. Fysisk trening.

Refluksen kan gå over eller bli bedre. Men den kan også vare hele livet ut. Isåfall så er det nok bedre å ta en Somac om morgenen enn å ta flere tabletter med Titralac gjennom dagen.

Hmm. Kjenner meg faktisk litt sur baki halsen.. men vet ikke om jeg har vært det tidligere eller ikke... Får vel bare prøve, i beste fall funker det! Bare håper det ikke er så alt for dyrt...

Lenke til kommentar

Hvis jeg eventuelt kanskje merker bedring, burde jeg kanskje spørre om gastroskopi? Ikke at jeg synes det frister så veldig mye... Eller kan jo hende jeg får bedring pga symbicorten, da... Men ved titralac kommer det vel kanskje bedring ganske fort?

Ja, det er nok en god ide. Anbefaler tho å be om narkose!

Med Titralac så kommer effekten i løpet av bare minutter  :)

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...