MRGT Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 Det blir vel eneste garanterte løsningen med det du har. Ellers må du enten ha flere høyttalere, andre høyttalere eller en forsterker til. Evt. en annen forsterker. Husk at så høy effekt setter ganske store krav til strømforsyningen. Altså batteri, dynamo og ikke minst strøm- og jordingskabler. Hehe. Hei igjen! Har nå tenkt litt på det du sa om å kjøpe en sekundær forsterker, da det ligger en på Finn til en nokså billig penge Hvis jeg får skaffet den, så kan jeg altså få kjørt elementene min på 900 WRMS per element? Og hvordan blir oppkoblingen på dette? En kjapp sketsj i Photoshop; Vil dette bli riktig måte å koble det opp på? Vil da selvsagt investere i et stort ekstra batteri som skal mate disse forsterkerne og 50mm2 kabler. Beklager om jeg maser mye her Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Nesten. Det du viser er seriekobling. Du skal paralellkoble spolene. Altså: Fra pluss på forsterker1 til begge plussene på høyttaler1. Fra minus på forsterker1 til begge minusene på høyttaler1 Samme for forsterker2 og høyttaler2. Lenke til kommentar
MRGT Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Nesten. Det du viser er seriekobling. Du skal paralellkoble spolene. Altså: Fra pluss på forsterker1 til begge plussene på høyttaler1. Fra minus på forsterker1 til begge minusene på høyttaler1 Samme for forsterker2 og høyttaler2. Håper ikke bildet ble for rotete, men da tenker du altså slikt? Lenke til kommentar
MRGT Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) For eksempel ja. Nok en gang, takker så hjertelig for svar! - Om jeg vil "strippe" forsterkerne sammen (master og slave), så må jeg altså koble opp slik som vist her: Men jeg skjønner ikke helt hva som foregår i denne seksjonen av bildet; Må jeg da ha en slags splitter, som høyttalerkablene skal kobles inn i? På forsterker ser jeg at minus fra forsterker1 går til minus fra forsterker2. Og jeg har hørt at + polene på forsterker2 da blir omgjort til - istedet? Video jeg referer til: Edit: Bilde som illustrerer det litt bedre: Endret 3. mai 2018 av MRGT Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Der må du se i manualen din. Paint-tegningen din vil ikke fungere. Der er den ene høyttaleren koblet feil. Lenke til kommentar
MRGT Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Der må du se i manualen din. Paint-tegningen din vil ikke fungere. Der er den ene høyttaleren koblet feil. Om du referer til det siste bildet her, så er det tatt fra følgende video: Edit: Skriveleif. Endret 3. mai 2018 av MRGT Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Støtter forsterkerene dine linking? Som du ser er høyre høyttaler kortsluttet. Endret 3. mai 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
MRGT Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Støtter forsterkerene dine linking? Jepp Forsterkeren: https://www.bilstereosenteret.no/products/ground-zero-gzta-11200dx-b (Kommer til å kjøpe en slik brukt, om selger sender, ellers kjøper jeg denne ny fra følgende lenke.) Diagram bakpå forsterker: Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) http://www.ground-zero-audio.com/components/com_jshopping/files/demo_products/GZTA_1.800_1.1200DXII_OM_2017.pdf Se side 7 (eller 10) i manualen. Endret 3. mai 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
MRGT Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Aha! Så da må jeg altså gjøre slik på selve subwooferene: Og det vil resultere i en 2 Ohm total på begge sub's? 900WRMS x2. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Dette burde være riktig. Pluss på master blir pluss. Pluss på slave blir ny minus. Det skal bli 2 ohm total last med full effekt fra hver forsterker. Du får 1x2600W totalt. 1300W pér element. (1% THD) Endret 3. mai 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
MRGT Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 kslutning.png Dette burde være riktig. Pluss på master blir pluss. Pluss på slave blir ny minus. Dette forstår jeg faktisk, hehe. Helt fantastisk, da skal jeg få koblet det slik når jeg får ordnet meg en sekundær forsterker! Tusen hjertelig takk for all hjelpen jeg har fått, og skal jammen si du har tålmodighet med en treiging som meg selv Helt toppers! Lenke til kommentar
