Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål rundt ohm på subwoofere/forsterker

MRGT

Anbefalte innlegg

Du er sikkert allerede klar over det men husk kortslutningsvern/hovedsikring på begge batteriene.

Lagde en skisse over hvordan jeg tenker å koble opp mitt sekundære batteri (AGM fra Biltema). Kommer til å kjøpe et som er like mange Ampere som det jeg har i motorrommet. 

750963edae68d7ccfbd2b1c0ec0c1c4a.png

Noen tanker? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan slippe unna med én sikring på det bakerste batteriet. Du trenger ikke 3.

Ah det er jo en god nyhet, da 1 sikring vil koste meg 500 kr ca  :ohmy: Forsterkerne har jo også 4 sikringer hver, så burde vel gå fint.  :wee:

Lenke til kommentar

Du kan slippe unna med én sikring på det bakerste batteriet. Du trenger ikke 3.

Quick question, er det samme hvilke + og - på forsterkeren jeg bruker når jeg skal koble de sammen? 

32073965_1724559410943515_53386940030449

Lenke til kommentar

Pluss og minusene er koblet sammen inni forsterkeren så det spiller ingen rolle.

Edit: GÅr ut i fra du snakker om mono/sub-forsterkeren.

Ja snakker om moroforsterkeren(e). Da tar jeg de som er lengst unna hverandre  :thumbup: Takk igjen  :roll:

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Pluss og minusene er koblet sammen inni forsterkeren så det spiller ingen rolle.

Edit: GÅr ut i fra du snakker om mono/sub-forsterkeren.

Hei igjen :)

Jeg har nå tenkt til å kjøre 4 stk 2x2ohm elementer på disse 2 forsterkerne. Istedet for 2 subber som tidligere. Forrige oppkoblingdiagram for en oppfrisker:

post-18544-0-07763800-1525382603.pngHvordan skal jeg få koblet opp det? Hvis det i det hele tatt er mulig, vil helst slippe og kjøpe ny forsterker. 

Så kort oppsumert; 2 stk forsterkere i linkmodus/strapped, og 4 subwoofere med 2x2 ohm's spoler. 

Tusen takk på forhånd  :)  :)

EDIT: 

Linker av forsterker/elementer

Subber: https://www.bassbrothers.no/bilstereo/basshoyttalere/ground-zero-gzrw-30-d2

Forsterkere: https://www.bilstereosenteret.no/products/ground-zero-gzta-11200dx-b

Endret av MRGT
Lenke til kommentar

Du får mer effekt ved å kjøre spolene i parallel og elementene i serie. Da får du totalt 2 ohm i stedet for 8 ohm.

Edit: Med 4 subber gjør du bare det samme. Da blir det totalt 4 ohm.

Så jeg får ikke koblet det til 1ohm som jeg har nå med 2 elementer? :( 

Lenke til kommentar

Du kan koble slik ja. Du kan si du vil få 2 ohm på hver forsterker. Du får ikke maks effekt men alternativet er å overbelaste forsterkerene.

Hmm effekten i 2Ohm blir nok alt for lite til 4 subber :/ Men slik jeg har det koblet opp per dags dato er slik som skissen du tegnet tidligere er. Er det også i 2Ohm? Mener vi kom frem til at subbene fikk effekten av 1Ohm mens den totale belastningen på forsterkerne var 2Ohm. 

Lenke til kommentar

Skal du linke forsterkerne så må du velge enten 1 ohm (overbelastning) eller 4 ohm. Du får ikke 2 ohm om du så står på hodet og driter i vinkel. Skal du ha 2 ohm (minimum ved linking) så måtte du hatt enten 2x1 ohm-elementer eller 2x4 ohm.

Lenke til kommentar

Skal du linke forsterkerne så må du velge enten 1 ohm (overbelastning) eller 4 ohm. Du får ikke 2 ohm om du så står på hodet og driter i vinkel. Skal du ha 2 ohm (minimum ved linking) så måtte du hatt enten 2x1 ohm-elementer eller 2x4 ohm.

Skjønner  :lol: Da får jeg vel bite i det sure eplet og svi av noen tusen på en kraftigere forsterker. Takk for hjelpen  :grin2:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...