Gå til innhold

NRK ønsker mer

112 stemmer

1. 1. For eller imot lisensøking?

• For
      23
    • Imot
      82
    • Ingen mening
      7

Anbefalte innlegg

Individer vil ha noen, ikke alle, varer og tjenester som produseres av markedet eller det offentlige.

Forskjellen mellom det private og det offentlige er at det private automatisk justerer til å produsere det folk faktisk vil ha.

Mens det de ikke gjør er å produsere ting de ikke tjener penger på.

Blandingsøkonomien fungerer glimrende og alle alternativer fremstår som mindre forbrukervennlige og mer basert på rent ideologiske prinsipper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens det de ikke gjør er å produsere ting de ikke tjener penger på.

Desverre ikke sant. ;)

Blandingsøkonomien fungerer glimrende

Nei, det stemmer ikke. Av de 180 blandingsøkonomiene man har i verden fungerer ikke alle "glimrende", selv ikke alle som er smurt med oljepenger.

og alle alternativer fremstår som mindre forbrukervennlige og mer basert på rent ideologiske prinsipper.

Fremstår ... for deg og dine likesinnede. :)
Lenke til kommentar

Ja, det er fullstendig forskjellig ettersom det inkluderer hva folk faktisk ØNSKER.

Jeg ønsker meg en sølvgrå Porsche. Jeg kan ikke se at noen organisasjoner kommer løpende for å tilby en slik en (til en pris jeg kan forsvare å bruke på leketøy). Tvert imot så ønsker min lokale Porsche-forhandler å skvise meg mest mulig for peng, og selge meg et produkt som kostet ham minst mulig.

Du kan, med din beskrivelse av "rasjonell drift", ha ett superrasjonell drift av en organisasjon som bare graver hull for deretter å fylle dem igjen uten at det gir noen nytte overhodet til noen som helst.

Bare dersom politikerne som gir organisasjonen midler krever at de skal grave hull for så å fylle dem, noe som igjen forutsetter at vi stemmer inn politikere som har en slik tilbøyelighet.

Vi er enige om at nasjonalstaten skal ha et forsvar, at dette skal driftes av staten og betales med skattepenger? I så fall er jo resten av diskusjonen bare en diskusjon om grad, ikke fundamentale spørsmål. I hvor stor grad skal staten ta seg av borgenes behov (finansiert av landets skattebetalere)?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Desverre ikke sant. ;)

Man trenger ikke å gå lenger enn trådens tema for å bekrefte dette, altså NRK`s informasjonsprogram kontra TV2`s underholdningsprogram hvorav sistnevntes valg om å fylle beste sendetid med dansende tenåringer skulle mer enn tilsi at inntekt styrer sendeplanen..

Nei, det stemmer ikke. Av de 180 blandingsøkonomiene man har i verden fungerer ikke alle "glimrende", selv ikke alle som er smurt med oljepenger.

For oss nordmenn som sitter her i Norge og diskuterer den norske statskanalen, så er det naturlig at det ikke refereres til ett av de andre land som ikke klarer balansen nettopp fordi de går i samme fella som deg og ikke innser at yin trenger yang ;)

Fremstår ... for deg og dine likesinnede. :)

Folk flest? ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...