Gå til innhold

"Lærende" achievements i spill.

Anbefalte innlegg

Hei!
Er for tiden i gang med en masteroppgave i "IKT og læring", og har i den anledning ønsket å se på hvordan spillere, da spesielt barn/ungdom, gjør seg nytte av achievements underveis i spillingen. Ønsker å se på om achievements kan bli brukt som en god feedback, og hjelpe spillerne til å kunne vurdere egen fremgang i spillet.

En av de første tingene jeg trenger å få på plass til min forskning er nettopp et spill hvor dette lar seg gjøre. Dvs at jeg er ute etter et spill med en viss form for lærende eller utviklende achievement progresjon (om dere skjønner).

Dette kan både være pc-spill og spill mer rettet mot nettbrett/Ipad.

Noen som har en tanke om noen spill som kunne funket til dette formålet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror Minecraft har noen sånne på starten. Der du får en achievement hvis du f.eks har samlet ditt første treverk, lagd din første øks eller lignende.

"I like achievements. I know a lot of people don't, but I like them. I've had the idea to make achievements kind of like the in-game questing.

So you'd be able to see the first achievement in a tree of achievements, and you unlock the top ones first before you can unlock the ones further down. So the first one might be to chop down a tree, or kill a chicken, and then these branch into more things you can do. Hopefully it would encourage people to try new areas.

It could converge into a big task, like kill a dragon or something, which would put a kind of narrative into the achievement tree.

I'd want these achievements to feel like things that you can try, rather than these are things you have to do. People can follow them, but only if they want to."

https://minecraft.gamepedia.com/Achievements

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...