Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål rundt ohm på subwoofere/forsterker

MRGT

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har følgende elementer og forsterker: 

Sub: http://www.ground-zero-audio.com/en/products/subwooferboxes/gzib-23000spl.html

Forsterker: https://www.bilstereosenteret.no/products/ground-zero-gzta-11200dx-b

Den er nesten koblet slik som på bildet under, bare at det går 4 stk høyttaler kabler inn i forsterkeren og ikke 2 som vist på bildet her. 

71079fa017eb8298aac214b287d6ed05.png

Vil da dette si at mine to subwoofere kjører på 2 ohm per? Og hvordan blir det på forsterkeren når den kun støtter 1x på 2 ohm (900 WRMS), vil de da bli matet 450 WRMS per? Eller kjører begge elementene mine på 900 WRMS per? 

Jeg er totalt forvirret ..  :hmm: Tusen takk på forhånd  :dremel:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg forstår riktig er det dobbelspole elementer med 4 Ohm per spole og 2 elementer, og er det koblet som det er tegnet er det nå en 4 Ohm last på forsterkeren.

8Ohm per element i paralell = 4 Ohm

Lenke til kommentar

Dersom jeg forstår riktig er det dobbelspole elementer med 4 Ohm per spole og 2 elementer, og er det koblet som det er tegnet er det nå en 4 Ohm last på forsterkeren.

8Ohm per element i paralell = 4 Ohm

Hei, takker for raskt svar  :wee:

42c16a220dafc63f18d3ba49ef3ea96b.png

Akkurat slikt er det koblet per dags dato. Bildet ovenfor er feil-illustrert 

Lenke til kommentar

Effekten fra forsterkeren vil bli fordelt på elementene. I dette tilfellet blir effekten fordelt helt likt.

Edit: Altså 450W pér element. I teorien.

Så da burde jeg koble de opp til 1 ohm, slik at de får 800 WRMS per? ? Skal poste bilde av hva jeg mener når jeg kommer hjem om en halvtimestid ☺️

Lenke til kommentar

Hei igjen! Takker meget for all hjelpen så langt  :)

Da tenker jeg altså å koble mine to elementer til 1 ohm, som vist på følgende bilde; 

23bbd36c6911c3747d93c3c51797c354.png

Med mindre det er noen "ulemper" med dette? Specsa på forsterkeren forteller meg at jeg vil kunne oppnå en effekt på 1400 WRMS @ 1 ohm. Så da vil dette bli 700 WRMS på hvert element. I teorien skulle jeg vel kunne sette gain/level på forsterker til MAX siden jeg har fortsatt en god del watt og gå på?  :eek: Tusen takk  :w00t:

Lenke til kommentar

Det der blir 0,5 ohm. Egentlig for lavt for den forsterkeren.

Gain/level er ikke effekten. Det er signalstyrken (inn). En fin måte å sprenge elementene på er å sette den på maks.

Hmm okei, nå blir jeg forvirret her igjen, men hvis jeg vil koble opp til 1 ohm, så må jeg altså gjøre som følgende i denne videoen? (Parallellkobling)

Video: 

Lenke til kommentar

Nei. Du har 2 ohms spoler. Altså 2x 2 ohm pér element. Videoen viser med 4 ohms spoler. Du kan da ikke få 1 ohm totalt. Enten 0,5 eller 2 ohm.

Skulle du hatt 1 ohm totalt måtte du hatt enten 1 ohm eller 4 ohms spoler.

Edit: Det du må huske på er at forsterkeren din kun har én kanal. De to tilkoblingene er koblet sammen internt slik at du slipper å skjøte sammen høyttalerledninger hvis du skal koble på to elementer.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Nei. Du har 2 ohms spoler. Altså 2x 2 ohm pér element. Videoen viser med 4 ohms spoler. Du kan da ikke få 1 ohm totalt. Enten 0,5 eller 2 ohm.

Skulle du hatt 1 ohm totalt måtte du hatt enten 1 ohm eller 4 ohms spoler.

Edit: Det du må huske på er at forsterkeren din kun har én kanal. De to tilkoblingene er koblet sammen internt slik at du slipper å skjøte sammen høyttalerledninger hvis du skal koble på to elementer.

Ahhh da forstår jeg, det var jo kjipern  :hm: Da får jeg vel bare kjøre de på 450 WRMS per element da?  :closedeyes:

Lenke til kommentar

Det blir vel eneste garanterte løsningen med det du har. Ellers må du enten ha flere høyttalere, andre høyttalere eller en forsterker til. Evt. en annen forsterker.

Husk at så høy effekt setter ganske store krav til strømforsyningen. Altså batteri, dynamo og ikke minst strøm- og jordingskabler.

Lenke til kommentar

Det blir vel eneste garanterte løsningen med det du har. Ellers må du enten ha flere høyttalere, andre høyttalere eller en forsterker til. Evt. en annen forsterker.

Husk at så høy effekt setter ganske store krav til strømforsyningen. Altså batteri, dynamo og ikke minst strøm- og jordingskabler.

Ja okei, utrolig deilig å få det oppklart ihvertfal. Det blir noe større og bedre i fremtiden  :tease: Jeg har nå kjøpt meg et multimeter, så jeg skal få satt level/gain riktig ihvertfall. Tusen hjertelig takk for all assistansen, det settes utrolig stor pris på!!  :)  :w00t:

Lenke til kommentar

For å justere gain må du ha oscilloscope. Ikke multimeter. Det du er ute etter er forvrengning (klipping) på signalet til høyttalerne. Det ser du ikke med et multimeter.

Edit: Eller du kan bruke ørene.

Ikke for å kverulere, da du åpenbart har mye mer peiling enn meg, men ser masse YouTube videoer på det, man regner ut og slikt.  :hmm:

Eksempel: 

Jeg kan gjerne prøve å gjøre det via ørene nå i kveld.  :dribble:

Lenke til kommentar

Det aller viktigste er at forsterkeren ikke klipper signalet. Det er det som kan drepe både forsterkere og høyttalere. Du kan sikkert måle deg fram til teoretisk riktige verdier men du har en del ukjente variabler. Hvor mye strøm batteri og dynamo klarer å levere, tykkelse på strømkabler, kvalitet på koblinger og kvalitet på forsterker.

Justering av gain er ikke noe magi. Det er bare å prøve seg fram og sette den der volumkontrolleren på spilleren virker mest fornuftig. Gain er viktigere der hvor du har flere forsterkere hvor volumet må tilpasses hverandre.

Lenke til kommentar

Det aller viktigste er at forsterkeren ikke klipper signalet. Det er det som kan drepe både forsterkere og høyttalere. Du kan sikkert måle deg fram til teoretisk riktige verdier men du har en del ukjente variabler. Hvor mye strøm batteri og dynamo klarer å levere, tykkelse på strømkabler, kvalitet på koblinger og kvalitet på forsterker.

Justering av gain er ikke noe magi. Det er bare å prøve seg fram og sette den der volumkontrolleren på spilleren virker mest fornuftig. Gain er viktigere der hvor du har flere forsterkere hvor volumet må tilpasses hverandre.

Utrolig godt og informativt svar som vanlig, tusen takk skal du ha kamerat. Jeg er mye mer tilfreds med å bruke ørene ja, da jeg ikke har peiling på hvordan jeg opererer slike apparaturer  :huh:  Men etterhvert som jeg skrur opp gainen, skal jeg da høre en merkbar endring i hvordan lyden produseres regner jeg med? Jeg skal kjøre langt uti gokk, fyre opp en 40hz test tone og teste ut dette.  :rofl:

Lenke til kommentar

Veldig vanskelig å forklare lyd med ord. Mulig du kan søke på youtube etter eksempler på klipping (audio clipping) og forvrengning (audio distortion).

På musikk hører du ofte at lyden blir "harsk" og skarp. Bassen kan bli brumlete og upresis. Vanskelig å høre hvis lyden fra før er absurd høy.

Lenke til kommentar

Veldig vanskelig å forklare lyd med ord. Mulig du kan søke på youtube etter eksempler på klipping (audio clipping) og forvrengning (audio distortion).

På musikk hører du ofte at lyden blir "harsk" og skarp. Bassen kan bli brumlete og upresis. Vanskelig å høre hvis lyden fra før er absurd høy.

Tror jeg fikk satt det ganske så korrekt nå  :wee: Sleit med å høre "ulyder", men jeg fant et punkt hvor bassen plutselig ble mye høyere, så tunet jeg den ned igjen. Dette var ca 45% på gain bryteren  :dremel: Tusen hjertelig takk for all hjelpen nok en gang  :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...