Armalite66 Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Hei, har vært innom utdanning.no å prøvd å finne litt mer ut om disse utdanningene, men synes det var lite info der. Jeg trenger en ny ansatt på kundesupport, samt scripting/utvikling utenfor kildekode av en CAD programvare. Full opplæring gis, men jeg trenger en som har basis kunnskaper innen programmering (samme hva). Føler en bachelor data blir litt overkill mtp. oppgavene og lønn, så mitt spørsmål er; Er det noen som vet, eller har gått noen av disse linjene, og kan fortelle litt om hvilke fag de inneholder? IKT-servicefaget IKT-tjenesteutviklerfaget IKT-driftstekninkerfaget (regner med dette er drift av cisco nettverk el., som er lite interessant for meg) Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Nå er der mange år sidn jeg gikk IKT-driftsfag, men jeg har litt mer oppdatert informasjon via lærlinger på arbeidsplassen her. Jeg ville holdt meg unna folk som har IKT-tjenesteutviklerfaget og IKT-driftstekninkerfaget stort sett på grunn av at de ikke har praktisk erfaring med it-jobber, det er stort sett folk som ikke får lærlingplass som tar disse og det gir bare studiekompetanse ikke yrkeskompetanse. Kanskje verdt å vurdere hvis de har fortsatt med en høyere utdanning de ikke har fullført enda(men har intensjon om å gjøre). Når det kommer til IKT-servicefaget er det veldig lotto hva du får, det er veldig lite kunnskaper du trenger for å bestå og som arbeidsgiver kan risikere å få en person som ikke engang får til scripting. Det sagt er det også flere gode kandidater her også, og du kan få en veldig god ansatt veldig billig ved å velge en med denne utdanninga. Du kan være sikker på at de kan kundesupport biten, men ting som programmeringserfaring er noe du må eventuelt få fram i ett intervju. Hvis du ønsker å vite mer om innhold er det godt dokumentert på https://www.udir.no/kl06/ISF2-01 Men du vil også oppleve at det er forskjeller mellom skolene som tilbyr dette da det fortsatt er ett relativt nytt fag som har hatt stadige endinger, og har nylig blitt bestemt endret igjen. Jeg vil anbefale å se på folk som er utdanna innen ikt-servicefag men ta en grundig intervjurunde da du ikke kan se ut i fra fagbrevet at de vil dekke deres behov. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 30. april 2018 Forfatter Del Skrevet 30. april 2018 Takk for utfyllende svar, da er jeg litt klokere. Tok en titt på udir.no samt skolene i området (Stavanger), og synes det er ekstremt "luftig" informasjon om fagene. Savner noe mer konkret informasjon ala en finner om fagene på universitetsnivå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå