Gå til innhold

Lanserer elbilhjemmelading til fastpris

Anbefalte innlegg

Åh here we go again, forstå ikke forskjell på effekt og strøm, klarer ikke å tenke at hey det er faktisk vi som sparer penger om NVE når sine mål om å spare penger til utbygging. Men, la nå denne tråden omhandle det den skal. Det finnes mange andre tråder her inne om effektledd, NVE og annet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åh here we go again, forstå ikke forskjell på effekt og strøm, klarer ikke å tenke at hey det er faktisk vi som sparer penger om NVE når sine mål om å spare penger til utbygging. Men, la nå denne tråden omhandle det den skal. Det finnes mange andre tråder her inne om effektledd, NVE og annet.

Den dagen du kan bevise at behovet for linjevedlikehold er relatert til hvor mye strøm som går gjennom kablene så skal jeg vurdere å høre på det argumentet der...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den dagen du kan bevise at behovet for linjevedlikehold er relatert til hvor mye strøm som går gjennom kablene så skal jeg vurdere å høre på det argumentet der...

Det handler ikke om vedlikehold, det handler om utbygging pga økt behov for effekt. Når strømmen øker, må en øke tverrsnitt... Jeg trenger forøvrig ikke bevise noe som helst, forslaget ligger ute til høring med eksempler. Det er ganske lett å se at mange folk kommer til å spare penger på dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke alle distrikter som har et kapasitet-problem? Likefullt kan det virke som at man har tenkt å benytte seg av effektledd prising etterhvert, over hele kongeriket.

Ja, og det er ikke det som er poenget. Poenget er å spare penger der det sløses, la de som sløser betale sin del av kaka(som i mine øyne er helt fair). At folk ikke ønsker å spare penger i dette landet er ganske banalt, men de som ofte ikke liker denne ordningen er storforbrukere, rart med det. 

Men igjen, det finnes flere tråder om dette temaet her inne. Det er bedre å ta det der :) 

Men jeg tror ikke dette selskapet kommer til å betale verken effektledd eller avgifter, kun strøm. Noen som har sjekket dette? 

Lenke til kommentar

Det handler ikke om vedlikehold, det handler om utbygging pga økt behov for effekt. Når strømmen øker, må en øke tverrsnitt... Jeg trenger forøvrig ikke bevise noe som helst, forslaget ligger ute til høring med eksempler. Det er ganske lett å se at mange folk kommer til å spare penger på dette.

Vi nærmer oss maksimal overført effekt i nettet noen få ganger i året, á noen få timer hver gang. Det er ikke engang alle år det skjer. Som det beskrives har gjennomsnittlig effektbehov i mange tilfeller gått ned grunet mer effektiv oppvarming, bedre isolasjon og mer effektive strømbrukende apparater.

Man må ikke bygge ut fordi folk plutselig trenger mer effekt, man må bygge ut fordi der er flere folk. En helt fullstendig forutsigbar forandring som man kunne forberede seg på i årevis i stedet for å hente ut ekstremt mye utbytte, og som i praksis bare betyr mer inntekter fordi man får flere abonnenter.

Det handler utelukkende om andres utgifter til strømselskapenes inntekters ervervelse.

Lenke til kommentar

Vi nærmer oss maksimal overført effekt i nettet noen få ganger i året, á noen få timer hver gang. Det er ikke engang alle år det skjer. Som det beskrives har gjennomsnittlig effektbehov i mange tilfeller gått ned grunet mer effektiv oppvarming, bedre isolasjon og mer effektive strømbrukende apparater.

Man må ikke bygge ut fordi folk plutselig trenger mer effekt, man må bygge ut fordi der er flere folk. En helt fullstendig forutsigbar forandring som man kunne forberede seg på i årevis i stedet for å hente ut ekstremt mye utbytte, og som i praksis bare betyr mer inntekter fordi man får flere abonnenter.

Det handler utelukkende om andres utgifter til strømselskapenes inntekters ervervelse.

Igjen, oppfordrer til en egnet tråd. 

Det handler ikke om samlet effekt, det handler om investeringer som er unødvendige pga sløsing av effekt. Dette kan en spare inn, om en gir folk ris/gulerot. Hvorfor er det så kjipt å spare penger? Eller la meg tippe, du er storforbruker og vill ikke betale din andel? Det er den eneste grunnen til å klage her, vi andre kommer til å spare penger og det kan de fleste gjøre om de gjør som i dag og evt gjør små endringer i forbruket sitt. Fatter ikke at folk syter sånn..

Lenke til kommentar

Noen regnestykker basert på gjennomsnittene 0,2 kWh/km, 1 kr/kWh og 70 km/t

Hybrid med 100% hjemmelading: 299 kr/mnd = 3588 kr/år = 17 940 km/år på strøm

Leaf med 100% hjemmelading: 549 kr/mnd = 6588 kr/år = 32 940 km/år

Tesla med 100% hjemmelading: 799 kr/mnd = 9588 kr/år = 47 940 km/år

Leaf med 50% hjemmelading: 549 kr/mnd = 6588 kr/år = 65 880 km/år

Tesla med 50% hjemmelading: 799 kr/mnd = 9588 kr/år = 95 880 km/år

.. før disse avtalene koster like lite som et vanlig abonnement. Jeg vil påstå disse abonnementene er ulønnsomme for nesten alle typer kjøremønster. Uhyre få kjører så mye og de få som kjører så mye lader i større grad på hurtigladre enn "vanlig" brukere.

I tillegg vil det antagelig være lading på betalte ladestasjoner utenfor hjemmet.  Så nærmer vi oss bensin/diesel-pris pr. km.

Lenke til kommentar

Igjen, oppfordrer til en egnet tråd. 

Det handler ikke om samlet effekt, det handler om investeringer som er unødvendige pga sløsing av effekt. Dette kan en spare inn, om en gir folk ris/gulerot. Hvorfor er det så kjipt å spare penger? Eller la meg tippe, du er storforbruker og vill ikke betale din andel? Det er den eneste grunnen til å klage her, vi andre kommer til å spare penger og det kan de fleste gjøre om de gjør som i dag og evt gjør små endringer i forbruket sitt. Fatter ikke at folk syter sånn..

Og det er alltid "vi andre smarte" som hjelper  slike eiere av systemer til å produsere nye avgiftsregler, uten at det blir for mange protester.

Folk som tror de kan lure/tjene på systemet, ved å være "lurere enn folk flest" ser ikke at systemeierne hele tiden kan forandre reglene til sin fordel.

Lenke til kommentar

Og det er alltid "vi andre smarte" som hjelper  slike eiere av systemer til å produsere nye avgiftsregler, uten at det blir for mange protester.

Folk som tror de kan lure/tjene på systemet, ved å være "lurere enn folk flest" ser ikke at systemeierne hele tiden kan forandre reglene til sin fordel.

Har du i det hele tatt sett på forslaget som var til høring? Det virker ikke slik... Når hele poenget er å spare penger så betyr ikke det at utgiftene til folk vil øke men motsatt. De som dog bruker unødvendig mye av linjen ender opp med å betale mer. Men for de fleste andre går det i en annen retning.

Anbefaler å sjekke tall, forslag osv før en tipper seg frem til noe. 

Lenke til kommentar

Du tror de innfører et slikt system for at total nettleie skal gå ned? Formålet er vel å ta ned forbrukstoppene så man slipper videre utbygging av sentralnettet (420 kV).

Om samlet nettleie blir lavere enn før, svært tvilsomt. Kostnad til ny måler må også med, dette regnes til rundt 3000 per husstand, og må selvfølgelig betales av strømforbrukerne.

Jeg er usikker på hva du mener, men det er klart at det vil nok bli billigere nettleie enn om man hadde bygget ut for største mulige forventede forbrukstopp, men tvilsomt om det blir billigere enn før, det er neppe formålet.

Så mye kraftkabler som bygges og kostnad på dette vil jeg nok tro formålet er å få norsk strømpris nærmere europeisk nivå.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, vi ler nå. Men kraftbransjen jobber for tiden [AMS/effektrater/etc.] med å ta fra oss hva vi har i dag. Med det forutsigbare resultat at slike avtaler som dette etterhvert påtvinges interesse. Det er en villet politikk.

Dette er fakturamafiaen i aksjon – forbrukeren må aldri få unnslippe. Og skulle dette likevel skje, så endrer de bare reglene.

Det var da svært pessimistisk. Du kan like gjerne si at de jobber for at vi ikke skal få et kraftig hopp i linjeleie på grunn av voldsom utbygging av nettet for å ta unna strømtoppene.

Når alle skal ha induksjonstopp på kjøkkenet, kun elektrisk oppvarming i huset, hurtigoppvarming av varmtvann og lade el-bilen samtidig så blir det utfordringer...

Tror du virkelig på sånt retorisk tøys fra NVE?

Induksjonsplatetopp er minst 30% mer strømbesparende enn gammeldagse topper, så et nabolag vil 30% strømredukajon dominere over den korte tiden boostfunksjonenen brukes. På samme måte som NVE påstår at alle Teslaer lader med 22KW. Dirktevarmer av vann er heller ikke vanlig, da det krever ekstra stor strømkurs i tillegg til at direktevarmeren er dyrer enn vanlig VVbereder…

Strømforbruket er på vei ned. Det har vært en stor overgang til varmepumper og folk tilleggsisolerer og bytter vinduer med lav u-verdi.

Da koker det ned til at mange setter elbilen på lading på ettermiddagen, men elbil ledeforbruket er ny netto forbruk som man betaler nettleie på, samt at det aller meste av den ladingen foregår om kvelden og utover natten, da 2-3 timer på ettermiddagen ofte ikke er nok til å lade bilen ferdig, samt at men ikke er hjemme heller. Man er på trening, i butikken og masse andre ærend i den perioden. Dessuten ønsker mange erfarne elblilister på egnehånd å utsette ladingen til sent på kvelden for å beholde restvarme fra ladingen til morgenen etter.

Det som er problemet er at nettselskapene har utsatt vedlikehold og utbygging i veldig mange år, samtidig som eieren stat og kommune har tatt ut nettleien (som skulle vært brukt på vedlikehold og utbygging) i utbytte. Nå ønske man å sende den regningen til abonnentene enda en gang, med løgn og fanteri historier. Fullstendig makkverk fra blåruss. Snakk om å spare seg til fant.

Få ingeniørene bak rattet igjen i kraftbransjen, så slipper vi slik tøys i fremtiden, samt billigere nett også, da jevnt vedlikehold og utbedringer er lang bedre økonomisk i det lange løpet. Blårussen derimot er bare interesser i neste kvartalsresultatet...

Når vi vet at det koster det samme å produsere elektrisk energi, sommer som vinter, dag som natt, ( 15 øre pr. kWh ) og at vi har betalt høy nettleie i tiår etter tiår for å vedlikeholde/oppgradere nettet, så er ikke dette ( som også "smart"-målerne) annet enn røveri.

Vi blir lurt til å spare oss til fant, ikke strømselskapene/staten. De sitter med bukta og begge endene.

Men de er avhengig av å lage intrikate systemer slik at mange nok  tror de er "smartere enn gjennomsnittet" og kan lure systemet, - og dermed godtar systemet. Såkalte nyttige/ "smarte" idioter.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du tror de innfører et slikt system for at total nettleie skal gå ned? Formålet er vel å ta ned forbrukstoppene så man slipper videre utbygging av sentralnettet (420 kV).

Om samlet nettleie blir lavere enn før, svært tvilsomt. Kostnad til ny måler må også med, dette regnes til rundt 3000 per husstand, og må selvfølgelig betales av strømforbrukerne.

Jeg er usikker på hva du mener, men det er klart at det vil nok bli billigere nettleie enn om man hadde bygget ut for største mulige forventede forbrukstopp, men tvilsomt om det blir billigere enn før, det er neppe formålet.

Så mye kraftkabler som bygges og kostnad på dette vil jeg nok tro formålet er å få norsk strømpris nærmere europeisk nivå.

Jeg tror ikke, jeg vet. Formålet er å spare penger til utbygging, dette kan en lese på NVE sine sider, en kan se det fra NVE sin presentasjon fra energidagene osv. Det er hele formålet, å redusere unødvendige utgifter på en smartere måte. Også har jeg sett på forslaget som ligger til høring, og jeg kan enkelt regne ut at dette vil for min del bety en betydelig reduksjon i nettleie. 

Lenke til kommentar

Det er den eneste grunnen til å klage her, vi andre kommer til å spare penger og det kan de fleste gjøre om de gjør som i dag og evt gjør små endringer i forbruket sitt.

Vet ikke om spare penger er korrekt uttrykt. Handler vel mer om at man unngår utgiftsøkning ved å anstrenge seg litt.

Skulle gått med på at det var spart (penger) hvis man minsker sitt totale forbruket av strøm, under dagens type prisregime, men det er ikke "ekte" sparing å måtte fly rundt å slå av varmtvannbereder, stille termostat på null i kjøleskap, slå av varmekabler på bad, etc. slik det nye prisregime med rushtid-pris, effektledd, osv. legger opp til.

Alt kun for å unngå en effekttopp myte, som mesteparten av året og døgn overhodet ikke utgjør noe kapasitetproblem i Norge.

Den eneste grunnen til at dette pushes på oss, er at det frigjør mer kraft som kan eksporteres og gi rikelig utbyttefest hos eierne.

Samme som i Sverige

http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2018/nara-toppnotering-for-elproduktionen-och-nettoexporten-av-el-under-2017/

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke prøv deg, jeg vet godt forskjell på effkt og forbruk. Boostfunkjsonen varer kanskje i 40 sekunder, og da er allerede panna, gryta i ferd med å bli oppvarmet, deretter går effektforbruket på lavere nivå enn gamle koketopper. Det er ikke slik at hver husstand har hver sin offentlig trafo, men de har mange abonnenter. Derfor vil summen av effekt utjevnes av nye induksjonstopper, og at den forbedrede effektiviteten, (besparelsen på 30% strøm) vil dominere, da 30-40 prosent er allerede ferdig med å lage mat (sammenlignet med gamle topper) og vitterlig bruker NULL effekt når induksjonstopper er avslått. Påstanden fra NVE er ikke troverdig, og det blir ikke fremlagt noen bevis på påstandene. 22KW pr Tesla er også løgn og kun retorikk i en kraftbransje som har vært vandt til å kunne regjere akkurat slik det passer dem da strøm for folk flest er av lav interesse så lenge man har tillit til forvalterne, denne tilliten har de tråkket over og defor kommer det kritikk fra mange og en tsunami med misfornøyde folk om det blir innført. Kundeservice hos netteierne og kreafleverandører vil gå rødglødende...

Effekt er ett problem 6-10 dager i året og likevel skal folk plages med effektavgift hele året og på tider hvor nettet ikke er belastet overhode, ref hytteeieren på Hvaler som ble flådd med 117 kr pr KW effektbruk en onsdag i oktober.... neppe overbelastning i hyttekommunens strømnett da...

NVE hadde kommet lenger med holdningsarbeid, og oppfordret folket vilje til å samebeide med strømselskapene, alle disse år folket har spart på strømmen med i tilleggsisolere å bytte vinduer selv om det ikke er lønnsomt. Hadde NVE brukt de milliarder på AMS på opprusting der det faktisk er behov, så hadde «VI» hadde spart mye penger. Enda mer hadde «VI» spart om NVE hadde gjort den fordømmade forvaltningsjobben de faktisk er satt til å gjøre, og eierne Stat og Kommune hadde fulgt opp dette forvaltningsansvaret istedenfor å være en forbanna geitebukk ved havresekken. Dette er helt skakkjørt og åndsfraværende politikere og uduglighet hos ansvarlige i NVE har bragt «OSS» i 140 milliarder i etterslep. Hvordan kan du påstå at «VI» skal komme godt ut av det makkverket av effekt tariff som er slaktet i høringsinspill etter høringsinspill??

At NVE diskrediterer hele kraftbransjen til de grader og mister anseelse blant folk flest er svært uheldig, da det i alle år før dette tullballet med effekttariffer, har vært en bransje med høy aktseelse blant folk.

Mitt beste råd er å skrote hele effekttariffen å bruke de nye AMS målerne til å koble ut elbil, VVbereder og gulvvarme, elkolber til akkuluatortanker etc. til å få løst effektproblemet de få dagen i året hvor det utgjør et problem. Da forvalter de arvesølvet vårt på en fornuftig måte og respekt og aktseelse vil bli gjenopprettet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan NVE legger det frem og hvordan det faktisk blir er to forskjellige ting.

At de fleste kunder sparer betydelige beløp har jeg liten tro på, hvorfor skal nettselskapene, som har monopol, gå med på noe sånt?

Total betaling blir nok omtrent likt, eller noe høyere, fordelingen kundene imellom kan forandre seg, de som bruker mye effekt når alle andre bruker mye effekt får svi mest. Husk at vi er omtrent 2-3 år unna å ta timesbetalt for strømmen enda.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Noen regnestykker basert på gjennomsnittene 0,2 kWh/km, 1 kr/kWh og 70 km/t

Hybrid med 100% hjemmelading: 299 kr/mnd = 3588 kr/år = 17 940 km/år på strøm

Leaf med 100% hjemmelading: 549 kr/mnd = 6588 kr/år = 32 940 km/år

Tesla med 100% hjemmelading: 799 kr/mnd = 9588 kr/år = 47 940 km/år

Leaf med 50% hjemmelading: 549 kr/mnd = 6588 kr/år = 65 880 km/år

Tesla med 50% hjemmelading: 799 kr/mnd = 9588 kr/år = 95 880 km/år

.. før disse avtalene koster like lite som et vanlig abonnement. Jeg vil påstå disse abonnementene er ulønnsomme for nesten alle typer kjøremønster. Uhyre få kjører så mye og de få som kjører så mye lader i større grad på hurtigladre enn "vanlig" brukere.

I tillegg vil det antagelig være lading på betalte ladestasjoner utenfor hjemmet.  Så nærmer vi oss bensin/diesel-pris pr. km.

Prisingen er grenser til svindelforsøk, men heldigvis er nordmenn som regel smarte nok til å ikke bite på sånt. Men det finnes dessverre noen unntak - de som kjøper flaskevann til 100 kr/l.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke, jeg vet. Formålet er å spare penger til utbygging, dette kan en lese på NVE sine sider, en kan se det fra NVE sin presentasjon fra energidagene osv. Det er hele formålet, å redusere unødvendige utgifter på en smartere måte. Også har jeg sett på forslaget som ligger til høring, og jeg kan enkelt regne ut at dette vil for min del bety en betydelig reduksjon i nettleie. 

Beklager, det finnes ikke noen penere måte å si dette på:

Du er jammen bra dum om du sluker rått det som kommer fra noen som har interesse av at du skal tro på det. Enten direkte økonomisk, eller via aksjer, bekjentskaper og andre fordeler de får av at folk er blåøyde nok til å ikke forstå det enkle munnhellet "mye vil ha mer".

Norske politikere og byråkrater har et veldig langt rulleblad når det gjelder å lyve befolkningen rett opp i ansiktet, og de vet de kommer unna med det hver bidige gang fordi det finnes idioter som sluker at de sier rått.

Norsk infrastruktur har et vedlikeholdsetterslep på halvannen billion kroner. Men klart, det er mye bedre at man skal seigpine underdimensjonert dritt i flere tiår til i stedet for å faktisk bygge ut den kapasiteten som trengs.

La meg bare for ordens skyld få minne om at strømforbruket her i landet i all hovedsak skjer i arbeidstiden, når folk ikke er hjemme. Det vil si at tiltak i hjemmet ikke har en dritt å si for toppbelastningen i strømnettet. Men det er vel ikke så spennende å tenke på som den sexy powerpointen som de profesjonelle løgnerne pr-folkene i NVE har kokt sammen...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...