Gå til innhold

"Få boligmarkedet tilbake på rett kjøl"

Anbefalte innlegg

Økonomene snakker om at boligmarkedet kan være på vei "tilbake på rett kjøl". Med det mener de at prisene kan fortsette å vokse. Men hvorfor skal dette være et mål? Er ikke prisene høye nok som de er? Det er jo helt ville priser, spesielt i de største byene!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boligprisene kan gjerne øke mer, helst i området der jeg eier ;)

Ja, det er bra for de som eier bolig og ikke har tenkt til å kjøpe noe større, men bør vi ikke også tenke på de unge?

Det er allerede satt i gang tiltak som virker, lånegrensen hindrer mange i å komme ut på markedet, som presser prisen ned. At prisene fortsetter å stige tyder på at vi har råd til det.

Det negative er nok at det vil skapes et klasseskille hvor enkelte får hjelp av foreldre mens andre ikke har den muligheten, men sånn er verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er bra for de som eier bolig og ikke har tenkt til å kjøpe noe større, men bør vi ikke også tenke på de unge?

Det er allerede satt i gang tiltak som virker, lånegrensen hindrer mange i å komme ut på markedet, som presser prisen ned. At prisene fortsetter å stige tyder på at vi har råd til det.

Det negative er nok at det vil skapes et klasseskille hvor enkelte får hjelp av foreldre mens andre ikke har den muligheten, men sånn er verden.

Hjelper du de unge om du nekter dem å ta opp boliglån? De unge må hjelpes inn på boligmarkedet, for nå har prisene blitt helt syke. Den beste måten å hjelpe dem er vel å senke prisene?

Ja, klasseskiller er naturlig, men kunstige klasseskiller bør vi forsøke å unngå. Det blir urettferdig om de rike skal bli rikere ved å stenge de fattige ute fra boligmarkedet. Jeg har ikke noe imot de rike så lenge de tjener pengene sine på ærlig vis. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Bare gi et høyere bud så løser problemet.

Men løser ikke problemet for unge, kanskje det burde prises etter inntekt istedenfor budrunde.

Folk under 400 000 kr lønn får bostøtte. Men de som tjener over får ikke det.

Samt BSU ordningen gjelder ikke for de som har over 400 000 kr i inntekt i året.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dette er en av grunnene jeg ikke støtter høyreregjeringen. Boligpriser er en av de beste eksemplene som viser at mer penger til forbruker ikke er det samme som mer kjøpekraft. 

En bolig er verd hva noen er villig til å betale for den. I en budkrig strekker man seg så langt som man er villig, om man har høyere netto utbetalt vil boligprisene bare forsette å stige, til et punkt hvor det ikke lengre er et marked som fungerer, ingen så boligkrakket komme på slutten av 80-tallet. Ser for meg det samme nå.

Det vil bli høyere lån, og når det blir renteendringer slå desto hardere ut. 

Endret av depaderp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare gi et høyere bud så løser problemet.

Men løser ikke problemet for unge, kanskje det burde prises etter inntekt istedenfor budrunde.

Folk under 400 000 kr lønn får bostøtte. Men de som tjener over får ikke det.

Samt BSU ordningen gjelder ikke for de som har over 400 000 kr i inntekt i året.

Hva med incentivene til å jobbe hardere og tjene mer? 

BSU-ordningen kan bare fjernes. Fører bare til økte boligpriser siden pengene er øremerket dette. Og renten er dårligere enn i aksjer.

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet og Rød Valgallianse (RV) vil bare gjøre det verre med høyere skatter, mere støtte til utlendinger de får mere penger fordi de er mørk i huden.

Tror løsningen blir å redusere kravene til bolig, finne måter å gjøre det billigere på, vurdere å regulere særeie på boliger.

Folk bor ikke på fjellet fordi det er ulønnsomt.

Er ikke alle som klarer å skaffe høyere inntekt og gi mere.

Det kan gå ut over sykefraværet. Aksjer er ganske usikkert.

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en av grunnene jeg ikke støtter høyreregjeringen. Boligpriser er en av de beste eksemplene som viser at mer penger til forbruker ikke er det samme som mer kjøpekraft. 

En bolig er verd hva noen er villig til å betale for den. I en budkrig strekker men seg så langt som man er villig, om man har høyere netto utbetalt vil boligprisene bare forsette å stige, til et punkt hvor det ikke lengre er et marked som fungerer, ingen så boligkrakket komme på slutten av 80-tallet. Ser for meg det samme nå.

