comadore Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 (endret) Hei! Har lenge vurdert å kjøpe en ekstra skjerm! Har i dag kun: https://www.komplett.no/product/807104?noredirect=true# Denne blir brukt til det meste, men da hovedsaklig gaming(CSGO,PUBG etc) Så kravene er der til FPS. Usikker på hvor mye "bedre" skjerm jeg kan få til gaming, er det store forbedringer å hente? Står mellom å kjøpe en ekstra skjerm til serier/dual work og enda en ny gaming skjerm(og heller bruke min xl2411z til serie/jobb)!Hva anbefaler dere som har brukt litt tid på dette i det siste? Finnes det noe bedre gaming skjerm, til under 5k? Eller bør jeg rett og slett beholde min til gaming og heller kjøpe en annen til noe annet? Kravene er selvfølgelig: Minimum 144hz, str: 24" opp til 27" maks 5000kr for skjermen Edit: Har 1080ti, om det har noe å si? Hva anbefaler dere som har brukt litt tid på dette i det siste? Finnes det noe bedre gaming skjerm, til under 5k? Eller bør jeg rett og slett beholde min til gaming og heller kjøpe en annen til noe annet? Endret 1. mai 2018 av comadore Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Det finnes helt klart bedre skjermer til gaming enn det du har i dag. Det er mye å hente på å gå opp til en skjerm med 1440p oppløsning, og bedre panel. Denne er ganske god, men litt over ditt budsjett: https://www.komplett.no/product/842553?offerId=KOMPLETT-310-842553# Er derimot budsjettet viktig, og du må holde deg under 5K så er denne å anbefale: https://www.komplett.no/product/959647?offerId=KOMPLETT-310-959647# Vil si at begge disse skjermene er markant bedre, og en stor oppgradering over det du har i dag, spørsmålet er om maskinvaren din er god nok til å pushe 144 fps på 1440p oppløsning. Uansett er mitt tips å oppgradere til en av disse skjermene, helt klart verdt det. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Hei! Har lenge vurdert å kjøpe en ekstra skjerm! Har i dag kun: https://www.komplett.no/product/807104?noredirect=true# Denne blir brukt til det meste, men da hovedsaklig gaming(CSGO,PUBG etc) Så kravene er der til FPS. Usikker på hvor mye "bedre" skjerm jeg kan få til gaming, er det store forbedringer å hente? Står mellom å kjøpe en ekstra skjerm til serier/dual work og enda en ny gaming skjerm(og heller bruke min xl2411z til serie/jobb)! Hva anbefaler dere som har brukt litt tid på dette i det siste? Finnes det noe bedre gaming skjerm, til under 5k? Eller bør jeg rett og slett beholde min til gaming og heller kjøpe en annen til noe annet? Kravene er selvfølgelig: Minimum 144hz, str: 24" opp til 27" maks 5000kr for skjermen Edit: Har 1080ti, om det har noe å si? Hva anbefaler dere som har brukt litt tid på dette i det siste? Finnes det noe bedre gaming skjerm, til under 5k? Eller bør jeg rett og slett beholde min til gaming og heller kjøpe en annen til noe annet? Du har i grunnen ganske mange muligheter. Så det det koker ned til er egentlig hva du prioriterer. Jeg vil tro du er rimelig fornøyd med skjermen din til CS:GO bruk som den er. Men det finnes bedre alternativer i dag dersom du prioritere den slags spill høyt. Og med "den slags" tenker jeg på spill som et skjermkort som ditt sammen med en tilstrekkelig rask CPU kan klare å drive opp i flere hundre fps i 1080p. "Twitch" type spill. I dag får man flere 1080p modeller med oppdateringsfrekvens på 240Hz, helt ned i ~3000 Kr. Og du vil finne reviews på nett som sier at disse har noe for seg over 144Hz skjermene. Selv tviler jeg på det er snakk om natt og dag akkurat, men det er det ingen som hevder heller (som jeg har sett), bare at det er bedre med 240Hz enn med 144... Til denne typen spill kan det uansett være lurt å holde seg nede i oppløsning, for å få så høy fps som mulig. Grunnen er at spillmotoren i de fleste spill bare tar imot input fra mus og tastatur en gang for hver bilde oppdatering. Så om du får 100 fps, så er det 10 ms mellom hver gang spillet kan ta imot input. Altså "worst case scenario" er at det går nesten 10 ms fra du trykker på musknappen til spillmotoren registrerer det. Ved 200 fps er dette halvvert til 5 ms, og klarer du å komme opp i 400 fps på et detaljnivå du orker å spille på, så kan du halvere det igjen. Altså maks ~2,5 ms fra trykk til registrering. Og med en 240 Hz skjerm, vil du få flere av disse bildene frem på skjermen. Og altså bidra til enda litt bedre nøyaktighet i fremstillingen. Dersom du vil spille mange forskjellige spill, derav enkelte med svært god grafikk, men du fremdeles vil prioritere "Twitch" spill og derfor ikke vil ofre 240Hz skjerm. Så får du samme skjerm fra Alienware som den billigste på listen, bare med G-Sync til ganske nærme 5000 Kr direkte fra Dell. G-Sync kan være veldig kjekt om du skrur alt av grafikk på maks, slik at selv ikke din maskin er i nærheten av 240 fps. Og du kan også bruke DSR til å øke detaljnivået over vanlig 1080p detaljnivå. Da kan du f.eks. få skjermkortet til å rendre spill i 4K, slik at du havner nede på 50 - 100 fps. Og da er G-Sync veldig kjekt. Skjønt med 3000 kroners modellen, kan du jo bruke "Fast sync" også. Begge deler vil fjerne tearing som ødelegger grafikken, og sørge for at kun ferdig tegnede bilder blir presentert på skjermen. Når det er sagt, er det nok begrenset hvor bra farger man kan få fra en slik 240Hz skjerm, og det raske 1ms TN panelet som er perfekt til "Twitch" type spill. Gir gjerne veldig dårlig innsyns vinkel. Slik at det blir litt kjipt å lene seg tilbake for å se en serie eller film. Flytter man bare litt på hodet, må man gjerne flytte litt på skjermen også. Dette vil jo gjelde for skjermen du allerede har også. Og er derfor et mulig argument mot å kjøpe en av disse 240Hz skjermene. Fordi du da sitter med 2 skjermer som begge ikke er spesielt godt egnet til litt tilbakelent serier og film. Så om du ikke er interessert i 240Hz skjermene, eller å se film på TN panel som du allerede har. Så vil jeg si det egentlig er en "film skjerm" du er på jakt etter. Og selv nede i 5000 Kr og under finnes det mange muligheter. Du kan til og med finne 4K skjermer og 21:9 skjermer med 2560x1080 oppløsning i mange forskjellige størrelser. I tillegg finnes det flere 2560x1440 skjermer som 93MiChr foreslår.. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Takk for gode svar! Etter mye tenking, tror jeg at det blir enten å kjøpe en skikkelig "drita" skjerm med 60hz og helt ok panel(typ 1000kr), ELLER skikkelig skjerm. Og da er det 240hz som står for tur mtp fremtid etc: benq xl2546 240hz+dyachttps://www.prisjakt.no/product.php?p=4248869 asus rog swift pg258q 240hz+gsync https://www.prisjakt.no/product.php?e=4117825 Mitt oppsett i dag er: strix 1080ti i7 7700k benq xl2411z Blir kun en monitor som skal være hjemme, hvilken vil være best av de 2 nevnte?(evt noen andre alternativer? Føler asusen vil gi meg bedre farger/kvalitet, mens benq er ren prestasjoner? Skjermen er også mye mer attraktiv på ASUSen... Endret 6. mai 2018 av comadore Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Det vil ikke forbause meg om det faktisk er samme panel på begge skjermene, eller alle disse 240Hz skjermene for den saks skyld. Forskjellen ligger nok mest i baklys, elektronikk, og design selvfølgelig. BenQ har noe de kaller for DyAc, som de er veldig lite villige til å prate om. Det er bare en "teknologi som hjelper gamere". Såvidt jeg har fått med meg, dersom det stemmer, så er grunnen til at de ikke vil prate om det, at det rett og slett bare er pulsering av baklyset. Asus skjermen har også det, dersom du ønsker å bruke det. Da i form av en setting i skjermens meny der du kan skru på ULMB, og også justere pulsens lengde. I tillegg er det jo en G-Sync monitor. Og siden du liker utseende dens best. Tenker jeg den er det åpenbare valget. Til ~samme pris kan jeg ikke se noe ved BenQ monitoren som ellers burde gjøre at du velger den i stedet.. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Det vil ikke forbause meg om det faktisk er samme panel på begge skjermene, eller alle disse 240Hz skjermene for den saks skyld. Forskjellen ligger nok mest i baklys, elektronikk, og design selvfølgelig. BenQ har noe de kaller for DyAc, som de er veldig lite villige til å prate om. Det er bare en "teknologi som hjelper gamere". Såvidt jeg har fått med meg, dersom det stemmer, så er grunnen til at de ikke vil prate om det, at det rett og slett bare er pulsering av baklyset. Asus skjermen har også det, dersom du ønsker å bruke det. Da i form av en setting i skjermens meny der du kan skru på ULMB, og også justere pulsens lengde. I tillegg er det jo en G-Sync monitor. Og siden du liker utseende dens best. Tenker jeg den er det åpenbare valget. Til ~samme pris kan jeg ikke se noe ved BenQ monitoren som ellers burde gjøre at du velger den i stedet.. Takk for et bra svar. 800kr forskjell, vil g-sync ha noe å si for mitt oppsett? Eneste jeg har fortsatt med DyAc er at det kan "føles" bedre i en spray-situasjon i cs? Er i hovedgrunn kun skjermen jeg synes er penere/mer attraktiv på Asusen sin(litt tynnere ramme)! Endret 6. mai 2018 av comadore Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Det vil ikke forbause meg om det faktisk er samme panel på begge skjermene, eller alle disse 240Hz skjermene for den saks skyld. Forskjellen ligger nok mest i baklys, elektronikk, og design selvfølgelig. BenQ har noe de kaller for DyAc, som de er veldig lite villige til å prate om. Det er bare en "teknologi som hjelper gamere". Såvidt jeg har fått med meg, dersom det stemmer, så er grunnen til at de ikke vil prate om det, at det rett og slett bare er pulsering av baklyset. Asus skjermen har også det, dersom du ønsker å bruke det. Da i form av en setting i skjermens meny der du kan skru på ULMB, og også justere pulsens lengde. I tillegg er det jo en G-Sync monitor. Og siden du liker utseende dens best. Tenker jeg den er det åpenbare valget. Til ~samme pris kan jeg ikke se noe ved BenQ monitoren som ellers burde gjøre at du velger den i stedet.. Takk for et bra svar. 800kr, vil g-sync ha noe å si for mitt oppsett? Eneste jeg har fortsatt med DyAc er at det kan "føles" bedre i en spray-situasjon i cs? Jeg har sett noen sammenlikne XL2540 mot XL2546. Men jeg vet ikke om DyAc kan skrus av i monitor menyen, slik ULMB kan på Asus skjermen. Det vil kanskje være verdt å finne ut dersom du vurderer BenQ monitoren. G-Sync er en dynamisk V-Sync som hindrer tearing i bildet, og fungerer kun dersom skjermen mottar mindre enn 240 fps, og ned til sin minimum Hz. Det kan komme greit med uansett hvor mye under 240fps man havner. Men jo lenger ned, desto viktigere blir den. På grunn av den lave oppløsningen 1080p, kan det nok være fristende å rendre The Witcher 3 f.eks. i 2560x1440 med DSR. Og da havner man fort ned i ~100 fps selv med ditt oppsett. Og her vil da G-Sync komme til sin rett. Om du ikke ser for deg at G-Sync har noe for seg til din bruk, og ikke vil hive 800 Kr ut vinduet. Så kan du vurdere Freesync versjonen XG258Q siden du foretrekker designet. ULMB er Nvidia eksklusivt, så til Freesync versjonen har Asus kalt det ELMB. Og det er altså det samme. Eneste problem, er at jeg har lest at noen har hatt problemer med å sette Nvidia skjermkort til 240Hz med Freesync versjonene. Det skal ikke være noe problem. Så jeg tror disse har satt Freesync på i skjerm menyen, og at det er noe slikt som klusser det til. Men kan være verdt å huske på.. Endret 6. mai 2018 av Gabri3L Lenke til kommentar
comadore Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2018 Det vil ikke forbause meg om det faktisk er samme panel på begge skjermene, eller alle disse 240Hz skjermene for den saks skyld. Forskjellen ligger nok mest i baklys, elektronikk, og design selvfølgelig. BenQ har noe de kaller for DyAc, som de er veldig lite villige til å prate om. Det er bare en "teknologi som hjelper gamere". Såvidt jeg har fått med meg, dersom det stemmer, så er grunnen til at de ikke vil prate om det, at det rett og slett bare er pulsering av baklyset. Asus skjermen har også det, dersom du ønsker å bruke det. Da i form av en setting i skjermens meny der du kan skru på ULMB, og også justere pulsens lengde. I tillegg er det jo en G-Sync monitor. Og siden du liker utseende dens best. Tenker jeg den er det åpenbare valget. Til ~samme pris kan jeg ikke se noe ved BenQ monitoren som ellers burde gjøre at du velger den i stedet.. Takk for et bra svar. 800kr, vil g-sync ha noe å si for mitt oppsett? Eneste jeg har fortsatt med DyAc er at det kan "føles" bedre i en spray-situasjon i cs? Jeg har sett noen sammenlikne XL2540 mot XL2546. Men jeg vet ikke om DyAc kan skrus av i monitor menyen, slik ULMB kan på Asus skjermen. Det vil kanskje være verdt å finne ut dersom du vurderer BenQ monitoren. G-Sync er en dynamisk V-Sync som hindrer tearing i bildet, og fungerer kun dersom skjermen mottar mindre enn 240 fps, og ned til sin minimum Hz. Det kan komme greit med uansett hvor mye under 240fps man havner. Men jo lenger ned, desto viktigere blir den. På grunn av den lave oppløsningen 1080p, kan det nok være fristende å rendre The Witcher 3 f.eks. i 2560x1440 med DSR. Og da havner man fort ned i ~100 fps selv med ditt oppsett. Og her vil da G-Sync komme til sin rett. Om du ikke ser for deg at G-Sync har noe for seg til din bruk, og ikke vil hive 800 Kr ut vinduet. Så kan du vurdere Freesync versjonen XG258Q siden du foretrekker designet. ULMB er Nvidia eksklusivt, så til Freesync versjonen har Asus kalt det ELMB. Og det er altså det samme. Eneste problem, er at jeg har lest at noen har hatt problemer med å sette Nvidia skjermkort til 240Hz med Freesync versjonene. Det skal ikke være noe problem. Så jeg tror disse har satt Freesync på i skjerm menyen, og at det er noe slikt som klusser det til. Men kan være verdt å huske på.. Takk så mye! Av det jeg har lest og sett, så kan alt taes av både på asusen og benq skjermen. Tror for å være helt ærlig, at jeg ikke vil angre på noen av de! Det smarteste er nok som du sier, OM jeg skal spille spill som krever mer, så kan g-sync være "kjekt" å ha Er det noen her som vet om bilde/fargekvaliteten på de to? Lite info om dette. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Det jeg har lest er: "ikke så verst til å være TN panel".. Med litt graving fikk jeg så godt jeg kan ihvertfall, bekreftet at det er samme panel i disse monitorene. Dvs. fabrikant ihvertfall: AUO. TFTCentral åpnet Asus'en og bemerket at modellnummeret var uvanlig til AUO å være, og spekulerte derfor i at det kanskje er et custom made panel til Asus i deres tilfelle. Men store forskjeller tviler jeg sterkt på man kan finne, om i det hele tatt. Slik jeg ser det er det ikke så mye som taler for BenQ, at den har flere video innganger er jo uinteressant for de fleste. Så med mindre en eller flere av akkurat de funksjonene som kun de tilbyr er viktige for deg. Jeg kan jo se for meg at den farge profil velgeren til BenQ er veldig kjekk for enkelte. Man kan trykke på en knapp for en fargeprofil når man ser man kommer på et mørkt kart, og så bytte igjen, med kun et knappetrykk om man bytter tilbake til et lyst kart. Jeg kan ikke se at Asus har det. Men jeg tror også en slik knapp er mulig å kjøpe fra tredjeparts leverandør, uten at jeg skal si det 100% sikkert. Ellers kommer Asus'en med kraftigere baklys, som er kjekt til bruk med ULMB/DyAc. Om man med Asus'ens 400cd/m har en pulsvidde på 50%, så er man jo nede i 200cd/m. Mens BenQ'en under like forhold ramler ned til 160cd/m fra sine i utgangspunktet 320cd/m. Man kan altså utvide pulsbredden på Asus'en lenger, og likevel ende på samme lysstyrke som BenQ'en. Ellers er det som sagt G-Sync, og det at du tilsynelatende foretrekker designet.. Endret 6. mai 2018 av Gabri3L 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå