Gå til innhold

NTNU satser stort: Søker 48 kandidater til forskning på digital transformasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Prosjektet vil utvikle ferger som vil gi nye transportmuligheter i byer og på sikt kunne revitalisere transport og ferdsel i kystnære strøk, sier Breivik."

 

Dette er i sin spede begynnelse, både på vei og sjø.

Det har vært noen dødsulykker på veiene allerede, hvor selvkjørende biler er involvert.

Det kommer ganske sikkert dødsulykker på sjøen også, og et sentralt spørsmål er:

hvem har skylden?

Vi kan ikke skylde på en PC, det forstår alle, så hvem er ansvarlig når PC-en har skylden?

Den som laget programmet?

Skal vi skylde på sensorer eller det salte vannet som kortsluttet sensoren?

Sett at dette er en passasjerferge og automatikken legger fra og noen etternølere hopper ombord utenom gangveien og havner i sjøen, hvem har skylden dersom ingen stopper fergen og redder vedkommende?

Lenke til kommentar

"– Prosjektet vil utvikle ferger som vil gi nye transportmuligheter i byer og på sikt kunne revitalisere transport og ferdsel i kystnære strøk, sier Breivik."

 

Dette er i sin spede begynnelse, både på vei og sjø.

Det har vært noen dødsulykker på veiene allerede, hvor selvkjørende biler er involvert.

Det kommer ganske sikkert dødsulykker på sjøen også, og et sentralt spørsmål er:

hvem har skylden?

Vi kan ikke skylde på en PC, det forstår alle, så hvem er ansvarlig når PC-en har skylden?

Den som laget programmet?

Skal vi skylde på sensorer eller det salte vannet som kortsluttet sensoren?

Sett at dette er en passasjerferge og automatikken legger fra og noen etternølere hopper ombord utenom gangveien og havner i sjøen, hvem har skylden dersom ingen stopper fergen og redder vedkommende?

 

aanundo, dette er helt uproblematisk-

 

Man gjør som ved bilkjøring, tegner ansvarsforsikring for å dekke det man kaller «objektivt-ansvar». Om sjåfør, utstyr eller programmer er å klandre, t.d. «grov uaktsomhet» er utvist søker forsikringsselskapet tilbakebetaling for deler av utbetalt beløp hos den ansvarlige.

 

Joda, lite veit vi om forsikring hertillands. Det er slik produktselgere stort sett vil det, som ellers.

Lenke til kommentar

 

"– Prosjektet vil utvikle ferger som vil gi nye transportmuligheter i byer og på sikt kunne revitalisere transport og ferdsel i kystnære strøk, sier Breivik."

 

Dette er i sin spede begynnelse, både på vei og sjø.

Det har vært noen dødsulykker på veiene allerede, hvor selvkjørende biler er involvert.

Det kommer ganske sikkert dødsulykker på sjøen også, og et sentralt spørsmål er:

hvem har skylden?

Vi kan ikke skylde på en PC, det forstår alle, så hvem er ansvarlig når PC-en har skylden?

Den som laget programmet?

Skal vi skylde på sensorer eller det salte vannet som kortsluttet sensoren?

Sett at dette er en passasjerferge og automatikken legger fra og noen etternølere hopper ombord utenom gangveien og havner i sjøen, hvem har skylden dersom ingen stopper fergen og redder vedkommende?

 

aanundo, dette er helt uproblematisk-

 

Man gjør som ved bilkjøring, tegner ansvarsforsikring for å dekke det man kaller «objektivt-ansvar». Om sjåfør, utstyr eller programmer er å klandre, t.d. «grov uaktsomhet» er utvist søker forsikringsselskapet tilbakebetaling for deler av utbetalt beløp hos den ansvarlige.

 

Joda, lite veit vi om forsikring hertillands. Det er slik produktselgere stort sett vil det, som ellers.

Uproblematisk?

Du tenker på de materielle skadene, men i ulykker hvor noen dør er dette problematisk.

PC-er har sin begrensninger, og når en har overdreven tro på autonome biler og båter kan det være nyttig å analysere det som har vært prøvd før.

Jeg tenker på videoen som ble laget rundt 1980, hvor en person snakket til rullestolen i stedet for å bruke spaker eller knapper.

Tror fortsatt ikke tale er sikkert nok til dette bruk, og kan hende klarer vi ikke å få høy nok sikkerhet på autonome biler og båter heller.

150 mil. er ikke allverden, men mitt tips er at vi er like usikre på det med sikkerhet om 4 år som i dag.

Lenke til kommentar

"– Prosjektet vil utvikle ferger som vil gi nye transportmuligheter i byer og på sikt kunne revitalisere transport og ferdsel i kystnære strøk, sier Breivik."

 

Dette er i sin spede begynnelse, både på vei og sjø.

 

 

Det er vel akkurat derfor det er interessant for et teknisk universitet å jobbe med det? Problemstillingene med det etiske, juridiske og samfunnsmessige rundt det hele er også masse å jobbe med for det humanistiske fakultet, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

 

"– Prosjektet vil utvikle ferger som vil gi nye transportmuligheter i byer og på sikt kunne revitalisere transport og ferdsel i kystnære strøk, sier Breivik."

 

Dette er i sin spede begynnelse, både på vei og sjø.

 

Det er vel akkurat derfor det er interessant for et teknisk universitet å jobbe med det? Problemstillingene med det etiske, juridiske og samfunnsmessige rundt det hele er også masse å jobbe med for det humanistiske fakultet, det er det ingen tvil om.

Denne blandinga av fagområder er jo ikke så lite intresang. Det skaper spørsmål, og det er det samme som utvikling, eller skal vi si liv og ny substans.

 

Skal man more seg litt kan man si: Komentarfeltet i TU preges av mennesker som kunne trengt seg å vere sivil-ingeniører, komentarfeltet i VG ber preg av å bli nyttet av statsvitere og humanister.

 

Ikke for det, denne blandingen vil nok gi resultater mer innen for lavteknologiske områder eller å fremme utviklingen av AI.

Holder selv på å teoretisere litt rundt at slakket i økonomien er rundt 80% i vestlig «kultur», og som all teoretisering den krev mange innfallsporten for å stabilisere seg til noe.

 

Nok om det. China har 300 000 batteri-busser, og om deise frakter 100 personer på jobb daglig og 50 til andre gjøremål blir 45 millioner eller muligens 10% med et sådan fraktebehov. Med en mulighet for at det er %’vis mer en det 150 000 Norske el-biler gjør.

 

Synest «Easy-Mile» bussen ser artig ut, nesten som da man fikk PC i steden for terminaler som jobbet mot en sentral datamaskin. Alle vet jo hvordan det gikk.

Som sagt, målet er dei resultater ord og ting gir, ikke hva det er. Det er vår nye økonomi, som ja kan vere mer livs bejaende.

 

Her en intresang link til et intervju av Jens Ultveit Moe, som eg ikke klarer å melke for 100 mill til et prosjekt. Eg er feil person, med feil ressurser, slik media også besitter feil evne. For hva er en snever journalist utdannelse når ørene til kunskapsbredden har falt av til fordel for dagens økonomiske modeller og kooperasjons bygging.

https://tv.nrk.no/serie/torp/NNFA52041818/18-04-2018

 

Så kva er transformasjon, jo det er ikke annet enn en form for informasjons bruk/ handtering og stiller følgelig krav til at teknologien og innsatsfaktorene ikke er for autonome. Eller skal vi si «IT» pregede og lukket, men søkende, ungt og frimodig. Se så. nu har eg avskrevet meg selv.

 

Om noen tror mit innlegg er meningsløs, så er det jo ikke det.

Eg veit NTNU professorer vil lese det eg skriv, selv om eg er for lite kollegial og har slått av rettskrivingsfunksjonen.

0 hypotesen er at dei ikke gjør det, men hva sier det da om IT, AI og hjernekraft.

 

Her et eksempel uten hverken rett spørsmål eller svar, bare møl og følgelig negativ verdi...

https://www.digi.no/artikler/google-grunder-advarer-mot-den-morke-siden-av-ai/436076

Min HP48sx kan jo med en 8 kHz 8 biter forandre hele verden om tallene den gir blir hørt og spørsmålet er rett. Og ja E18 vegen er ikke ferdig etter 30 år med surr, spør AI om hvorfor.

 

NTNU og kandidatene skal forske. Med et betydelig fokus, på hva ?

Er det nye spørsmål, bedre bruk av eksisterende teknologi, en x10 i effektivitet og ytelse, hva er det som skal gjøres.

 

Eg har noen eksempel på kva vi kan bruke AI til.

Evaluering av den noble komite, og sannsynligheter for at Snowden blir nominert

Trumps eskapader, og medias impotens eller konvergens. Osv

 

«Piss meg i øyret» sa en kjenning for over 30 år siden

Han fikk rett

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...