Gå til innhold

Intel må utsette krymping

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dårlig at de ikke klarer dette.

Amatører azz. Hvorfor ikke bare sette 8DX8QO0Y på saken?

Jeg er ikke overrasket over at vi begynner å kjempe mot fysikkens lover. Vi kommer nok til å se disse problemene hos flere produsenter.

AMD er jo i rute med sin 7nm teknikk da. Intel er et større firma med flere ressursjer enn AMD, så ja litt rart at de ikke får til 10nm.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du snakker om GPU. Snakker vi om CPU så tror jeg ikke på det før jeg får se det.

Nja... I første omgang gjelder det GPU og minnemoduler (hvis jeg husker rett), men Zen2 er forventet å produseres på 7nm. Uansett så er vel poenget at AMD-partneren Global Foundries for første gang er ledende på krympingen og Intel for en gangs skyld ligger etter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD er jo i rute med sin 7nm teknikk da. Intel er et større firma med flere ressursjer enn AMD, så ja litt rart at de ikke får til 10nm.

AMD solgte sin foundry del for lenge siden, og lever nå under navnet GlobalFoundries. De har samarbeid med Samsung og IBM der IBM står kun for teknologi og Samsung og GlobalFoundries bruker samme prosess. Samsung var i 2017 verdens største halvleder selskap og overgikk Intel for førsteplassen som Intel har innehatt lenge. Legger du til ressursene til IBM og GloFou så har disse samlet mer ressurser enn Intel.

Det du må og huske på er at disse tallene er blitt tulletall. Fordi hva er 7 nm? Det måler Samsung, Intel og TSCM forskjellig. Det som har noe å si er hvor mye transistorer du får plass til og deres ytelse, strømforbruk, strømtap ol. 

Til nå har Intel 20nm vært lik Samsung/TSCM sin 14/16 nm eksempelvis. Jeg tviler på at Samsung/TSCM sin 10 nm er noe bedre enn Intels 14 nm.

Om de når 7 nm før Intel når 10 nm så vil de nok utvilsomt ligge foran derimot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...