Gå til innhold

NRK ønsker mer

112 stemmer

1. 1. For eller imot lisensøking?

• For
      23
    • Imot
      82
    • Ingen mening
      7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener også at å ta det over skatten er den beste løsningen. Det er enklest. Og jeg synes ikke det er spesielt trist at fattige får det litt billigere, mens rike får det litt dyrere.

Tror de fleste mener at de betaler nok skatt som det er, syntes NRK må melde seg på luksusfellen for og spare inn utgifter. Men er vell samme grunn til at NRK sliter som at INGEN vil kjøpe opp SAS før de er konk? slippe og forhodle seg til alderspensjon til de ansatte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

NRK produserer programmer som brennpunkt og folkeopplysningen. De andre kanalene har ikke gjort noe i nærheten. 

Du har rett til å like disse programmene. Men kan du respektere at ikke alle liker dem?

Såklart! Men de er så samfunnsnyttige at det er verdt det!

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar

NRK produserer programmer som brennpunkt og folkeopplysningen. De andre kanalene har ikke gjort noe i nærheten. 

Du har rett til å like disse programmene. Men kan du respektere at ikke alle liker dem?

Ingenting er "samfunnsnyttig". NRK er nyttig for Ap-fans men ikke for FrP-fans. 

Du respekterer ikke at folk ikke liker NRK om du vil tvinge dem til å betale for kanalen. Tror neppe du ville likt det om du ble tvunget til å betale for FRK.

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting er "samfunnsnyttig". 

Du respekterer ikke at folk ikke liker NRK om du vil tvinge dem til å betale for kanalen. 

Ja jeg kommer med tvangen min og tvinger deg til å betale !!!

Du må ikke bo i Norge altså hvis du ikke liker å bli tvunget til noe :p Vi er jo blant de absolutt mest sosialistiske landene her, hvorfor flytter du ikke til et friere sted? Virker litt slitsomt å¨bo med sosialister overalt du ser. 

Bygg en ny stat deg du har masse frihet!! Ikke snylt på skattebetalere her som betaler for veier etc hvis du ikke ønsker å bidra ;)

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du respekterer ikke at folk ikke liker NRK om du vil tvinge dem til å betale for kanalen. 

Du må ikke bo i Norge altså hvis du ikke liker å bli tvunget til noe :p Vi er jo blant de absolutt mest sosialistiske landene her, hvorfor flytter du ikke til et friere sted? Virker litt slitsomt å¨bo med sosialister overalt du ser. 

Bygg en ny stat deg du har masse frihet!! Ikke snylt på skattebetalere her som betaler for veier etc hvis du ikke ønsker å bidra ;)

Vi er ikke det. Norge er blant de minst sosialistiske. 

Lenke til kommentar

Vi er ikke det. Norge er blant de minst sosialistiske.

Haha what?? Vi er blant landene som betaler mest skatt og har størst velferdsstat.

Lenke til kommentar

Det blir litt for relativistisk for min smak.

Jeg har en overbevisning om at det finnes ting som er «nyttig» og ting som er «negativt» for samfunnet i og med at jeg tror at «vi» (eller 98% av oss) kan enes om noen fundamentale ting på tvers av partipolitikk.

NRK er nyttig for Ap-fans men ikke for FrP-fans.

Jeg har aldri stemt på noen av delene men jeg setter pris på (deler av) NRK.

Du respekterer ikke at folk ikke liker NRK om du vil tvinge dem til å betale for kanalen. Tror neppe du ville likt det om du ble tvunget til å betale for FRK.

Vi lever hverken i en liberalistisk stat eller en sosialistisk stat. Vi har heller en pragmatisk mellomting hvor man navigerer i gråsonen fra sak til sak.

Dersom NRK var/er/blir et talerør for et enkelt parti så vil det opplagt rokke ved legitimiteten til finansieringen. Jeg opplever ikke at det er tilfelle (hvordan det evt var på 70-tallet vet jeg ikke). Jeg tror uansett at NRK i dag har nok konkuranse til at de blir utfordret og korrigert om de prøver seg som talerør. Jeg tror at det er bra å ha et mangfold av normalt betalte nyhetsjournalister i fast jobb som kan sparke alle veier og grave seg ned i viktige saker.

Jeg synes at den mest relevante debatten er hvordan NRK skal finansieres, og hvorvidt målet skal være en minimalistisk nyhet/nisje/motvektskanal, eller en breddekanal med gullrekka, OL og MGP.

Hvis man mener at media er uviktig underholdning så er det interessant å tenke på hva (den kommersielle) tv-kanalen Fox news har betydd for den politiske utviklingen i USA, eller hva (de statlige) tv-kanalene visstnok betyr for politikken i Russland. Eller hva Facebook betyr for mange av de som benytter den tjenesten. På samme måte som skoler former barna våre og kirken påvirker kirkegjengere så vil det man glaner på på tven (eller trykker på på mobilen) påvirke holdninger og forståelse. I ytterste konsekvens så kan man tenke seg at Stein Erik Hagen og Reitan sørget for å hjernevaske befolkningen til at milliardærer ikke burde skattelegges. Eller Moxnes og Jensen hjernevasket oss til sine politiske ståsteder. Eller at NRK hjernevasket oss til å stemme AP og gå i første mai tog.

Jeg leser gjerne DN og klassekampen. Og ser NRK. Og wikipedia. Og deltar her inne. Jeg håper at ved å bruke flere kilder (som alle har større krav enn en tilfeldig facebook post, og som har forskjellige eiere/finansiering) så håper jeg at jeg blir eksponert for flere vinklinger eller «sannheter» og blir utfordret på mine meninger heller enn stadig bekreftet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Moderatormelding

15 innlegg forsvant på grunn av avsporing og persondiskusjon. Videre avsporing vil bli fjernet, og kan medføre at advarsler blir delt ut.

Kommentering av moderering tas på PM eller i kategorien for tilbakemeldinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå at jeg "liker" nyhetene på Samisk - jeg forstår ikke språket og innholdet er antagelig irrelevant for meg.

Men jeg synes det kan være fornuftig bruk av skattepenger likevel.

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg vil ikke påstå at jeg "liker" nyhetene på Samisk - jeg forstår ikke språket og innholdet er antagelig irrelevant for meg.

Men jeg synes det kan være fornuftig bruk av skattepenger likevel.

-k

Så fint for deg da, men mange andre synes ikke det er relevant for de eller at det er en fornuftig bruk av skattepenger.

Sagt på en annen måte: det er enkelt å være enig i tvungen finansiering av noe man selv er tilhenger av, men det er ikke fult så gøy å være på motsatt ende av skalaen: være nødt til å være med på å finansiere noe man ikke er tilhenger av.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Nå blir nå samisk sponset uansett rikskanal eller ikke da. Det er jo både sameting og valgfrihet om å ha samisk som morsmål, eller som tilleggsfag på skolen. Har ikke sett så mye til samisk på TV2, TV3 etc. Men nå har jeg jo ikke hatt lisens, så da ryker jo disse tilleggskanalene ofte bort i dragsuget også. (jeg har ikke TV i øyeblikket, og avventer vel stortingets syssel med framtidig finansiering av Nrk og det der)

Lenke til kommentar

Så fint for deg da, men mange andre synes ikke det er relevant for de eller at det er en fornuftig bruk av skattepenger.

Sagt på en annen måte: det er enkelt å være enig i tvungen finansiering av noe man selv er tilhenger av, men det er ikke fult så gøy å være på motsatt ende av skalaen: være nødt til å være med på å finansiere noe man ikke er tilhenger av.

Det ligger litt i det å kreve inn skatt at det vil være uenighet i hvor mye skatt som skal kreves inn, og hvordan skattepengene skal brukes. Jeg tror at vi har diskutert det temaet før.

Jeg tror at det ville være ryddigere å finansiere NRK via skatteseddelen enn via en egen avgift. Hvor stort budsjettet til NRK skal være, og hva de skal fokusere på er en interessant diskusjon som hører godt inn under trådens tema. Kanskje mener du at det budsjettet skal være null, og det må være et legitimt ståsted.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Vi kan godt diskutere størrelser. Blir jo vanskelig å ha et forhold til det uten regnskapet. Skaffer du det knutinh?

Hvor mye koster det Nrk å levere "samfunnsansvaret", hva er definert å ligge inn under dette samfunnsansvaret pr. i dag? Alle klarer jo å se at Nrk er forvokst så det holder utover det som er en middelvei av et samfunnsansvar.

Jeg mener at dersom Nrk skal ha penger utover TV-produksjon av "samfunnsansvaret", så skal alle andre mediehus som ønsker å prøve seg ha like mange prosenter av pengesekken disse midlene tas i fra. For meg så blir dette et moralsk dilemma hvis ikke andre bedrifter også skal ha anledning på likefot å produsere for ekstramidlene som ikke hører inn under samfunnsansvaret. Et enten eller !

Jeg ville da følgelig stemt i mot at den pengesekken vokser, og at den må skrumpes inn litt. Så hvor mange tikroninger av lisensavgiften som vi har den i dag koster samfunnsansvaret pr. lisens? Vet man først regnskapet der, så kan man kanskje legge et par-tre hundrelapper pr. år over i potten som mediehusgribbene må sloss om. Det kunne jeg kanskje ha vært med å sponse. Men ikke "herregud-kr-3.000,-" - det får være grenser :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...