Heiene2 Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Ok, jeg skal ha en naturfagsprøve nå på torsdag, og vi har fått kriterieark av læreren. På et av kriteriepunktene står dette: "FORKLAR at akselerasjon er fartsforandring per tid." Hva skal jeg skrive?? Setter pris på all hjelp:) Takk. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Når noe akselererer, endrer det farten enten til at det går raskere, eller senere. Måten man regner ut akselerasjon på er å finne forandringen i fart så dele den på tiden det tok å forandre farten. F.eks: En syklist som sykler i 5m/s, så kommer det en bakke og den nye farten blir 12m/s. Da er forandringen 7m/s. Hvis du også vet at det tok 10 sekunder å sykle ned bakken så har du mulighet til å finne akselerasjonen. (7m/s) / 10s = 0,7m/s^2 Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Ok, jeg skal ha en naturfagsprøve nå på torsdag, og vi har fått kriterieark av læreren. På et av kriteriepunktene står dette: "FORKLAR at akselerasjon er fartsforandring per tid." Hva skal jeg skrive?? Setter pris på all hjelp:) Takk. Jeg liker godt å se på enhetene for å forklare noe. For eksempel, for akselerasjon brukes SI-enheten m/s^2. Lest høyt, hører du at det blir meter per sekund per sekund. Altså, for hvert sekund som går, øker/minker farten med så og så mange meter per sekund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå