Salvesen. Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Hvor finner du denne AMS-loggen? Jeg kikket litt rundt på hjemmeautomasjonsforumet men gikk meg vill i beskrivelser av hvordan man kan lytte på HAN-porten.. Mye interressant der, ikke tvil om det men døgnet har bare ikke nok timer.. Du må nok lese å logge selv, det er ikke noen intern logg å finne. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Det var det jeg var redd for etter å ha skummet gjennom de to store trådene for å lese av HAN-porten.. Hva med den blinkende dioden? forteller den akkurat det samme som det roterende hjulet i de gamle strømmålerne? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Det var det jeg var redd for etter å ha skummet gjennom de to store trådene for å lese av HAN-porten.. Hva med den blinkende dioden? forteller den akkurat det samme som det roterende hjulet i de gamle strømmålerne? Jeg mener på frekvensen av denne sier noe om effekten, men jeg er litt usikker da jeg ikke har brukt den. Det er dog langt enklere å sette opp en rpi med en mbust til usb leser. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Det er dog langt enklere å sette opp en rpi med en mbust til usb leser. Det er jeg ikke LITT enig i engang! Men man får med data ut av HAN-porten. Det er fremtiden, man kan like greit bli vandt til det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Det er dog langt enklere å sette opp en rpi med en mbust til usb leser.Det er jeg ikke LITT enig i engang! Men man får med data ut av HAN-porten. Det er fremtiden, man kan like greit bli vandt til det. Hehe, kommer vell Kanskje litt an på utgangapunktet? Om man ikke har noe fra før er jo han porten rimelig ok å få opp,og "billig":) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Ja, men det er mange forutsetninger her. Og det største hinderet er vel det vanligste: Langt fra alle nettselskaper tillater åpning av HAN-porten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Ja, men det er mange forutsetninger her. Og det største hinderet er vel det vanligste: Langt fra alle nettselskaper tillater åpning av HAN-porten. Absolutt:) Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Hvor finner du denne AMS-loggen? På "Min side" hos nettleverandøren min. Masse info der, med grafer, tall, tidsperioder etc. Er vel kanskje ikke alle nettleverandører som tilbyr dette ennå? Ser også en del feil i loggen. F.eks. fem påfølgende timer med eksakt samme forbruk. Det er nesten ikke teoretisk mulig. I hvert fall er det høyst merkverdig da alt annet forbruk varier ganske mye fra time til time. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Ser også en del feil i loggen. F.eks. fem påfølgende timer med eksakt samme forbruk. Det er nesten ikke teoretisk mulig. I hvert fall er det høyst merkverdig da alt annet forbruk varier ganske mye fra time til time.Jeg er villig til å gjette at maskineriet har hikket litt og mistet rapporteringen for de punktene som er inni de fem timene, og derfor tatt differansen mellom de to kjente målingene før og etter og fordelt den jevnt utover. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hvor finner du denne AMS-loggen? På "Min side" hos nettleverandøren min. Masse info der, med grafer, tall, tidsperioder etc. Er vel kanskje ikke alle nettleverandører som tilbyr dette ennå? Ser også en del feil i loggen. F.eks. fem påfølgende timer med eksakt samme forbruk. Det er nesten ikke teoretisk mulig. I hvert fall er det høyst merkverdig da alt annet forbruk varier ganske mye fra time til time. Ikke værst! Samler de kun på times basis eller mer? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hvor finner du denne AMS-loggen?På "Min side" hos nettleverandøren min. Masse info der, med grafer, tall, tidsperioder etc. Er vel kanskje ikke alle nettleverandører som tilbyr dette ennå? Ser også en del feil i loggen. F.eks. fem påfølgende timer med eksakt samme forbruk. Det er nesten ikke teoretisk mulig. I hvert fall er det høyst merkverdig da alt annet forbruk varier ganske mye fra time til time. Takk for tipset, det er nok atskillig mindre jobb enn å lage sin egen 'dings'. Selv om det er noe med 'bare lage bruker og logge inn på min side' som trigger en slags 'gretten gammal gubbe'-reaksjon i meg. Får manne meg opp med et glass skotsk hjemmebrent først.. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Jeg er villig til å gjette at maskineriet har hikket litt og mistet rapporteringen for de punktene som er inni de fem timene, og derfor tatt differansen mellom de to kjente målingene før og etter og fordelt den jevnt utover. Høres ut som en plausibel forklaring. Men er det ikke litt skuffende om burken ikke klarer å måle/beregne/lagre disse tallene? Det er jo relativt enkle greier, egentlig. Og når/hvis det skal være grunnlag for fakturering av effekt så blir det helt håpløst. Det må vel være strenge krav til slike målinger? Noen som vet noe om jus-en i dette? F.eks. har jeg sett et forslag som går ut på at gjennomsnittet av de tre timene med høyest effekt i løpet av en mnd. danner grunnlag for effektprising. Hvis jeg da trekker høy effekt i kun en time, og relativt lite ellers, så vil en slik gjennomsnittsberegning over 5 timer kunne gi meg høyere pris. Jeg har 3-fas TN 40 A inntak, dvs. 28 kW tilgjengelig. Om jeg maxer i en time og fordeler på fem blir det 28/5 = 5,6 kW. Om jeg ellers bruker kun 1 kW. Hmmmm, jeg slipper kanskje billigere unna så lenge det deles over fem timer. Uansett bør målingene være korrekte. Jeg gidder ikke betale mer for at naboen får lavere beregning heller. @Salvesen. Målingene viser kWt forbruk for hver time, så jo blir kW. (kWt/t = kW, t strykes over og under brøkstreken) Målingen dumper inn 2-3 ganger i døgnet. Kan noen ganger ta en dag før jeg ser siste døgns forbruk. @Kahuna av alle ting som ikke hjelper er nok skotsk hjemmebrent høyt på lista Jeg lurer på hvordan folk flest skal ha en realistisk mulighet til å vurdere og styre effekten de bruker? Når regninga kommer er det litt seint. Det må tilbys sanntidsdata på en lettfattelig måte. Og jeg vil gjerne se at tiltakene jeg gjør monner, og at det løser et problem. Ser ikke poenget med å skru ned effekt hvis det er ledig kapasitet i nettet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Jeg er villig til å gjette at maskineriet har hikket litt og mistet rapporteringen for de punktene som er inni de fem timene, og derfor tatt differansen mellom de to kjente målingene før og etter og fordelt den jevnt utover. Høres ut som en plausibel forklaring. Men er det ikke litt skuffende om burken ikke klarer å måle/beregne/lagre disse tallene? Det er jo relativt enkle greier, egentlig. Og når/hvis det skal være grunnlag for fakturering av effekt så blir det helt håpløst. Det må vel være strenge krav til slike målinger? Noen som vet noe om jus-en i dette? F.eks. har jeg sett et forslag som går ut på at gjennomsnittet av de tre timene med høyest effekt i løpet av en mnd. danner grunnlag for effektprising. Hvis jeg da trekker høy effekt i kun en time, og relativt lite ellers, så vil en slik gjennomsnittsberegning over 5 timer kunne gi meg høyere pris. Jeg har 3-fas TN 40 A inntak, dvs. 28 kW tilgjengelig. Om jeg maxer i en time og fordeler på fem blir det 28/5 = 5,6 kW. Om jeg ellers bruker kun 1 kW. Hmmmm, jeg slipper kanskje billigere unna så lenge det deles over fem timer. Uansett bør målingene være korrekte. Jeg gidder ikke betale mer for at naboen får lavere beregning heller. @Salvesen. Målingene viser kWt forbruk for hver time, så jo blir kW. (kWt/t = kW, t strykes over og under brøkstreken) Målingen dumper inn 2-3 ganger i døgnet. Kan noen ganger ta en dag før jeg ser siste døgns forbruk. @Kahuna av alle ting som ikke hjelper er nok skotsk hjemmebrent høyt på lista Jeg lurer på hvordan folk flest skal ha en realistisk mulighet til å vurdere og styre effekten de bruker? Når regninga kommer er det litt seint. Det må tilbys sanntidsdata på en lettfattelig måte. Og jeg vil gjerne se at tiltakene jeg gjør monner, og at det løser et problem. Ser ikke poenget med å skru ned effekt hvis det er ledig kapasitet i nettet. Det er nok noen hikkups nå i starten, du har jo en av nettleverandørene som faktisk har satt dette i gang, slik er det ikke hos meg. Her samler jeg selv. Du får kun timen ja, det er denne som skal brukes til effektleddet forresten(slik forslaget ligger i dag). Snitt over en time, alt over 4kW blir fakturert ekstra. Alt under er fastpris + 5 øre pr kWt om jeg husker rett. Fastpris var ca en tusing i året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå