Gå til innhold

NRK ønsker mer

112 stemmer

1. 1. For eller imot lisensøking?

• For
      23
    • Imot
      82
    • Ingen mening
      7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+2534

Jeg liker NRK. så lenge de gir meg dokumentarer.

Oversatt: "jeg liker NRK så lenge de viser ting jeg liker".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Liker du ingenting av det NRK tilbyr så er du temmelig sær.

Det sa jeg da slettes ikke. Men jeg liker ikke mye av det NRK sender, kanskje 5% av programmene... Og de kunne jeg fint klart meg helt uten da jeg kan finne tilsvarende på andre kanaler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Jeg liker NRK. så lenge de gir meg dokumentarer.

Oversatt: "jeg liker NRK så lenge de viser ting jeg liker".

Klart det. Ingen liker å se på noe de ikke liker.

Lenke til kommentar

Tror ikke noe på at det er noen som ikke liker NOE av det NRK lager.

Har en kompis som sier at NRK ikke lager noe han liker. Men da han begynte å fortelle meg hva det var han likte, var over halvparten programmer som har gått på NRK.

Tror mange bare ikke liker posisjonen kanalen har. Og protesterer som et trassig lite barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror mange bare ikke liker posisjonen kanalen har. Og protesterer som et trassig lite barn.

Det er fullt mulig å være kritisk til det at staten finansierer en såpass dominerende medie-kanal - med skattepenger, uten å være et "trassig lite barn".

Jeg mener at det var et mye større problem for 30 år siden, når NRK hadde monopol på lyttere og seere. I dag finnes det sterke alternativer som reduserer NRKs definisjonsmakt.

-k

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvorfor er man trassig om man misliker en aktør som NRK? Å si at de som ikke innehar samme holdning som deg selv er trassige, det er jo ikke noe annet enn et flamebait.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Har en kompis som sier at NRK ikke lager noe han liker. Men da han begynte å fortelle meg hva det var han likte, var over halvparten programmer som har gått på NRK.

Vel, det handler jo litt om at jeg kunne hatt netflix, HBO Nordic, og Viaplay samtidig for prisen av hva man må betale for NRK, og at en av disse selvstendig for ikke å snakke om sammen har et langt bedre tilbud enn hva NRK har, har hatt, eller noengang kommer til å ha.

Endret av Rudde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes få kanaler hvor jeg ikke liker et eneste program.  

Jeg pleier ikke å se på NRK, men kanskje det er masse jeg egentlig liker. La oss ta en titt på dagens program og gi en rangering. 1 betyr at jeg vil slå av om det kommer på, 3 betyr at jeg vil se på det om noen andre ser på det og 5 betyr at jeg vil aktivt prøve å se på det.

NRK1 TIRSDAG 22.05.2018
1      06:45 - 07:13 Det gode bondeliv ® 
1      07:15 - 08:06 Med hjartet på rette staden ®
1      08:05 - 08:44 Min natur: Fjellet ®
2      08:45 - 09:44 Det store spranget ®
2      09:45 - 10:08 Skattejegerne ®
1      10:10 - 10:39 Severin ®
3      10:40 - 11:09 Krøll på hjernen ®
1      11:10 - 12:01 Med hjartet på rette staden ®
1      12:00 - 12:14 Glimt av Norge: Steingardane på Jæren ®
1      12:15 - 13:48 Poirot: Fru McGinty er død ®
1      13:50 - 14:18 Det gode bondeliv ®
1      14:20 - 14:48 På kakeeventyr i Danmark med Tobias
1      14:50 - 15:18 Fra gammelt til nytt
1      15:20 - 16:00 Eides språksjov ®
1      16:00 - 16:29 Severin ®
3      16:30 - 16:59 Team Bachstad i India ®
2      17:00 - 17:29 Underholdningsmaskinen ®
1      17:30 - 17:44 Oddasat - nyheter på samisk
1      17:45 - 17:54 Billedbrev: Picassos Málaga ®
1      17:55 - 18:34 Hagen min
1      18:35 - 18:49 Extra
1      18:50 - 18:58 Stein, saks og sisu ®
4      18:50 - 18:59 Distriktsnyheter Østlandssendingen
2      19:00 - 19:44 Eit enklare liv
1      19:45 - 20:24 Hagen min
1      20:25 - 20:53 Munter mat
1      20:55 - 21:24 Solgt! ®
4      20:55 - 21:00 Distriktsnyheter Østlandssendingen
2      21:25 - 22:16 Nytt liv i East End
2      22:15 - 23:07 Nytt liv i East End
4      23:04 - 23:08 Distriktsnyheter Østlandssendingen
2      23:10 - 23:39 Underholdningsmaskinen ®
3      23:40 - 00:09 Solgt! ®

Jeg tror jeg holder meg til Netflix :)

Lenke til kommentar

Det finnes få kanaler hvor jeg ikke liker et eneste program.  

Jeg pleier ikke å se på NRK, men kanskje det er masse jeg egentlig liker. La oss ta en titt på dagens program og gi en rangering. 1 betyr at jeg vil slå av om det kommer på, 3 betyr at jeg vil se på det om noen andre ser på det og 5 betyr at jeg vil aktivt prøve å se på det.

NRK1 TIRSDAG 22.05.2018
1      06:45 - 07:13 Det gode bondeliv ® 
1      07:15 - 08:06 Med hjartet på rette staden ®
1      08:05 - 08:44 Min natur: Fjellet ®
2      08:45 - 09:44 Det store spranget ®
2      09:45 - 10:08 Skattejegerne ®
1      10:10 - 10:39 Severin ®
3      10:40 - 11:09 Krøll på hjernen ®
1      11:10 - 12:01 Med hjartet på rette staden ®
1      12:00 - 12:14 Glimt av Norge: Steingardane på Jæren ®
1      12:15 - 13:48 Poirot: Fru McGinty er død ®
1      13:50 - 14:18 Det gode bondeliv ®
1      14:20 - 14:48 På kakeeventyr i Danmark med Tobias
1      14:50 - 15:18 Fra gammelt til nytt
1      15:20 - 16:00 Eides språksjov ®
1      16:00 - 16:29 Severin ®
3      16:30 - 16:59 Team Bachstad i India ®
2      17:00 - 17:29 Underholdningsmaskinen ®
1      17:30 - 17:44 Oddasat - nyheter på samisk
1      17:45 - 17:54 Billedbrev: Picassos Málaga ®
1      17:55 - 18:34 Hagen min
1      18:35 - 18:49 Extra
1      18:50 - 18:58 Stein, saks og sisu ®
4      18:50 - 18:59 Distriktsnyheter Østlandssendingen
2      19:00 - 19:44 Eit enklare liv
1      19:45 - 20:24 Hagen min
1      20:25 - 20:53 Munter mat
1      20:55 - 21:24 Solgt! ®
4      20:55 - 21:00 Distriktsnyheter Østlandssendingen
2      21:25 - 22:16 Nytt liv i East End
2      22:15 - 23:07 Nytt liv i East End
4      23:04 - 23:08 Distriktsnyheter Østlandssendingen
2      23:10 - 23:39 Underholdningsmaskinen ®
3      23:40 - 00:09 Solgt! ®

Jeg tror jeg holder meg til Netflix :)

Hva denne streiken synligjør bedre enn noe annet er hvor LITE  vi faktisk trenger NRK og hvor stort pengehøl det er

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva denne streiken synligjør bedre enn noe annet er hvor LITE  vi faktisk trenger NRK og hvor stort pengehøl det er

De som føler at de trenger NRK, de kan jo betale for det selv. Problem solved. :)

EDIT: Men fy søren hvor mye skrot NRK egentlig har på programmet sitt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Skrot av høy kvalitet er NRKs styrke. Ingen kommersielle kanaler kan sende så smale programmer.

Selvsagt, det er lett å lage programmer som 1% av seerne er interessert i når man uansett er sikret finansiering, da får man programmer som "Glimt av Norge: Steingardane på Jæren". Lurer på hvor mange som ser på det? 

Kommersielle kanaler som ikke ønsker å gå konkurs kan ikke ha en forretningsmodell der de lager programmer som ingen vil se på.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Skrot av høy kvalitet er NRKs styrke. Ingen kommersielle kanaler kan sende så smale programmer.

Høres egentlig ut som en svakhet. De som liker NRK best er tross alt de som ser på NRK, og du får ikke flere seere ved å sende upopulære programmer.

Det er forresten ingen mangel på programmer om bønder, kunst og blomster i kommersielle kanaler heller. Forskjellen er at NRK kan sende flere TV-programmer som omhandler dette.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å være kritisk til det at staten finansierer en såpass dominerende medie-kanal - med skattepenger, uten å være et "trassig lite barn".

Jeg mener at det var et mye større problem for 30 år siden, når NRK hadde monopol på lyttere og seere. I dag finnes det sterke alternativer som reduserer NRKs definisjonsmakt.

-k

Å endelig en innlegg det går an å være litt enig i. Var ikke du en innbitt DAB+ tilhenger, eller blander jeg brukernavn her nå? Og DAB+ ble tatt inn i varmen via Nrk som promotør. Nei her må det internettstreaming til som Spotify, internettradio med mere.

Det samme gjelder forøvrig TV. De som ønsker Nrk bør kunne betale for det selv, og andre som ønsker annen underholdning bør kunne få slippe å betale gildet som bærer navn Nrk. Selve "samfunnsansvaret" kan de skille ut fra dagens Nrk og sette av en sum penger, som går på anbud til den som vil produsere det. Og kun produsere "samfunnsansvaret" isolert sett fra andre virksomheter de måtte ha lyst til å drive med.

Endret av G
Lenke til kommentar

Å endelig en innlegg det går an å være litt enig i. Var ikke du en innbitt DAB+ tilhenger, eller blander jeg brukernavn her nå?

Ikke så mye tilhenger av DAB men heller kritisk til DAB-motstanderne.

Det samme gjelder forøvrig TV. De som ønsker Nrk bør kunne betale for det selv, og andre som ønsker annen underholdning bør kunne få slippe å betale gildet som bærer navn Nrk. Selve "samfunnsansvaret" kan de skille ut fra dagens Nrk og sette av en sum penger, som går på anbud til den som vil produsere det. Og kun produsere "samfunnsansvaret" isolert sett fra andre virksomheter de måtte ha lyst til å drive med.

Som nevnt tidligere så mottar enkelte kommersielle radio og tv kanaler statsstøtte i bytte mot at de tar samfunnsansvar.

Jeg skulle gjerne ha visst hva det koster å bare drive kritisk jounalistikk, reklame-fri barneunderholdning og «sami radio», men kuttet ut melodi grand prix, OL og gullrekka. Mao ofret betydelige markedsandeler og blitt en lavkost nisjekanal. Det er en offentlig institusjon som det er lettere å forsvare.

Forøvrig:

Mange mener at grunnen til at statskirke fikk støtte av relativt ukristelige partier var at det tross alt holdt religionen litt i sjakk. Dvs man holdt nede karismatiske og ytterliggående religiøse retninger. Man kan tenke seg at NRK (på godt og vond) har noe av samme funksjon. Dagsrevyen blir sett av veldig mange Nordmenn og tjener som en slags felles referanse på hva som skjer og hva som er sant. Hvis mange Nordmenn går over til å bruke bare Facebook som kilde til å forstå verden rundt seg så vil vi få pluralitet, men også polarisering.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...