Dovreekspressen Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Effekt er ett problem 6-10 dager i året og likevel skal folk plages med effektavgift hele året og på tider hvor nettet ikke er belastet overhode, ref hytteeieren på Hvaler som ble flådd med 117 kr pr KW effektbruk en onsdag i oktober.... Han får prise seg lykkelig for at han ikke har en Renault Zoe med 22 kW hjemmelader! 22*117= 2574,-/mnd = 30.888,-/år = 460.000,- i bilens levetid (15 år) Men er ikke dette kun en måte å fordele kostnaden utover i tid? At alternativet er å betale 1 million pr. kW de få timene i året det faktisk er et problem? Jeg kan gjerne tilpasse forbruket, det er bare å spørre eller informere meg. Så langt har jeg ikke hørt et pip. 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 (endret) Det er vel ikke alle distrikter som har et kapasitet-problem? Likefullt kan det virke som at man har tenkt å benytte seg av effektledd prising etterhvert, over hele kongeriket. Ja, og det er ikke det som er poenget. Poenget er å spare penger der det sløses, la de som sløser betale sin del av kaka(som i mine øyne er helt fair). At folk ikke ønsker å spare penger i dette landet er ganske banalt, men de som ofte ikke liker denne ordningen er storforbrukere, rart med det. Men igjen, det finnes flere tråder om dette temaet her inne. Det er bedre å ta det der Men jeg tror ikke dette selskapet kommer til å betale verken effektledd eller avgifter, kun strøm. Noen som har sjekket dette? De som «sløser» mest er gjerne aktive barnefamilier i enebolig som er under konstant tidspress med å få sine barn på utallige treninger, stevner, kamper og har mange vaskemaskiner med treningstøy hver dag, har elbil og storspiste undommer til middag og mye dusjing. Når ble disse familiene, som produserer OL talenter, blitt landssvikere i dine øyne, som fortjener å bli straffet yttreligere? De betaler allerede veldig mye i elavgift ogi nettleie med gjerne 50-60k kWt forbruk pr år. Effekt tariffen er splitt og hersk, de som (tror) de tjener på det driter i de som har bruk for effekten for å få hverdagen til å gå ihop. Strøm er faktisk en livsnødvendig basalgode man trenger for å overleve her i dette kalde landet. Det er ingen som bevvist sløser med hverken effekt eller strøm. I mange år med oppfordring til strømsparing har dog ført til økt effektbehov da luftvarmepumper som mange har installert for å spare på strøm (slik man er oppfordret til) ikke er like effektiv på de kaldeste dagene, samt utallige kampanjer med dag og nattsenking, som øker effektbehovet (naturligvis) på morgenen og ettermiddagen. Her pisser NVE sitt eget folk i tryne, som vittelig har gjort som de har blitt oppfordret til å årevis, for så ,indirekte med incentiver, fortelle dem at «nå skal du utsette deg selv og din familie for livsfare med å kjøre brannfarlige hvitevarer på natta» fordi NVE ikke har giddet å gjøre sin del av avtalen. NVE har å levere den strømmen og effekten vi faktisk trenger (da folket har vært flinke til å spare strøm), og om det skal spare investeringer i nettet så får man bruke AMS for aktiv utkobling av effekt de få dagene det gjelder, slik at folket ikke blir plaget med å følge opp dette «ikkeproblemet» i en travel hverdag. Endret 2. mai 2018 av N8591NB4 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Det er den eneste grunnen til å klage her, vi andre kommer til å spare penger og det kan de fleste gjøre om de gjør som i dag og evt gjør små endringer i forbruket sitt. Vet ikke om spare penger er korrekt uttrykt. Handler vel mer om at man unngår utgiftsøkning ved å anstrenge seg litt. Skulle gått med på at det var spart (penger) hvis man minsker sitt totale forbruket av strøm, under dagens type prisregime, men det er ikke "ekte" sparing å måtte fly rundt å slå av varmtvannbereder, stille termostat på null i kjøleskap, slå av varmekabler på bad, etc. slik det nye prisregime med rushtid-pris, effektledd, osv. legger opp til. Alt kun for å unngå en effekttopp myte, som mesteparten av året og døgn overhodet ikke utgjør noe kapasitetproblem i Norge. Den eneste grunnen til at dette pushes på oss, er at det frigjør mer kraft som kan eksporteres og gi rikelig utbyttefest hos eierne. Samme som i Sverige http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2018/nara-toppnotering-for-elproduktionen-och-nettoexporten-av-el-under-2017/ Ïgjen, du tenker i det store bildet. Det er ikke det som er problemet, det er de lokale nettene og trafostasjoner som tripper m.m. Det ligger mye potensielle kostnader her, og nå blir de flyttet over på de som står for utgiftene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Du tror de innfører et slikt system for at total nettleie skal gå ned? Formålet er vel å ta ned forbrukstoppene så man slipper videre utbygging av sentralnettet (420 kV). Om samlet nettleie blir lavere enn før, svært tvilsomt. Kostnad til ny måler må også med, dette regnes til rundt 3000 per husstand, og må selvfølgelig betales av strømforbrukerne. Jeg er usikker på hva du mener, men det er klart at det vil nok bli billigere nettleie enn om man hadde bygget ut for største mulige forventede forbrukstopp, men tvilsomt om det blir billigere enn før, det er neppe formålet. Så mye kraftkabler som bygges og kostnad på dette vil jeg nok tro formålet er å få norsk strømpris nærmere europeisk nivå. Jeg tror ikke, jeg vet. Formålet er å spare penger til utbygging, dette kan en lese på NVE sine sider, en kan se det fra NVE sin presentasjon fra energidagene osv. Det er hele formålet, å redusere unødvendige utgifter på en smartere måte. Også har jeg sett på forslaget som ligger til høring, og jeg kan enkelt regne ut at dette vil for min del bety en betydelig reduksjon i nettleie. Beklager, det finnes ikke noen penere måte å si dette på: Du er jammen bra dum om du sluker rått det som kommer fra noen som har interesse av at du skal tro på det. Enten direkte økonomisk, eller via aksjer, bekjentskaper og andre fordeler de får av at folk er blåøyde nok til å ikke forstå det enkle munnhellet "mye vil ha mer". Norske politikere og byråkrater har et veldig langt rulleblad når det gjelder å lyve befolkningen rett opp i ansiktet, og de vet de kommer unna med det hver bidige gang fordi det finnes idioter som sluker at de sier rått. Norsk infrastruktur har et vedlikeholdsetterslep på halvannen billion kroner. Men klart, det er mye bedre at man skal seigpine underdimensjonert dritt i flere tiår til i stedet for å faktisk bygge ut den kapasiteten som trengs. La meg bare for ordens skyld få minne om at strømforbruket her i landet i all hovedsak skjer i arbeidstiden, når folk ikke er hjemme. Det vil si at tiltak i hjemmet ikke har en dritt å si for toppbelastningen i strømnettet. Men det er vel ikke så spennende å tenke på som den sexy powerpointen som de profesjonelle løgnerne pr-folkene i NVE har kokt sammen... En er bra dum når en ikke engang sjekker tall før en gaper... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Det er vel ikke alle distrikter som har et kapasitet-problem? Likefullt kan det virke som at man har tenkt å benytte seg av effektledd prising etterhvert, over hele kongeriket. Ja, og det er ikke det som er poenget. Poenget er å spare penger der det sløses, la de som sløser betale sin del av kaka(som i mine øyne er helt fair). At folk ikke ønsker å spare penger i dette landet er ganske banalt, men de som ofte ikke liker denne ordningen er storforbrukere, rart med det. Men igjen, det finnes flere tråder om dette temaet her inne. Det er bedre å ta det der Men jeg tror ikke dette selskapet kommer til å betale verken effektledd eller avgifter, kun strøm. Noen som har sjekket dette? De som «sløser» mest er gjerne aktive barnefamilier i enebolig som er under konstant tidspress med å få sine barn på utallige treninger, stevner, kamper og har mange vaskemaskiner med treningstøy hver dag, har elbil og storspiste undommer til middag og mye dusjing. Når ble disse familiene, som produserer OL talenter, blitt landssvikere i dine øyne, som fortjener å bli straffet yttreligere? De betaler allerede veldig mye i elavgift ogi nettleie med gjerne 50-60k kWt forbruk pr år. Effekt tariffen er splitt og hersk, de som (tror) de tjener på det driter i de som har bruk for effekten for å få hverdagen til å gå ihop. Strøm er faktisk en livsnødvendig basalgode man trenger for å overleve her i dette kalde landet. Det er ingen som bevvist sløser med hverken effekt eller strøm. I mange år med oppfordring til strømsparing har dog ført til økt effektbehov da luftvarmepumper som mange har installert for å spare på strøm (slik man er oppfordret til) ikke er like effektiv på de kaldeste dagene, samt utallige kampanjer med dag og nattsenking, som øker effektbehovet (naturligvis) på morgenen og ettermiddagen. Her pisser NVE sitt eget folk i tryne, som vittelig har gjort som de har blitt oppfordret til å årevis, for så ,indirekte med incentiver, fortelle dem at «nå skal du utsette deg selv og din familie for livsfare med å kjøre brannfarlige hvitevarer på natta» fordi NVE ikke har giddet å gjøre sin del av avtalen. NVE har å levere den strømmen og effekten vi faktisk trenger (da folket har vært flinke til å spare strøm), og om det skal spare investeringer i nettet så får man bruke AMS for aktiv utkobling av effekt de få dagene det gjelder, slik at folket ikke blir plaget med å følge opp dette «ikkeproblemet» i en travel hverdag. Det er ingen som skal straffes, en skal betale sin del av kaka. Det er helt normalt, ref skatt, bompenger osv. Disse personene betaler også mest bompenger, bør en endre dette til fastpris også? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 ... Det er ingen som skal straffes, en skal betale sin del av kaka. Det er helt normalt, ref skatt, bompenger osv. Disse personene betaler også mest bompenger, bør en endre dette til fastpris også? Men hvis det skulle vise seg å være kake til overs så må du for Guds skyld ikke finne på å forsyne deg av restene for *det* vil koste deg dyrt! Problemet mitt med NVEs forslag til effekttariff er at de vil ha rustidsavgift hele tiden, uavhengig om det faktisk er rushtid. 4 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 La meg bare for ordens skyld få minne om at strømforbruket her i landet i all hovedsak skjer i arbeidstiden, når folk ikke er hjemme. Det er rart, strømprisene i det frie markedet er ikke enig med deg. Hvis dette var tilfellet skulle strømprisen vært høyest på dagtid, ikke morgen og ettermiddag. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 ... Det er ingen som skal straffes, en skal betale sin del av kaka. Det er helt normalt, ref skatt, bompenger osv. Disse personene betaler også mest bompenger, bør en endre dette til fastpris også? Men hvis det skulle vise seg å være kake til overs så må du for Guds skyld ikke finne på å forsyne deg av restene for *det* vil koste deg dyrt! Problemet mitt med NVEs forslag til effekttariff er at de vil ha rustidsavgift hele tiden, uavhengig om det faktisk er rushtid. Tror heller det er tankegangen jeg, ikke tenk "rushtid". Tenk "jeg betaler min del av kaken, siden jeg spiser mye kake betaler jeg mye av kakeprisen..." Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Det er vel ikke alle distrikter som har et kapasitet-problem? Likefullt kan det virke som at man har tenkt å benytte seg av effektledd prising etterhvert, over hele kongeriket.Ja, og det er ikke det som er poenget. Poenget er å spare penger der det sløses, la de som sløser betale sin del av kaka(som i mine øyne er helt fair). At folk ikke ønsker å spare penger i dette landet er ganske banalt, men de som ofte ikke liker denne ordningen er storforbrukere, rart med det. Men igjen, det finnes flere tråder om dette temaet her inne. Det er bedre å ta det der Men jeg tror ikke dette selskapet kommer til å betale verken effektledd eller avgifter, kun strøm. Noen som har sjekket dette? De som «sløser» mest er gjerne aktive barnefamilier i enebolig som er under konstant tidspress med å få sine barn på utallige treninger, stevner, kamper og har mange vaskemaskiner med treningstøy hver dag, har elbil og storspiste undommer til middag og mye dusjing. Når ble disse familiene, som produserer OL talenter, blitt landssvikere i dine øyne, som fortjener å bli straffet yttreligere? De betaler allerede veldig mye i elavgift ogi nettleie med gjerne 50-60k kWt forbruk pr år. Effekt tariffen er splitt og hersk, de som (tror) de tjener på det driter i de som har bruk for effekten for å få hverdagen til å gå ihop. Strøm er faktisk en livsnødvendig basalgode man trenger for å overleve her i dette kalde landet. Det er ingen som bevvist sløser med hverken effekt eller strøm. I mange år med oppfordring til strømsparing har dog ført til økt effektbehov da luftvarmepumper som mange har installert for å spare på strøm (slik man er oppfordret til) ikke er like effektiv på de kaldeste dagene, samt utallige kampanjer med dag og nattsenking, som øker effektbehovet (naturligvis) på morgenen og ettermiddagen. Her pisser NVE sitt eget folk i tryne, som vittelig har gjort som de har blitt oppfordret til å årevis, for så ,indirekte med incentiver, fortelle dem at «nå skal du utsette deg selv og din familie for livsfare med å kjøre brannfarlige hvitevarer på natta» fordi NVE ikke har giddet å gjøre sin del av avtalen. NVE har å levere den strømmen og effekten vi faktisk trenger (da folket har vært flinke til å spare strøm), og om det skal spare investeringer i nettet så får man bruke AMS for aktiv utkobling av effekt de få dagene det gjelder, slik at folket ikke blir plaget med å følge opp dette «ikkeproblemet» i en travel hverdag. Det er ingen som skal straffes, en skal betale sin del av kaka. Det er helt normalt, ref skatt, bompenger osv. Disse personene betaler også mest bompenger, bør en endre dette til fastpris også? De betaler allerede sin del av kaka, _massivt_! Effekt tariff skal ha alle til å betale rushtidsavgift når det ikke er rushtid. Men det synes du er rimelig åpenbart. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 De betaler allerede sin del av kaka, _massivt_! Effekt tariff skal ha alle til å betale rushtidsavgift når det ikke er rushtid. Men det synes du er rimelig åpenbart. Nei, pr i dag betaler alle samme del av kaka. Dette er den eneste forskjellen i det nye forslaget. I tillegg forventes det at folk vill redusere effektene sine for å spare penger. Undersøkelser gjort av NVE viser også at folk er villige til dette. Så jeg og andre folk synes dette er rimelig ja, de som bruker mye effekt og må betale mer synes selvfølgelig ikke dette er noe greier... Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 De betaler allerede sin del av kaka, _massivt_! Effekt tariff skal ha alle til å betale rushtidsavgift når det ikke er rushtid. Men det synes du er rimelig åpenbart. Nei, pr i dag betaler alle samme del av kaka. Dette er den eneste forskjellen i det nye forslaget. I tillegg forventes det at folk vill redusere effektene sine for å spare penger. Undersøkelser gjort av NVE viser også at folk er villige til dette. Så jeg og andre folk synes dette er rimelig ja, de som bruker mye effekt og må betale mer synes selvfølgelig ikke dette er noe greier... Idiotien med forslaget, og det virker ikke som det finnes teskjeer små nok til at du kan forstå det, er at siden *alle* i dag har redusert effekt om natten, så er det *masse* effekt tilgjengelig da men hver enkelt av oss skal bare få lov til å benytte 'vår andel' av tilgjengelig effekt. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Idiotien med forslaget, og det virker ikke som det finnes teskjeer små nok til at du kan forstå det, er at siden *alle* i dag har redusert effekt om natten, så er det *masse* effekt tilgjengelig da men hver enkelt av oss skal bare få lov til å benytte 'vår andel' av tilgjengelig effekt. Nei, det er ingen lov som tilsier at en ikke kan bruke X antall W. Det hele handler om å betale sin del av nettet, om en bruker denne delen på dagen eller kvelden. Jeg skjønner at det er vanskelig om en er storforbruker, akkurat som om en kjører mye bil. Alle hater å betale for seg... Om en faktisk følger litt med på forslaget er dette ikke noe som kommer til å bli dyrere for folk flest slik det foreligger nå, og mange kommer til å spare penger, i tillegg får en muligheten til å spare penger(som ikke finnes i dag). Altså, det er helt fair å være uenig, men jeg er altså pro dette forslaget da jeg har regnet på det og skjønner at dette gagner de fleste. Og jeg skjønner også at storforbrukerne ikke liker det, ingen liker å få økte kostnader. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 De betaler allerede sin del av kaka, _massivt_! Effekt tariff skal ha alle til å betale rushtidsavgift når det ikke er rushtid. Men det synes du er rimelig åpenbart. Nei, pr i dag betaler alle samme del av kaka. Dette er den eneste forskjellen i det nye forslaget. I tillegg forventes det at folk vill redusere effektene sine for å spare penger. Undersøkelser gjort av NVE viser også at folk er villige til dette. Så jeg og andre folk synes dette er rimelig ja, de som bruker mye effekt og må betale mer synes selvfølgelig ikke dette er noe greier... En familie som bruker 50-60k kWt betaler mer i nettleie, enn de som bruker 10-12k kWt pr år, gjør man ikke? Problemet er at NVE og netteierne ikke bruker nettleie til vedlikehold og utbygging, men betaler det ut i utbytte istedenfor er kritikkverdig. Og at man skal kreve rushtidavgift når det ikke er rushtid, bør være vanskelig å få folket med seg på, hvilket man opplever. Slikt går rett og slett ikke an i anstendighetens navn. Å legge seg ut mot folkeopinionen er dårlig strategi Ihvertfall når man har en så dårlig sak, som også mengder med høringsinspill påpeker. At NVE ikke bruker teknologi til å løse effektproblemet, men skal påføre folket store investeringer i teknologi som batteribanker og smarthus teknologi etc. for å tilpasse seg effekt tariff, strider imot forvaltningaprinsippet, der sentrale investeringer sparer enkeltabonnenten for komplekse tekniske løsninger som krever vedlikehold og utskiftninger. Investeringer og anstrengelser som for de aller fleste forbrukere ikke har kompetanse til å få til på en god måte. Det er rett og slett er dårlig samfunnsøkonomi som gjør landet vårt dyrere, dårligere og mer tungdrevet. At NVE suboptimlaiserer sine egne interesser, og staten som skal ivareta samfunnsinteressen, og kommunene ikke får hodet opp av havresekken er tragisk. Stikk motsatt av hva vi trenger for å gjøre Norge bedre rustet til å konkurrere internajasjonalt. Det samme er det med fjernvarme, der man blir pålagt med anleggsbidrag for å knytte seg til dyr forbrenningsbasert fjenvarme med forurensing til luft, istedenfor å etablere egne billige energibrønner i en allerede dyp byggegrop, som vil gi billig oppvarming og varmtvann i hele byggets levetid uten utslipp til luft. Man her er vel også NVE og motarbeider, da disse væske/vann varmepumpene krever litt strøm. Er vi virkelig så dårlig stilt her i landet at vi går fra de gode lønningen til de elendige fordi det sitter maktrsukturer som suboptimaliserer for egen inkompetanse og manglende gjennomføringsevne? 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 En familie som bruker 50-60k kWt betaler mer i nettleie, enn de som bruker 10-12k kWt pr år, gjør man ikke? Problemet er at NVE og netteierne ikke bruker nettleie til vedlikehold og utbygging, men betaler det ut i utbytte istedenfor er kritikkverdig. Og at man skal kreve rushtidavgift når det ikke er rushtid, bør være vanskelig å få folket med seg på, hvilket man opplever. Slikt går rett og slett ikke an i anstendighetens navn. Å legge seg ut mot folkeopinionen er dårlig strategi Ihvertfall når man har en så dårlig sak, som også mengder med høringsinspill påpeker. At NVE ikke bruker teknologi til å løse effektproblemet, men skal påføre folket store investeringer i teknologi som batteribanker og smarthus teknologi etc. for å tilpasse seg effekt tariff, strider imot forvaltningaprinsippet, der sentrale investeringer sparer enkeltabonnenten for komplekse tekniske løsninger som krever vedlikehold og utskiftninger. Investeringer og anstrengelser som for de aller fleste forbrukere ikke har kompetanse til å få til på en god måte. Det er rett og slett er dårlig samfunnsøkonomi som gjør landet vårt dyrere, dårligere og mer tungdrevet. At NVE suboptimlaiserer sine egne interesser, og staten som skal ivareta samfunnsinteressen, og kommunene ikke får hodet opp av havresekken er tragisk. Stikk motsatt av hva vi trenger for å gjøre Norge bedre rustet til å konkurrere internajasjonalt. Det samme er det med fjernvarme, der man blir pålagt med anleggsbidrag for å knytte seg til dyr forbrenningsbasert fjenvarme med forurensing til luft, istedenfor å etablere egne billige energibrønner i en allerede dyp byggegrop, som vil gi billig oppvarming og varmtvann i hele byggets levetid uten utslipp til luft. Man her er vel også NVE og motarbeider, da disse væske/vann varmepumpene krever litt strøm. Er vi virkelig så dårlig stilt her i landet at vi går fra de gode lønningen til de elendige fordi det sitter maktrsukturer som suboptimaliserer for egen inkompetanse og manglende gjennomføringsevne? En familie som bruker 50-60k kWt betaler mer i nettleie, enn de som bruker 10-12k kWt pr år, gjør man ikke? Problemet er at dette har ikke noe med problemet å gjøre, med den nye modellen kan de betale mindre for samme forbruk av energi om de jevner ut effekten. Det er hele poenget bak dette, en familie som bruker 60k kWt i ett smalt tidsområde pr dag skaper større utgifter enn de som gjør det fordelt utover dagen... Igjen er det missforståelser ang problemstillingen her. Men nå er det mye vas her, gå til den andre tråden før denne sklir helt ut.... Denne omhandler noe helt annet. Så jeg dropper å svare på resten her. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 De betaler allerede sin del av kaka, _massivt_! Effekt tariff skal ha alle til å betale rushtidsavgift når det ikke er rushtid. Men det synes du er rimelig åpenbart. Nei, pr i dag betaler alle samme del av kaka. Dette er den eneste forskjellen i det nye forslaget. I tillegg forventes det at folk vill redusere effektene sine for å spare penger. Undersøkelser gjort av NVE viser også at folk er villige til dette. ja, Så jeg og andre folk synes dette er rimelig de som bruker mye effekt og må betale mer synes selvfølgelig ikke dette er noe greier... "Så jeg og andre folk synes dette er rimelig". Ikke bland andre mennesker inn i dette. Det er du alene som mener at det er rushtid hele året! Heldigvis viser denne tråden at flere og flere innser idiotien i de ny effekttariffene og Salvesen står mer og mer alene med sine synspunkter som han ikke makter å argumentere for. Han gjentar den siste setningen hele tiden og det er hans eneste argument. Feilaktigheten i dette argumentet er blitt påpekt gang på gang uten at det biter på Salvesen. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 "Så jeg og andre folk synes dette er rimelig". Ikke bland andre mennesker inn i dette. Det er du alene som mener at det er rushtid hele året! Heldigvis viser denne tråden at flere og flere innser idiotien i de ny effekttariffene og Salvesen står mer og mer alene med sine synspunkter som han ikke makter å argumentere for. Han gjentar den siste setningen hele tiden og det er hans eneste argument. Feilaktigheten i dette argumentet er blitt påpekt gang på gang uten at det biter på Salvesen. Ehm, om du hadde lest det jeg har skrevet hadde du sett at de aller fleste stiller seg positive til dette ref undersøkelser som NVE har gjort. Mens det er dere få som har fått det for dere at det ikke er greit for de fleste.... Jeg har også satt meg inn i prisingen som viser at de fleste vill ikke få økte utgifter. Så igjen oppfordrer jeg dere til to ting: -Gå til egnet tråd, så fortsetter vi der -Les dere opp på fakta, tall, undersøkelser, se energidagene osv så får dere ett rett bilde av saken. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Det er ingen som skal straffes, en skal betale sin del av kaka. Det er helt normalt, ref skatt, bompenger osv. Disse personene betaler også mest bompenger, bør en endre dette til fastpris også? En er bra dum når en ikke engang sjekker tall før en gaper... Hvilke tall da? Posten for "nettleie" på strømregningen min som skal dekke nettopp vedlikehold og oppgraderinger, og som da er min "del av kaka"? Eller kanskje fra disse artiklene her:Bare de tre siste årene har Oslo kommune tatt 2035 millioner i utbytte av et samlet resultat etter skatt på 1836 millioner kroner i E-Co Energi. Det tilsvarer en utbytteandel de siste årene på 110 prosent. eller 90 prosent av kraftselskapenes overskudd har blitt tatt ut som utbytte eller NVE-direktøren: Kraftkommuner må investere fremfor å ta ut utbytte Men klart, alt dette løser seg bare vi får småbarnsforeldrene til å kjøre de billige tørketromlene på natta for å få budsjettet til å gå opp. La meg bare for ordens skyld få minne om at strømforbruket her i landet i all hovedsak skjer i arbeidstiden, når folk ikke er hjemme.Det er rart, strømprisene i det frie markedet er ikke enig med deg. Hvis dette var tilfellet skulle strømprisen vært høyest på dagtid, ikke morgen og ettermiddag. https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Power-system-data/Consumption1/Consumption/NO/Hourly1/?view=chart Her finner du data for strømforbruket. Det er ikke så vanskelig å se at strømforbruket følger arbeidstiden, for så å få en topp når folk kommer hjem og skal varme opp både hus og mat. Det er helt riktig, som du så skarpt observerer, at effektuttaket er høyest da. Og naturligvis høyest i januar/februar, når det er kaldest. Men effektuttak og energiforbruk er ikke det samme. Det kan stort sett forklares med at i tiden mellom klokken fire og seks er det fremdeles veldig mange bedrifter som bruker strøm, samtidig som veldig mange skal hjem og lage mat. Husk at i motsetning til kraftkrevende industri (som bruker omtrent like mye strøm per år som husholdninger her i landet) så er hele samfunnet lagt opp slik at husholdninger får en veldig naturlig og til dels nødvendig effekttopp i middagstider, når folk lager middag. Dermed skal samme energiforbruk presses inn i et kortere tidsrom, fordi det er da samfunnet som helhet lager middag. Det er dette NVE bør legge til rette for, siden det er slik samfunne fungerer. Norske husstander står for en knapp tredjedel av strømforbruket her i landet, det er veldig lite av dette som kan flyttes på i vesentlig grad uten at man forandrer på hvordan samfunnet fungerer gjennom døgnet. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Hvilke tall da? fra høringsforslaget som ligger ute, så klart. Fin oppsummering her: https://www.tu.no/artikler/slik-blir-de-nye-nettleieprisene-br/432271 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Hva så? Hva i all verden skal det hjelpe at man vet hvordan man blir flådd? Vi har betalt inn nettleie nettopp for å dekke nettselskapenes kostnader til drift, vedlikehold og oppgradering/utbygging. Overskuddet fra disse pengene etter drift og et minimalt vedlikehold har blitt trukket fra har blitt utbetalt som utbytte til eiere (som regel kommuner). Hvordan vil den nye nettleiemodellen forandre på det? Hvordan vil den nye nettleiemodellen sørge for mer utbygging? Det er jo ikke mangel på penger, siden Oslo kommune kan hente ut flere milliarder i utbytte på noen få år. Jeg begynner ærlig talt å tro at du ikke evner å se hvor problematisk dette er for samfunnet som helhet: Man tar betalt for å drifte og vedlikeholde kritisk infrastruktur (strømnettet) men i stedet for at pengene går dit så hentes de ut som utbytte. Det fører til at infrastrukturen forfaller. Samtidig bruker kommunene disse pengene (de er som regel tunge eiere av nettselskapene) til å betale for andre budsjettposter. Det fører til at man ikke egentlig oppdager hvor latterlig underbemidlet norske kommuner egentlig er, med stadig flere lovpålagte oppgaver uten at det følger med penger til å gjøre det. Derfor går det stadig nedover med tjenestetilbud, helsevesen, eldreomsorg, skoler og alle andre vitale samfunnsfunksjoner. Alt dette mens politikere blåser milliarder på milliarder på å være først og tøffest i køen på noen overprisede bombefly, svir av millioner på å flotte seg for utenlandske ledere så de får seg finere jobber etterpå, og lager et byråkrati som ville være tilstrekkelig til å drive en stat med både ti og tjue ganger så mange innbyggere som vi er her. Men kjør på du, du klarer sikkert å spare noen få øre på å koordinere vaffelstekingen opp mot livestreamen til Nordpool... 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Hva så? Hva i all verden skal det hjelpe at man vet hvordan man blir flådd? Vi har betalt inn nettleie nettopp for å dekke nettselskapenes kostnader til drift, vedlikehold og oppgradering/utbygging. Overskuddet fra disse pengene etter drift og et minimalt vedlikehold har blitt trukket fra har blitt utbetalt som utbytte til eiere (som regel kommuner). Hvordan vil den nye nettleiemodellen forandre på det? Hvordan vil den nye nettleiemodellen sørge for mer utbygging? Det er jo ikke mangel på penger, siden Oslo kommune kan hente ut flere milliarder i utbytte på noen få år. Jeg begynner ærlig talt å tro at du ikke evner å se hvor problematisk dette er for samfunnet som helhet: Man tar betalt for å drifte og vedlikeholde kritisk infrastruktur (strømnettet) men i stedet for at pengene går dit så hentes de ut som utbytte. Det fører til at infrastrukturen forfaller. Samtidig bruker kommunene disse pengene (de er som regel tunge eiere av nettselskapene) til å betale for andre budsjettposter. Det fører til at man ikke egentlig oppdager hvor latterlig underbemidlet norske kommuner egentlig er, med stadig flere lovpålagte oppgaver uten at det følger med penger til å gjøre det. Derfor går det stadig nedover med tjenestetilbud, helsevesen, eldreomsorg, skoler og alle andre vitale samfunnsfunksjoner. Alt dette mens politikere blåser milliarder på milliarder på å være først og tøffest i køen på noen overprisede bombefly, svir av millioner på å flotte seg for utenlandske ledere så de får seg finere jobber etterpå, og lager et byråkrati som ville være tilstrekkelig til å drive en stat med både ti og tjue ganger så mange innbyggere som vi er her. Men kjør på du, du klarer sikkert å spare noen få øre på å koordinere vaffelstekingen opp mot livestreamen til Nordpool... Du snakker om ett helt annet tema enn meg, jeg snakker om nettleie og min/alle sin kostnad. Hvordan dette skal legges opp. Du snakker om hvordan disse pengene brukes. Det er to forskjellige diskusjoner, og de passer nok engang ikke inn i denne tråden. Jeg trenger ikke å følge nordpool? Igjen viser du at du har totalt missforstått hva det snakkes om her, du har verken satt deg inn i saken eller har tenkt til å gjøre det. Personlig kommer jeg til å spare flere tusen pr år... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå