Gå til innhold

NRK ønsker mer


  

112 stemmer

  1. 1. For eller imot lisensøking?

    • For
      23
    • Imot
      82
    • Ingen mening
      7


Anbefalte innlegg

Hva syntes du om NRK sin ønsket lisensøking? Burde de ikke ta konsensen av at de taper seere og heller ha mindre tilbud? slik som legge ned noen av sine radiokanaler og eller NRK3/2? 

 

 

Dagens unge de streamer nesten alt av sitt innhold, hvorfor skal NRK tviholde på gammel metoder som plateindustrien gjør? 

 

https://e24.no/media/nrk/nrk-ber-om-at-tv-lisensen-oeker-med-75-kroner/24322938

Endret av -Night-
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Fra artikkelen:

I år forventer de imidlertid inntekter fra 10.000 færre lisensbetalere.

Om jeg tolker det riktig så skal de ØKE lisensen for å kompensere for tapte inntekter som følge av færre lisensbetalere. Dette blir akkurat som taxibransjen som øker prisene for å kompensere for at det blir færre kunder. 

 

Det er kun monopolliknende næringer og næringer som får spesialbehandling av staten som kan sette OPP prisene for å kompensere for sviktende kundegrunnlag. I ALLE andre næringer så ville man satt NED prisene, redusert kostnadene og gjort andre grep for å få opp lønnsomheten... ikke økt prisene slik NRK og taxibransjen kan gjøre.

 

Men sånn er det når mafiaen får operere fritt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Dagens unge de streamer nesten alt av sitt innhold, hvorfor skal NRK tviholde på gammel metoder som plateindustrien gjør? ...

Fordi at det er veldig, veldig lukrativt for de? :)

Lenke til kommentar

Nå er det like før jeg plomberer TVen...

 

Håper ikke lisensen blir over skatteseddelen.

Jeg tenker samme selv, men kjipt og bruke 1000kr når de likevel dytter det over skatteandelen.  alle de 3 valgene de har kommet med er tull. og ingen går utover og tvinge NRK til og legge ned deler av driften. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Håper ikke lisensen blir over skatteseddelen.

Det eneste som skjer om det endres til å gå over skatteseddelen, det er at også de som i dag ikke har TV må være med å betale for galskapen. Og da er ikke lisensen lenger en lisens, da er det gått over til å bli en helt vanlig hodeskatt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

...Håper ikke lisensen blir over skatteseddelen.

Det eneste som skjer om det endres til å gå over skatteseddelen, det er at også de som i dag ikke har TV må være med å betale for galskapen. Og da er ikke lisensen lenger en lisensen, da er det gått over til å bli en helt vanlig hodeskatt.

 

Helt riktig og da trenger NRK aldri tilpasse seg dagens marked. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke prinsipielt imot NRK, men herlighet så mye drit de bruker penger på. De skal jo ha noe for enhver smak må vite og å underholde er visst det viktigste. En statskanal bør være en sannferdig stemme i en kaotisk verden. Den bør ha fokus på politikk, kultur og historie. Underholdningen kan man overlate til kommersielle aktører, befolkningen er mer enn underholdt fra før av. Hvor mye av NRKs produksjon er rein underholdning og tidtrøyte per i dag, 90%?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Håper ikke lisensen blir over skatteseddelen.

Jeg tror at det er naturlig at NRK finansieres over skatteseddelen på lik linje med det meste av offentlig virksomhet. Hvorfor skal NRK ha en egen innkrevingssentral når forsvaret, helse, skoler og u-hjelp finansieres over skatteseddelen?

 

Hvor store (og dyre) NRK skal være, hva målsettingen skal være er åpent for diskusjon. Jeg setter pris på en språklig og kulturell motvekt til kommersielle og utenlandske aktører. En kanal for nisjer som har liten appell blant annonsører. Kanskje spesielt i disse tider så tror jeg at det gir mening å ha en aktør som er i stand til å forevige kultur-arrangementer med en lyd- og bildepondus som private aktører og youtubere bare kan drømme om - for oss og for ettertiden. Å ha en nyhetsredaksjon som faktisk har råd til å ha etterretterlige utenrikskorrespondenter rundt om i verden tror jeg gir oss viktig innsikt når de fleste redaksjoner er under press for å kutte kostnader og øke annonse-inntekter. Som småbarnsfar så setter jeg stor pris på en kilde til underholdning for barn som etterlever Norsk lov ved å ikke prøve å hjernevaske dem til å kjøpe plastdill, men heller byr på programmer som stimulerer nysgjerrighet og kreativitet (hei "Newton").

 

En medie-hverdag hvor NRK er den eneste eller dominerende aktøren vil jeg ikke tilbake til. Jeg setter ikke pris på at NRK bruker skattepenger på dyre sports-arrangementer eller ren kveldsunderholdning hvor private aktører like gjerne kunne ha tatt regning og risiko.

 

Jeg tror ikke at NRK sine utgifter er proporsjonal med antall kanaler - langt ifra. Derfor tror jeg heller ikke at det er et gyldig argument at "NRK har 22 radiokanaler og 4 tv-kanaler - det betyr at de har alt for mye penger". Antageligvis er det slik at seriøse nyheter, sports-arrangementer og kultur-arrangementer ala MGP koster flesk, mens det å putte 3 25-åringer inn i et radiostudio for å snakke fjas koster nært null. Spørsmålet er altså ikke hvor mange kanaler vi skal la NRK ha, men hvor mye kostbart innhold de skal få lov til å produsere.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvor store (og dyre) NRK skal være, hva målsettingen skal være er åpent for diskusjon. ...

Slik det er nå virker det til at NRK har "cart blanche" til å holde på akkurat som de vil både når det kommer til hva de produserer og hvor mye de skal kunne kreve inn. 

Lenke til kommentar

 

Håper ikke lisensen blir over skatteseddelen.

Jeg tror at det er naturlig at NRK finansieres over skatteseddelen på lik linje med det meste av offentlig virksomhet. Hvorfor skal NRK ha en egen innkrevingssentral når forsvaret, helse, skoler og u-hjelp finansieres over skatteseddelen?

 

Hvor store (og dyre) NRK skal være, hva målsettingen skal være er åpent for diskusjon. Jeg setter pris på en språklig og kulturell motvekt til kommersielle og utenlandske aktører. En kanal for nisjer som har liten appell blant annonsører.

 

Jeg setter ikke pris på at NRK bruker skattepenger på dyre sports-arrangementer eller ren kveldsunderholdning hvor private aktører like gjerne kunne ha tatt regning og risiko.

 

Jeg tror ikke at NRK sine utgifter er proporsjonal med antall kanaler - langt ifra. Derfor tror jeg heller ikke at det er et gyldig argument at "NRK har 22 radiokanaler og 4 tv-kanaler - det betyr at de har alt for mye penger". Antageligvis er det slik at seriøse nyheter, sports-arrangementer og kultur-arrangementer ala MGP koster flesk, mens det å putte 3 25-åringer inn i et radiostudio for å snakke fjas koster nært null. Spørsmålet er altså ikke hvor mange kanaler vi skal la NRK ha, men hvor mye kostbart innhold de skal få lov til å produsere.

 

-k

 

Veldig godt sagt kunne ikke vært mer enig, jeg syntes det er bra at NRK tape OL og MGP, syntes ikke NRK skal ha noe slikt og det kan private ha i sin helhet,  all sport bort fra NRK, de som vil ha sport kan selv betale for TV2 Sport eller hva nå enn de andre heter. 

 

Selv om jeg enda mener at NRK ikke trenger et 20 talls radiokanaler og 4 tv kanaler heller ikke alle disse distriktkontorene, kan spare mye med og stenge alle de. selv om som du sier de største innsparingene kommer fra kutte ut alt som heter sport.  

Endret av -Night-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke antennekontakten engang... :) har heller ikke abonnement på kabel TV eller digitalt bakkenett. Bruker kun strømmetjenester. Men spørs om jeg finner noen som kan plombere her i fjellet da...

 

Men har ikke sett på NRK TV på et år ihvertfall.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Hva syntes du om NRK sin ønsket lisensøking? Burde de ikke ta konsensen av at de taper seere og heller ha mindre tilbud? slik som legge ned noen av sine radiokanaler og eller NRK3/2? 

 

 

Dagens unge de streamer nesten alt av sitt innhold, hvorfor skal NRK tviholde på gammel metoder som plateindustrien gjør? 

 

https://e24.no/media/nrk/nrk-ber-om-at-tv-lisensen-oeker-med-75-kroner/24322938

 

NRK trenger ikke å forandre seg så lenge de kan tvinge folk til å betale uansett.

Endret av geita_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror at det er naturlig at NRK finansieres over skatteseddelen på lik linje med det meste av offentlig virksomhet. Hvorfor skal NRK ha en egen innkrevingssentral når forsvaret, helse, skoler og u-hjelp finansieres over skatteseddelen?

 

Hvor store (og dyre) NRK skal være, hva målsettingen skal være er åpent for diskusjon. Jeg setter pris på en språklig og kulturell motvekt til kommersielle og utenlandske aktører. En kanal for nisjer som har liten appell blant annonsører. Kanskje spesielt i disse tider så tror jeg at det gir mening å ha en aktør som er i stand til å forevige kultur-arrangementer med en lyd- og bildepondus som private aktører og youtubere bare kan drømme om - for oss og for ettertiden. Å ha en nyhetsredaksjon som faktisk har råd til å ha etterretterlige utenrikskorrespondenter rundt om i verden tror jeg gir oss viktig innsikt når de fleste redaksjoner er under press for å kutte kostnader og øke annonse-inntekter. Som småbarnsfar så setter jeg stor pris på en kilde til underholdning for barn som etterlever Norsk lov ved å ikke prøve å hjernevaske dem til å kjøpe plastdill, men heller byr på programmer som stimulerer nysgjerrighet og kreativitet (hei "Newton").

 

En medie-hverdag hvor NRK er den eneste eller dominerende aktøren vil jeg ikke tilbake til. Jeg setter ikke pris på at NRK bruker skattepenger på dyre sports-arrangementer eller ren kveldsunderholdning hvor private aktører like gjerne kunne ha tatt regning og risiko.

 

Jeg tror ikke at NRK sine utgifter er proporsjonal med antall kanaler - langt ifra. Derfor tror jeg heller ikke at det er et gyldig argument at "NRK har 22 radiokanaler og 4 tv-kanaler - det betyr at de har alt for mye penger". Antageligvis er det slik at seriøse nyheter, sports-arrangementer og kultur-arrangementer ala MGP koster flesk, mens det å putte 3 25-åringer inn i et radiostudio for å snakke fjas koster nært null. Spørsmålet er altså ikke hvor mange kanaler vi skal la NRK ha, men hvor mye kostbart innhold de skal få lov til å produsere.

 

-k

Godt poeng, dyre og meningsløse arrangementer som MGP og OL bør finansieres av de som faktisk liker det, ikke av lisensavgift.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...