Gå til innhold

Alle som er skikkelig skilla i data, se her!

Raphaug

Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale deg å laste ned den nyeste versjonen av det testeprogrammet. Bruk dosversjonen. Jeg hadde som sagt akkurat det samme problemet som deg og kjørte den testen, fiksa feilen, og installerte os på nytt. Alt fungerer som det skal nå.

Virker som det kan være virus, siden vi har akkurat samme feil, og det er "skade" på harddisken. Eller så kan det være en "generell" feil med diskene, ikke vet jeg. Rart iallefall.

Her er filen:

http://support.wdc.com/download/dlg/dlgdiag11.zip

Pakk ut, og kjør dldiag.exe fila. Den lager da en oppstartsdiskett. Sørg for at den booter fra a: først, i biosen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:( Ok, nå begynner jeg å lure skikkelig.. Har testet med andre IDE kabler, men feilen er den samme...

Måtte legge inn windows på nytt 2 ganger pga. missing files under installasjon..

Da er det bare IDE portene på hovedkortet eller cpu som kan være defekt!

Noen som vet om dette kan stemme?

Hvordan oppfører en defekt cpu seg?

Lenke til kommentar

Når vi nå kan luke vekk feil på kabler, Hdd og Psu(?), ja da sitter vi igjen med Hovedkort, Minne og Cpu. Det som jeg er garantert sikker på at det ikke er, er Cpu. Det kan absolutt være minne, men du sier at su har testet det opp,ned og i mente, så vi sitter da igjen med Hovedkortet som mulig synder.

Jeg går ut ifra at du har prøvd å ta ut alle tillegskort som nettverk, modem, lydkort o.s.v. når du har prøvd nå, for å elimenere dem også?

Har du mulighet for å teste med annet minne? En kamerat eller noen som har?

Da hadde du kunnet være mer sikker. En annen Psu hadde også vært en ide å prøve, selv om du er rimelig sikker på at det ikke er den.

Dumt å sende inn noe til reperasjon og måtte betale dersom det virkelig ikke er noe galt med det. :xmas:

Lenke til kommentar
Når vi nå kan luke vekk feil på kabler, Hdd og Psu(?), ja da sitter vi igjen med Hovedkort, Minne og Cpu. Det som jeg er garantert sikker på at det ikke er, er Cpu. Det kan absolutt være minne, men du sier at su har testet det opp,ned og i mente, så vi sitter da igjen med Hovedkortet som mulig synder.

Jeg går ut ifra at du har prøvd å ta ut alle tillegskort som nettverk, modem, lydkort o.s.v. når du har prøvd nå, for å elimenere dem også?

Har du mulighet for å teste med annet minne? En kamerat eller noen som har?

Da hadde du kunnet være mer sikker. En annen Psu hadde også vært en ide å prøve, selv om du er rimelig sikker på at det ikke er den.

Dumt å sende inn noe til reperasjon og måtte betale dersom det virkelig ikke er noe galt med det.  :xmas:

Har testet med 3stk psu, ram = helt ok.. HK kan være feilen.. Finnes det ikke noe program som tester evt. feil ved hk da? Cpu har jeg heller ikke så stor tro på at det er feilen.. Men vil gjerne teste hovedkortet!

Noen som vet noe?

Btw: Det lille pipet ved start av pc kommer ikke noe lenger.. :thumbdown: Kan det være fordi det evt. er feil ved IDE port på hk?

Endret av Raphaug
Lenke til kommentar

Hovedkortet har vel låst agp/pci hastighet da, så klokking skulle vel ikke ha noe å si :dontgetit:

Hvilke innstillinger har du brukt når du klokket? Har du hatt multiplier på 11 og fsb på 200? eller har du låst multiplier på 11.5, slik at du har kjørt fsb på rundt 192?

Lenke til kommentar
Hovedkortet har vel låst agp/pci hastighet da, så klokking skulle vel ikke ha noe å si :dontgetit:

Hvilke innstillinger har du brukt når du klokket? Har du hatt multiplier på 11 og fsb på 200? eller har du låst multiplier på 11.5, slik at du har kjørt fsb på rundt 192?

Har hatt alt fra 11 x 200 til 11.5 x 205

Skal det ha noe å si da? Hva kan evt. gjøres ved det tilfellet da?

Lenke til kommentar

Hmm... Veldig rart.. nå funnker windows xp ganske bra.. :yes:

Men jeg skjønner ikke helt va som var feil :( Lot den stå alene noen timer, og så startet den ganske greit, tok ca 15-20sek å loade windows, men det gjør det vel gjerne når man har gamle IDE66 kabler :p

Skal teste spy ware, og litt av hvært for å være sikker på at den er ok nå!

Lenke til kommentar

Ja, oppstart går faktisk myye fortere med ata66 kabel!! :omg:

Reagerte på det når jeg skiftet kabler selv, og måtte ta en vanlig kabel fra maskinen som jeg gav til broderen. Satte inn en gammel kabel med bare en ide-kontakt da han bare har en HDD. Plutselig gikk den grønne/blå streken bare en halv gang over skjermen før Windows startet. Skiftet tilbake til ny kabel og den brukte evigheter igjen. Så nå sitter han med mitt gamle MSI kt7 turbo kort med Xp1800, og har den kjappeste oppstarten jeg har sett :dontgetit:

Får håpe det virker hos deg igjen nå da :yes:

Lenke til kommentar

Eirond: Vet :p Men rundkabler IDE133 er på vei i fra netconnection.no på torsdag/fredag..

Pc`n ser ut til å fungere bra nå, men den er VELDIG laggy og treig.. Henger seg opp litt for mye, slik at oppgavelinjen forsvinner ol :angry: Men det får være som det er.. Skal ta chkdsk på alle diskene, en skikkelig virus scan og sette i bedre ide kabler! Satser på at det blir bedre da :>

Takk takk :thumbup:

Lenke til kommentar

:blush: Kom på at du kanskje mente 15-20 sek var seint? :blush: Det er det ikke.

Jeg har mye det samme oppsettet som deg. NF7-s, Xp2500@3200, 2*256 TwinMOS Pc3200. Men jeg har to IBM/Hitachi disker på 180 GB. Maskinen min bruker 35 sekunder å laste inn Windows. Da er det fra jeg trykker på Power, til timegalsset forsvinner.

Tilsvarende maskin, bare med Pc2700 og Xp2400@2600, som jeg bygde til en kompis bruker også rundt 35 sekunder på oppstart. Bygde maskin på jobb som er helt make med min, bare med Raptor disk, bruker 29 sekunder på oppstart.

Her er det snakk om ganske reine installasjoner av WindowsXP, uten alltfor mye dill. Jeg har bygd enda en maskin på jobb som er basert på samme hovedkort, denne bruker år og dag (ca. 2 min.) på å starte, men denne har utrolig mye programvare som skal lastes. Dessuten begynte det å gå seint med en gang låsen til AutoCAD ble installert, så den er vel synderen der.

Så nå veit du ihvertfall hva jeg ser på som normalt med dette hovedkortet. ;)

Lenke til kommentar

Hehe... Skjønner :yes: Men det tar ikke 15-20 sek... Fra start av data til klar for å logge inn tar det kanskje 1min 30sek..

Den har blitt teit og treig nå igjenn :scared: Kan det kanskje være de treige kablene som fører til dette?

testet hd kabelen på begge IDE uttakene i dag for å se bort i fra "litt" defekt IDE port.. Skal prøve å låne en annen cd av en kompis får å sjekke om det er cd`n som kanskje er feilen :)

Lenke til kommentar
"setup can not copy the file moviemk.ex_"

"setup can not copy the file vgx.dl_"

Du sa du hadde testet ny ram?

Når eg ser denne meldingen så er det en alarm som Skriker, "ram-failure"

inni hodet mitt.

Skift ram brikker og reset "cmos". Evnt oppdater til nyeste bios`en.

Endret av Thorvald
Lenke til kommentar

Thorvald: Ja, hørte Ramfailure i hodet mitt jeg og.. Men jeg tror ikke at memtest86 lyver! Men for sikkerhets skyld skal jeg låne en ram brikke av en kompis, installere windows på nytt osv. Det med nyere bios kan jeg vel prøve da jeg kommer hjem fra skolen i dag.

Nå kommer jeg ikke inn i windows engang.. Den bruker ca 2min på å starte, men da den blåe innloggings skjermen skulle ha kommet kommer det en svart skjerm som fryser seg! Går ikke med sikkerhetsmodus engang!

Kan ram brikkene forårsake dette da? :no:

Lenke til kommentar

IDE kabler kan være problemet.

Mitt gamle ABIT Kt7 (midlertidig pensjonert) hadde problemer.

Ikke korrupte filer men nektet plent og starte XP innstalasjon.

Det viste seg at straks jeg skiftet HK til mitt EPoX 8RDA+ forsvant alle feil.

MEN jeg skiftet også IDE kabler, kjøpte en rund en og brukte en fra EPoX.

Systemet funker bra nå, men jeg skal testkjøre ABIT'n med de nye kablene.

Mistenker kablene ikke hovedkortet.

Lenke til kommentar
Skal ta chkdsk på alle diskene, en skikkelig virus scan og sette i bedre ide kabler! Satser på at det blir bedre da :>

Tror ikke du vil finne noe med chkdisk...

Det er et rimelig greit progam, men ikke når du har fått skikkelig hdd trøbbel...

Jeg vil anbefale deg å få fatt i SpinRite 5.0 fra grc.com, eller et annet sted.., da det er en smule bedre...

Greit det er dyrt og fungerer bare på FAt16/32 partisjoner, men allikevel...

Jeg hadde samme problem som deg i w2k (feil i system32\config\system), men har tilgode å få en eneste feilmelding etter at jeg kjørte SpinRite...

Men for min del var det bare den ene filen (system) som ble korruptert, og jeg tok bare en kopi av system.alt og kallte den system...

Anyways, SpinRite fikset alle mine problemer, og kanskje det vil gjør det samme for deg...

Lenke til kommentar

Hm.. Nå starter windows, men bruker utrolig lang tid... kanskje 2min fra power-on til jeg skal logge inn.. Men der den blåe innloggings skjermen skal være, er det svart skjerm i noen min (5-10min).. Hva kan dette ha seg? Ellers så er windows stabilt og greit nå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...