Mer penger til forbrukere er bra så lenge det ikke er gratis penger. Gir du gratis penger til alle så har ingen egentlig blitt rikere. Det vil bare gi økte priser. Men får folk mer penger som følge av mer verdiskapning i jobbene deres så er det bra. 

Mitt forslag er å bygge flere boliger. Økonomiens lover sier da at prisene skal gå ned. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

En bolig er verd hva noen er villig til å betale for den. I en budkrig strekker men seg så langt som man er villig, om man har høyere netto utbetalt vil boligprisene bare forsette å stige, til et punkt hvor det ikke lengre er et marked som fungerer, ingen så boligkrakket komme på slutten av 80-tallet. Ser for meg det samme nå.

Mer penger til forbrukere er bra så lenge det ikke er gratis penger. Gir du gratis penger til alle så har ingen egentlig blitt rikere. Det vil bare gi økte priser. Men får folk mer penger som følge av mer verdiskapning i jobbene deres så er det bra. 

Mitt forslag er å bygge flere boliger. Økonomiens lover sier da at prisene skal gå ned. 

Da tror jeg du skal vurdere hva et samfunn er,  det inkluderer alle. At "ingen" blir rikere sier en del om hvordan du tenker.  Du mener "jeg" blir ikke rikere.  Men det er vel FrP tankegods, i grunn ønsker man at dem som likke har klart seg så bra som seg selv bare skal grave seg en grøft å forsvinne. Greit når man er på pluss siden av aksen.  

Lenke til kommentar

Da tror jeg du skal vurdere hva et samfunn er,  det inkluderer alle. At "ingen" blir rikere sier en del om hvordan du tenker.  Du mener "jeg" blir ikke rikere.  Men det er vel FrP tankegods, i grunn ønsker man at dem som likke har klart seg så bra som seg selv bare skal grave seg en grøft å forsvinne. Greit når man er på pluss siden av aksen.  

Fortell meg hvordan noen blir rikere om vi legger til tre nuller bak nettoverdien til alle og enhver. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Fortell meg hvordan noen blir rikere om vi legger til tre nuller bak nettoverdien til alle og enhver. 

riktig, jeg ønsker ikke større klasseskille. 

Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet og Rød Valgallianse (RV) vil bare gjøre det verre med høyere skatter, mere støtte til utlendinger de får mere penger fordi de er mørk i huden.

Dette er reinspikka vas ifra deg, LMH1. Du har åpenbart ikke peiling på hva du snakker om. For det første er det over ti år siden Rød Valgallianse opphørte å eksistere. Det heter i dag Rødt.

For det andre har hverken AP eller Rødt noe forslag som er i nærheten av å gå i den retningen du antyder.

Tror løsningen blir å redusere kravene til bolig, finne måter å gjøre det billigere på, vurdere å regulere særeie på boliger.

Folk bor ikke på fjellet fordi det er ulønnsomt.

Hva i hule helvete har særeie med det å gjøre?

Er ikke alle som klarer å skaffe høyere inntekt og gi mere.

Det kan gå ut over sykefraværet. Aksjer er ganske usikkert.

Nei, det er ikke alle som greier å skaffe seg høy inntekt. Det er grunnen til at AP vil ha høyere skattenivå, for å sikre større overføringer til denne gruppen, blant annet gjennom husbanken som er en ordning for å hjelpe gruppen inn på boligmarkedet.

Du har åpenbart ikke en gang overfladisk forståelse av politikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, planøkonomi var en gigantisk suksess i soviet.

Tvert imot. BSU er ikke inntektsavhengig, og i praksis er det nok relativt få lavtlønnede som er i stand til å nyttegjøre seg av den. BSU er skattelette for de som har råd til BSU!

Sånn seriøst, LMH1. Undersøker du noen sinne påstander før du poster de? Tenker du noen sinne over om det du poster er sammenhengende?

Lenke til kommentar

Du liker ikke høyregjeringen fordi de har gitt mer penger til forbrukerene og de har brukt pengene til boligkjøp?

Det forklarer kanskje 1% av stigningen. Årsaken til at boligprisene i Oslo er så høye er på grunn av en veldig liberal lånepolitikk sammen med en veldig begrenset boligbygging. Det er store ubeskyttete områder rundt Oslo, hvor vi kunne bygget, men det skjer ikke. Istedenfor har prisen økt til 40000 - 50000 i Lillestrøm og Asker, og da er det ikke rart at det koster nesten 70000 per kvm i Oslo.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...