Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makroøkonomi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål jeg ikke klarer å finne svar til:

1. Hvilken rolle spiller bankene i finansmarkedet?

2. Hvordan kan bedrifter finansiere (real)investeringer bortsett fra å ta opp lån i en bank?

3. Hvordan kan vi forklare at renten kan være negativ når det finnes kontanter?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Bankene er som investorer, bare at de tar veldig liten risiko i forhold til private investorer. De forvalter oftest mye større verdier enn private. Enkelt forklart, så låner banker ut penger sånn at folk kan kjøpe hus, bil, starte bedrifter og alt mulig. De fleste tilbyr også forsikringer. De forvalter forskjellige typer valuta.

2) Private investorer.

3) Det kan være et grep staten pålegger bankene for korrigére en ubalanse i markedet, som i boligsituasjonen. Hvis det er boligmangel, kan man gjøre det mer attraktivt å låne penger for å investére i bolig.

Lenke til kommentar

1) Bankene er som investorer, bare at de tar veldig liten risiko i forhold til private investorer. De forvalter oftest mye større verdier enn private. Enkelt forklart, så låner banker ut penger sånn at folk kan kjøpe hus, bil, starte bedrifter og alt mulig. De fleste tilbyr også forsikringer. De forvalter forskjellige typer valuta.

2) Private investorer.

3) Det kan være et grep staten pålegger bankene for korrigére en ubalanse i markedet, som i boligsituasjonen. Hvis det er boligmangel, kan man gjøre det mer attraktivt å låne penger for å investére i bolig.

Takk for svar!

Jeg ser ikke sammenhengen medllom negativ rente og kontanter i forhold til ditt svar. Kunne du forklart litt nærmere?

Lenke til kommentar

Vel, jeg skjønte ikke helt spørsmålet. Negativ rente, og kontanter? Hvilken rolle skal det spille? Mener du heller at det burde vært kontantfritt samfunn?

Det er en oppgave fra boka mi som ikke har fasit!? skjønner ikke helt sammenhengen selv

Endret av Fallacious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...