Gå til innhold

Gud lyver, slangen snakker sant?

Anbefalte innlegg

Dette burde ikke virke så underlig for oss som lever nå i det 20. århundre, da en membran i høyttaleren i en radio eller i et fjernsynsapparat kan settes i svingninger på en slik måte at den gjengir menneskers stemmer. Men hvem var det som talte gjennom slangen ?

I følge 1. mos. så var det ingen...

Enig nå at slange kan ikke snakke og tenkeevne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette burde ikke virke så underlig for oss som lever nå i det 20. århundre, da en membran i høyttaleren i en radio eller i et fjernsynsapparat kan settes i svingninger på en slik måte at den gjengir menneskers stemmer. Men hvem var det som talte gjennom slangen ?

Spør du om jeg er enig? Eller innrømmer du at du skjønner at dette er et eventyr?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

Moderering skal aldri kommenteres i en tråd, dette er OT og ansees som brudd på retningslinjene. Flere innlegg er fjernet.

Reaksjoner på moderering taes via PM

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spør du om jeg er enig? Eller innrømmer du at du skjønner at dette er et eventyr?

Hvis slange kan snakke, er det eventyr ja som tegnefilmer, blader

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1 mos 2:16-17
Og Herren Gud ga mennesket dette budet: «Du må gjerne spise av alle trærne i hagen. Men av treet til kunnskap om godt og ondt må du ikke spise. For den dagen du spiser av det, skal du dø.»

1 mos 3:1-5
Slangen var listigere enn alle ville dyr som Herren Gud hadde laget. Den sa til kvinnen: «Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen?»  Kvinnen sa til slangen: «Vi kan spise av frukten på trærne i hagen.  Men om frukten på treet som står midt i hagen, har Gud sagt: Dere må ikke spise av den og ikke røre ved den; for da skal dere dø.»  Da sa slangen til kvinnen: «Dere skal slett ikke dø!  Men Gud vet at den dagen dere spiser av den, vil øynene deres bli åpnet, og dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.»

1 mos 3:13
Herren Gud spurte kvinnen: «Hva er det du har gjort?» Kvinnen svarte: «Slangen narret meg, og jeg spiste.»

1 mos 3:22
Herren Gud sa: «Se! Mennesket er blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livets tre også, så det spiser og lever evig!»
Kilde: Bibelen.no

Gitt informasjonen over kommer det klart frem følgende:
1. Gud er den som lyver om frukten.
2. Slangen snakker sant.
3. Kvinnen lyver om å bli lurt.
4. Gud er bekymret for at mennesket skal spise av livets tre og kaster dem ut for å forhindre det.
5. Gud snakker i flertall og med tilsynelatende likeverdige "som en av oss".
6. Ingen steder nevnes et eple.

Hvorfor presenteres da historien som at kvinnen blir lurt til å spise et eple?
Hvor kommer eple fra? Det nevnes epler i 33 bibelvers, men ingen som har sammenheng med denne historien.
Hvorfor har slangen fått det dårlige ryktet når den fortalte sannheten og ikke lurte kvinnen?

? Adam og Eva døde den dagen de spiste av frukten på treet som står midt i hagen. Ikke fysisk, men i Guds øyne og måtte flytte ut av Paradiset som de var i, sammen med Gud.

Du legger ikke det samme i ordet "dø" som Gud gjør. Derfor forstår du ikke denne fortellingen.

Lenke til kommentar

Nei, det er IHS sin personlige tolkning. Dessverre skjønner han ikke ordet "dø" slik som gud mener det, og derfor forstår han ikke denne fortellingen...

Det hadde jo vært enklere om folk brukte kilder når de kom med ting som det IHS sier.

Det er vel kanskje en konsekvens av å være personlig kristen med sin egen personlige kristendom... :)

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det? Står det i bibelen noe sted?

Det er jo helt logisk.

Hvis du tror at Gud mente at Adam og Eva ville dø da han sa at Adam og Eva ville dø, så betyr jo det at Gud er en løgner eller at Bibelen tar feil. Og siden begge de mulighetene tydeligvis er uhørt for IHS, så må han finne på en tolkning om at Gud ikke mente at de kom til å dø, men noe annet da han sa at de kom til å dø. :)

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vet du det? Står det i bibelen noe sted?

Ja

Rom 5:12 "Synden kom inn i verden på grunn av ett menneske, og med synden kom døden. Og slik rammet døden alle mennesker fordi alle syndet"

Kol 2:13 "Dere var døde på grunn av misgjerningene og deres uomskårne kjøtt og blod. Men han gjorde dere levende sammen med Kristus da han tilga oss alle våre misgjerninger"

Med andre ord, syndere er døde, akkurat som Adam.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Blir ikke det vel off topic?

Skjønt, det er vel ikke mye å diskutere uansett. Jeg husker fra filmen "Contact", når hun spør faren om han tror det finnes intelligent liv ellers i universet, og han svarer noe sånt som; Well, if not, it seems like an awful waste of space.".

Jeg har alltid likt det svaret. Men jeg tviler på at vi får noen bekreftelse i min levetid, om noensinne, så det er ikke noe jeg bruker tid på å filosofere over...

Lenke til kommentar

Med andre ord: Paulus forstod heller ikke hva gud mente med "dø"...

Matt 8:21 "En annen, en av disiplene, sa til ham: «Herre, la meg først få gå hjem og begrave min far.» Men Jesus svarte: «Følg du meg, og la de døde begrave sine døde"

Med andre ord: de som skal begrave disipelens far, er døde.

Joh 5:25 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve"

Med andre ord: de som Jesus snakker til, er døde.

Så jo, Adam og alle hans etterkommere er døde på grunn av synd. Men kan bli levende om de tror på det Jesus sier.

1 Kor 15:21 "Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes oppstandelse kommet ved et menneske. For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus"

Skulle ikke være vanskelig å forstå dette konseptet ? 

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...