MRGT Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 kslutning.png Dette burde være riktig. Pluss på master blir pluss. Pluss på slave blir ny minus. Det skal bli 2 ohm total last med full effekt fra hver forsterker. Du får 1x2600W totalt. 1300W pér element. (1% THD) 1300W per element Det blir vel litt mye for mine elementer mener jeg på. Er det ikke mulig å få kjørt disse på 2 ohm med 900 Watt per istedet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Det er bedre å ha for mye. Du skal uansett ikke skru opp volumet og/eller gain så mye at du får forvrengning. Edit: Skrur du opp for høyt kan du sprenge høyttalerne uansett om forsterkeren er svakere eller sterkere (i watt) enn høyttalerne. Faktisk litt fortere med for svak forsterker pga. høyere forvrengning. Edit2: Du vil forresten få akkurat samme effekt totalt om du linker de eller om du kjører én forsterker på hver. Hvis du linker de så sparer du vel litt kabler. Endret 3. mai 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
MRGT Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Det er bedre å ha for mye. Du skal uansett ikke skru opp volumet og/eller gain så mye at du får forvrengning. Edit: Skrur du opp for høyt kan du sprenge høyttalerne uansett om forsterkeren er svakere eller sterkere (i watt) enn høyttalerne. Faktisk litt fortere med for svak forsterker pga. høyere forvrengning. Edit2: Du vil forresten få akkurat samme effekt totalt om du linker de eller om du kjører én forsterker på hver. Hvis du linker de så sparer du vel litt kabler. Aha så da blir det å sette volum på headunit til diskanter forvrenger seg, å så stille inn gain med samme metode som før? Så skal alt være OK mtp watt (?) Vil helst linke de sammen ja, for da slepper jeg å klusse med å få riktig gain, filter og alt det der. Jeg får ta det med ro mtp volum da, men så er ikke jeg en som kjører rundt med bass boosten på max volum, det er kun for show og lørdagskvelder Da blir det neste og kjøpe et ekstra batteri og 50mm2 kabler. Tenker også å oppgradere høyttaler kablene til 10mm2, because why not? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 10mm^2 på høyttalere blir nok litt overkill men skader ikke. Kan bli vriene å koble til bare. Watt er ikke så mye å henge seg opp i. Det viktigste er at du ikke får forvrengning. Har man gode høyttalere kan man ofte få mer effekt enn oppgitt så lenge signalet er rent. Jeg kjørte over 500W RMS på et par høyttalere (8") som var oppgitt til 250W RMS maks. Hvis du klarer så bytt plusskabel mellom dynamo, chassis og batteri også til 50mm^2. Samt jordingskabler mellom motor, chassis og batteri. Lenke til kommentar
MRGT Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 10mm^2 på høyttalere blir nok litt overkill men skader ikke. Kan bli vriene å koble til bare. Watt er ikke så mye å henge seg opp i. Det viktigste er at du ikke får forvrengning. Har man gode høyttalere kan man ofte få mer effekt enn oppgitt så lenge signalet er rent. Jeg kjørte over 500W RMS på et par høyttalere (8") som var oppgitt til 250W RMS maks. Hvis du klarer så bytt plusskabel mellom dynamo, chassis og batteri også til 50mm^2. Samt jordingskabler mellom motor, chassis og batteri. Hehe du kan ha rett med de 10mm2 kablene, de er sikkert mye større enn på bildet, men blir hvertfall noe annet enn Biltema kablene jeg har nå. Angående kabler i motorrommet må jeg nok få hjelp av han Far som er mekaniker Men det blir nok en ordning skal du se. Tusen takk nok en gang for all hjelpen, jeg går til sengs med et bredt smil. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Du er sikkert allerede klar over det men husk kortslutningsvern/hovedsikring på begge batteriene. Lenke til kommentar
MRGT Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Du er sikkert allerede klar over det men husk kortslutningsvern/hovedsikring på begge batteriene. 2 stk 200 ampere sikringer på hver kabel til forsterkerne, som blir koblet til det nye batteriet. Mener det er 200 ampere jeg har nå, kun 35mm2 kabel akkurat nå. Edit: Jeg regner med jeg fortsatt skal brokoble disse terminalene? Endret 4. mai 2018 av MRGT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå