Gå til innhold

Redigere RAW-foto på iPhone

Anbefalte innlegg

Hei.

Står helt fast. og siden jeg alltid har fått god hjelp på forumet her tidligere, så tar jeg sjansen nå også :).

I dag brukte jeg for første gang en fotoapp på iPhonen som skulle ta bilder i raw-format. Ønsket er å kunne redigere disse direkte fra mobilen, men jeg finner hverken bildet i raw-format, eller en app som lar meg justere fokuset på bildet. 

Er det noen som har noen gode råd? Skulle gjerne kunne justert fokuset slik at bakgrunnen blir mer klar.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan redigere rawfiler med Snapseed iallefall. Er vel ikke mulig å justere fokus i etterkant selv med RAW (så sant ikke iPhone har en funksjon som lar deg gjøre dette da...)

Hjertelig takk for raskt svar. Det er Snapseed jeg bruker i dag. Synes det er en fantastisk bra app. Men skal navnet på filen være .raw, eller kommer den kun opp som .heic? Noen som vet? Under innstillinger i kamera-appen så står det at bildet lagres både som .raw og .jpeg.

Så det er ikke mulig å gjøre bakgrunnen skarpere i ettertid? Da forstå jeg litt mer :). Har alltid forsøkt å finne ut hvordan jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Du kan redigere rawfiler med Snapseed iallefall. Er vel ikke mulig å justere fokus i etterkant selv med RAW (så sant ikke iPhone har en funksjon som lar deg gjøre dette da...)

Hjertelig takk for raskt svar. Det er Snapseed jeg bruker i dag. Synes det er en fantastisk bra app. Men skal navnet på filen være .raw, eller kommer den kun opp som .heic? Noen som vet? Under innstillinger i kamera-appen så står det at bildet lagres både som .raw og .jpeg.

Så det er ikke mulig å gjøre bakgrunnen skarpere i ettertid? Da forstå jeg litt mer :). Har alltid forsøkt å finne ut hvordan jeg skal gjøre det.

Filformatet er neppe .RAW, men kanskje .DNG eller noe annet gøy. 

Jeg testet forresten selv med ProCamera, og fikk det heller ikke til å fungere. Selv med RAW + JPEG endte jeg bare opp med ett bilde, og det var JPEG. Kanskje råfilen lagres et annet, ulogisk sted..? Med Lightroom CC fungerte det imidlertid fint, både å ta bildet (DNG) og finne det etterpå.

Når det kommer til å gjøre bakgrunnen skarpere er nok ikke dette mulig. Kanskje du finner en app som kan gjøre en skarp bakgrunn uskarp, men andre veien kan jeg ikke se for meg hvordan de skal få til så lenge det ikke er snakk om et bilde med skarp bakgrunn som telefonen har gjort uskarp i ettertid.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...