Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vedvarende pusteproblem

Anbefalte innlegg

Hei! For en liten stund siden lagde jeg denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1808200

Og har fortsatt problemer med pusten. At jeg føler jeg ikke får puste, får ikke trukket den ned på en måte. Og ofte blir det bare et langt endeløst gjesp. Forferdelig irriterende! Hva burde jeg gjøre? Er så lei av det... Kanskje ny tur til legen? (enda ikke vært og tatt ny pusteprøve pga ble forkjølet, så tenkte det var best å vente. Noe som gjør det verre, for var enklere å få puste ordentlig inn nesa, men nå er jeg jo tett der også...).

Men, hvis man har vært hos legen for noe, og legen egentlig ikke visste hva det var, vil det egentlig hjelpe med en ny time? Føler det er som om noen kommer og reparerer badet ditt, de vet ikke helt hva de skal gjøre, de bare foretar seg noe og håper det er løsningen, gjør kanskje ingen forskjell, men man må likevel betale de. Dog, om reperasjsonen av badet ikke var tilfredsstillende må en jo gjerne ikke betale for at de kommer på nytt og gjør det 'bedre', men man må betale for en ny legetime som muligens er like nytteløs....

(beklager for at jeg lager ny post). (vurderer også å prøve hostesaften, men føles så surt å bruke penger på det om det ikke skulle gjøre noe. og har jo ikke hoste, så sånn sett... nei jeg vet ikke)

Anonymous poster hash: 5ae01...870
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går rundt og trekker endeløse gjesp hele tiden på jakt etter oksygen. Når jeg prøver ordentlig å ta pisten og får disse gjespene, så føler jeg at noe blokkerer luftveien, kan det være det som kommer til syne på bildet bakerst her: http://tinypic.com/?t=postupload ? NB litt ekkelt bilde. Eller hva er det? Er det vanlig å ha slike prikker i halsen forresten? Tenkte å dra til legen på nytt på fredag, noe jeg burde foreslå å bli sjekket for e.l.?

Er så lei av å ha det slik. Føler meg ikke som meg selv.

Lenke til kommentar

Det har ingenting med bildet ditt å gjøre, du puster ikke med magen. Prøv å skyv ut magen mens du puster inn og trekk navlen mot ryggen mens du puster ut. 

Hmm. Føler jeg gjøre det. Magen går ut når jeg puster inn i hvertfall? Men kan jeg bare plutselig ha begynt å puste feil? For kunne jo puste normalt før...

Lenke til kommentar

Burde jeg dra til lege, egentlig? eller kaster jeg bare bort min/legens tid? Er dette bare noe jeg innbiller meg? (tviler, da andre også hører at jeg ikke puster ordentlig?) Men skjønner ikke hva det kan være? Bare fortsette å vente og håpe det går over? slik jeg har gjort i 2-3 måneder.. Føler/likner ikke på meg selv lenger. Kvier meg for å si det, men tror jeg er på kanten til å bli deprimert også. Vanskelig å holde livslysten når man ikke kan gjøre noe av det man liker.

Nå syter jeg litt mye.. men vet bare ikke hva jeg skal gjøre med det

Lenke til kommentar

Hva er det med folk og vegring for å dra 

Penger... Men skal dra! Ingen ledige timer på en stund, men tenkte å prøve å svippe innom da de sa jeg skulle komme tilbake for en ny prøve, og trengte ikke bestille time på forhånd. Så kan jo spørre da om hun tenker jeg burde bestille en ny time, eller kanskje han andre legen som er der har tid til å se på meg...

Kanskje litt vagt, men hva med lungebetennelse: https://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/hva-er-symptomene-paa-lungebetennelse-er-lungebetennelse-farlig-for-alle.html ?

Har veldig veldig grønt/gult/litt mørkt/intenst slim/snørr, og pustevansker, som det står her. "En lungebetennelsepasient kan være tungpusten til og med i hvile." Det er der HELE tiden. Eller, jeg får jo puste.. bare ikke ordentlig.. Men er sikkert ikke lungebetennelse, har jo ikke så mange andre sykdomstegn...

Lenke til kommentar

Hei!

Hvis det ikke finnes noen fyisiske symptomer/at legen ikke finner noen ting ved undersøkelse, er det en sjanse for at disse pusteproblemene kan skyldes stress og/eller muskelspenninger. Har slitt og sliter med liknende problem selv, der det ikke har vært noen synlige symptomer.

Lenke til kommentar

En form for allergi? Om ikke det vanlige (pollensesongen) så kanskje mat av noe slag, dyr, noe i omgivelsene der du bor og/eller jobber? I så fall, se om du kan eksponere deg mindre for ting som du spiser/omgir deg med.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Dette høres ut som allergi, ja.

Kjenner meg veldig igjen, da jeg selv sliter med det samme om dagen. Jeg har fått påvist midd (støv)-allergi hos legen. Og utsettes jeg for dette (blåser nedi en pc som ikke har blitt rengjort på en stund f.eks :) ) Så tettes det til i brystet med en gang.

Allergien min blir forsterket på våren/sommeren grunnet pollen, så da kjører jeg på med Ventolin og piller (Cetirizin), noe som hjelper meg veldig.

Så kom deg for guds skyld til legen og få tatt noen tester før dette fører til andre problemer. Men blir fort nedtrykt av å gå slik å lure på hva som feiler en (særlig når det gjelder noe så alvorlig som lungene/pusten). Så jeg tenker at hjertebank i dette tilfellet er pga at du går å bekymrer deg..Kanskje..

Uansett VIKTIG at du går til legen!

Om du er "redd" for å gå til legen eller ikke ser behov for det fordi de ikke finner ut hva det er bør du seriøst skaffe deg en ny fastlege, men skal aldri føle seg til bry når man er der, med mindre man uten grunn oppsøker legen flere ganger i måneden da :) Og om legen undersøker deg grundig nok så finner han/hun nok ut hva problemet er!

Ha en super dag!

Lenke til kommentar

Har faktisk hatt en dag hvor pusten ikke har føltes så ikle! Dog kan jeg ofte om morgenen nesten tro at jeg er helbredet, men så forverrer det seg som regel ettersom dagen går...

Har hatt en del blankt slim opp fra halsen (ikke noe i nesa). Nå er det oransje? Merker jeg gleder meg til legen på fredag og kunne bli ferdig med dette her. Tærer jo litt på å gå og tenke på det hele tiden også.

Lenke til kommentar

Kjenner meg veldig igjen, da jeg selv sliter med det samme om dagen. Jeg har fått påvist midd (støv)-allergi hos legen. Og utsettes jeg for dette (blåser nedi en pc som ikke har blitt rengjort på en stund f.eks :) ) Så tettes det til i brystet med en gang.

Allergien min blir forsterket på våren/sommeren grunnet pollen, så da kjører jeg på med Ventolin og piller (Cetirizin), noe som hjelper meg veldig.

Så kom deg for guds skyld til legen og få tatt noen tester før dette fører til andre problemer. Men blir fort nedtrykt av å gå slik å lure på hva som feiler en (særlig når det gjelder noe så alvorlig som lungene/pusten). Så jeg tenker at hjertebank i dette tilfellet er pga at du går å bekymrer deg..Kanskje..

Om du er "redd" for å gå til legen eller ikke ser behov for det fordi de ikke finner ut hva det er bør du seriøst skaffe deg en ny fastlege, men skal aldri føle seg til bry når man er der, med mindre man uten grunn oppsøker legen flere ganger i måneden da :) Og om legen undersøker deg grundig nok så finner han/hun nok ut hva problemet er!

Ha en super dag!

Tusen takk for et grundig og oppløftende svar! Skal høre om jeg kan få tatt noen tester for allergi.

Lenke til kommentar

Ha en super dag!

hvis ventoline(E) hjelper på din allergi er du en abnormalitet som burde forskes på. Ventoline påvirker spesifikke funksjoner. Og ingen av de er allergi.

Lenke til kommentar

Først av alt: 199 for blodprøver???

Skulle Bare ta ny spirometri (ingen ledige timer), men hun spm tar prøver forslo at jeg skulle testes for allergi også. Selv om jeg egentlig tviler på dette. Hun synes også pusten min hørtes dårlig ut/skjønte ikke hvorfor det var sånn, så hun foreslo at jeg burde ta en ny time hos legen. Så på onsdag får jeg kanskje noen svar..

(Liten klage. Sjefen min driver og setter meg opp på flere/nye vakter etter at turnusliste er satt opp. Er dette i det hele tatt lovlig? Ok off topic men er bare sykt irritert i dag)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...