Gå til innhold

NRK ønsker mer

112 stemmer

1. 1. For eller imot lisensøking?

• For
      23
    • Imot
      82
    • Ingen mening
      7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

- De som har dekoder og abonnerer på en TV-pakke skulle betalt avgiften via Get/Canal Digital/Altibox/Riks-TV.

Hos Get så har man mulighet til å velge blant en del valgfrie kanaler (sikkert mulig hos de andre også). Hvorfor kunne det da ikke vært sånn at om man velger NRK, da kunne man betalt lisens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos Get så har man mulighet til å velge blant en del valgfrie kanaler (sikkert mulig hos de andre også). Hvorfor kunne det da ikke vært sånn at om man velger NRK, da kunne man betalt lisens?

Fordi Stortinget da først måtte fjernet paragrafen som forteller at lisensen er knyttet til TV-mottaker.

Lenke til kommentar

Synes det er en bra endring. Man har eksempler på folk som arver eiendom som ikke har råd til å sitte med det, pga. en teit arveavgift. Det er jo ikke sånn det var ment å være vel?

Staten har så mange andre måter å få inn avgifter på, så stupide avgifter er det bare å bli av med. Da er jeg mer for at dokumentavgiften beholdes, tross at jeg selvsagt ikke liker å betale den de gangene i løpet av livet som jeg må.

Nå har jeg søkt opp dokumentavgift, og ser at den berører eiendom som arves, selv om arveavgiften er borte. Men det er vel litt naturlig, i og med at det finnes en dokumentavgift. Når du selger noe så "har du jo plutselig penger disponibelt" til å betale den med. Det har du jo ikke dersom du blir sittende med eiendommen.

Derfor så mener jeg at dokumentavgiften burde forskyves til den gang den selges igjen av arvingen istedetfor. Men, det er vel neppe slik det fungerer i dag i sin helhet.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi Stortinget da først måtte fjernet paragrafen som forteller at lisensen er knyttet til TV-mottaker.

Jepp, vil de gjøre det?

Lenke til kommentar

Jepp, vil de gjøre det?

Nei/kanskje litt tvilsomt. Nesten så jeg får lyst å "tuppe" Erna Solberg litt i ræva neste gang jeg ser henne vandre i korridorene på Gardermoen. Men nå har hun vel fått et slep sivilt politi etter seg som statsminister. Har ikke for vane å oppføre meg sånn, er bare noe jeg skriver. Men ærlig talt, så burde de fjerne paragrafen, fordi det ikke burde være noe vits med overvåking av hvem som eier et TV-apparat.

Tenk hva neste fascistledelse kan komme til å bruke slike lister til. Husk radioer ble konfiskert under 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar

Kanskje litt naivt å tro at regimets høytaler skal forkynne noen sannhet?

I en verden hvor «journalisme» ofte består i å referere til vilkårlige sosiale medie-poster eller å kopiere teksten fra andre medier så er i det minste det å kunne sende en fysisk journalist til en region eller en krise som selv oppsøker kilder og skriver egen tekst en bra ting i seg selv.

Jeg leser gjerne DN og klassekampen. Jeg hadde gjerne sett litt på Fox News og Al Jazeera. Ikke fordi jeg nødvendigvis har samme politiske overbevisning som snittet av de som jobber der, men fordi jeg gjerne vil se hvordan de vinkler ting.

Ansiktsløse bloggere og facebook posører kan si nesten hva som helst. Så lenge de ikke truer med vold. For Norske journalister og medier er det større krav til etterretterlighet og hvis man jukser med fakta så risikerer man en sviende dom fra PFU.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil bare opplyse om at mange (og flere blir det) tilbyr Tv uten reklame. Da må man betale for det, akkurat som NRK idag. Forskjellen blir alt det blir valgfritt for brukeren. Gjør NRK til en Netflix løsning, la folk betale for tjenesten om de ønsker den :)

Hvem andre tilbyr reklamefri TV? Utenom filmkanalene? Har fulgt så lite med på sånt at det har gått meg hus forbi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg ser kun på NRK, og betaler dermed ikke lisens. Deres nett-tv er gratis. Er ikke det ironisk?

NRK er et fantastisk medium, og ligger milevis forran sine konkurrenter når det kommer til innhold. Men finansieringen er gammeldags.

Enig.

Jeg bruker selv NRK aktivt, men jeg betaler ikke fordi jeg bruker de digitale løsningene de har. 

Om de kunne laget et slags medlemsprogram hvor man faktisk må betale for innholdet så hadde jeg ikke hatt noe imot det, dog måtte det vært slik at jeg kunne betalt for både nett-tv og nrk.no (nyheter) i en og samme pris. 

Jeg har ikke noe imot å betale, men da må de faktisk ha en fungerende løsning. 

NRK lisensen er jeg forøvrig imot, jeg mener den burde ligges til skatten, da det ville vært mindre for hver innbygger å betale da. 

Lenke til kommentar

Hvem andre tilbyr reklamefri TV? Utenom filmkanalene? Har fulgt så lite med på sånt at det har gått meg hus forbi.

Mange betalingstjenester, jeg nevner jo Netflix. Sumo var reklamefri for noen år siden (bruker ikke lenger).

Ofte betaler man for å slippe reklame, noe YouTube også gjør.

NRK er i en krise, for nå ser folk lite på kanalene og alle ser hvor mange som jobber der og hvilke lønninger og avtaler de har. Blir fint å få vekk fettet fra den bedriften, å gjøre betaling valgfri blir en fin løsning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Plumberte tven min sist uke, skal bli digg og ikke betale årets mest bortkastet penger til ARK. tulle kanel uten visjon eller fremtid. som i alt for mange år har vilt seg på at pengene kommer uansett hvorfor skal vi innovere  

• Liker 1
Lenke til kommentar

NRK lisensen er jeg forøvrig imot, jeg mener den burde ligges til skatten, da det ville vært mindre for hver innbygger å betale da. 

Yup, det blir billigere for de som vil ha ett produkt, om de kan tvinge de som ikke vil ha det til å betale for seg.

At det blir dyrere for de som IKKE vil ha produktet er vel irrelevant?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...