Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil skal jeg velge?


Relex

Anbefalte innlegg

Hei,

Kommer nå til et valg hvor jeg må kjøpe meg ny bil.

Bmw 3-serie e91

Bmw 5-serie e60/61

Mercedes e w211

 

Max pris 100k

 

Har nå hatt en audi og har bestemt at jeg aldri mer skal ha VAG, så vil ha enten bmw eller merce.

 

Tenker merce spesielt e klassen fordi den er veldig fin, klasse og komfort til toppen og ikke minst at de kan gå så langt som bare d med riktig vedlikehold osv.

 

Eller bmw fordi den ser mye mer tøffere ut og liker chassiet til både 5 og 3 serien. Men så har du motoren da... helt greie men ikke like god som mercedes motorene.

 

Ser egt etter helheten, begge er like mye fristende men er uskikker iforhold til kvalitet og hele bilgleden...

 

Spørsmålet er; Hva burde jeg velge?

Hva er bra/dårlig med de bilene?

 

Setter veldig stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

BMW elektriske problemer og tåler ikke regn... også avgassproblemer og hard fjæring...

 

 

 

Hæ? Kan du være litt mer spesifikk, eller er dette bare noe du har hørt over kaffepausen av en som bare har eid Mazda 626?

Nei, jeg har hatt noen BMWer og noen i familien hadde BMW, på to av tre tålte de ikke regn og alle tre strøk EU kontroll pga. avgasser. Og fjæringen var hard på alle. Dyre å reparere også.

Lenke til kommentar

Mercedes e w211, uten å stusse. Men det er mer et personlig valg, jeg har ikke grunnlag for å si at de BMWene du nevner er spesielt dårlige. Men alle biler har sine svakheter og styrker. Det beste du kan gjøre er å bli medlem i en MB klubb / forum, og spør der. Tipsene du kan få på slike steder er gull verdt, slik at du kan evt unngå enkelte utgaver / motorer / gir, og hva du bør se spesielt etter på akkurat de bilene. Har selv gjort dette ved flere av mine bruktbilkjøp, og det har virkelig lønnet seg.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Syns også de MB-ene der er veldig fine biler og de holder seg pene i dag også. Bare vært nøye å sjekke etter rust på de, de første modellene rustet fælt om jeg ikke husker heeeelt feil, særlig foregående MB var ille (men det kunne BMW være også).

Av de BMWene så er jeg litt partisk og ser aller helst at du finner deg en slik, men kikk etter noen med litt utstyr og Shadowline og ellers er pent kjørt. E60/E90 er ikke noen pengesluk mtp på holdbarhet i det hele tatt og de er enkle å skru på, og veldig gode å kjøre - klart et hakk opp i fra MB E-klassen du kikker på. Eneste ankepunktet jeg har imot E90 er at de er litt stusselige inni. Bensin må du i alle fall ha, særlig i disse tider :)

For mer info om BMW, kikk på bimmers.no

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

For de som har en hjerne så er det innlysende at det jeg mener ikke er at de krymper. Det jeg mener er at de STOPPER når det er vått ute.

 

3 serie coupe og sedan.

 

Så de krymper ikke altså  :hmm: Da veit jeg neimen ikke hva det er som kan være grunnen til problemene

 

EDIT: Litt mer seriøst, jeg har aldri hørt om BMWer som stopper "pga regn". Aldri. Her må det være én spesifikk bil du har hatt som har gitt deg trøbbel og det = "BMW går ikke når det regner og det bare elektrisk trøbbel"

 

Håper TS ser bort i fra dette røret til generisk nickname

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For de som har en hjerne så er det innlysende at det jeg mener ikke er at de krymper. Det jeg mener er at de STOPPER når det er vått ute.

3 serie coupe og sedan.

 

 

Så de krymper ikke altså  :hmm: Da veit jeg neimen ikke hva det er som kan være grunnen til problemene

EDIT: Litt mer seriøst, jeg har aldri hørt om BMWer som stopper pga regn. Aldri. Her må det være én spesifikk bil du har hatt som har gitt deg trøbbel og det = "BMW går ikke når det regner og det bare elektrisk trøbbel"

Håper TS ser bort i fra dette røret til generisk nickname

Dette skjedde med to av tre BMWer. Dra til helvete!

Lenke til kommentar

Hvis du velger mercedes så er det noen ting man burde passe på ved valg av bil.

Den burde være produsert etter midten av 2006,da kom facelift som er ca 100 ganger mer pålitelig enn de som er produsert før.

Hvis du velger stasjonsvogn så kan bakluka ha rust,ikke fordi det er dårlig stål men fordi en plast leppe over skiltet som gnisser i lakken slik at det etterhvert begynner å ruste.

Ikke kjøp en med keyless go da det er helt sikkert at sensorer på dørene vil ryke etterhvert eller er allerede gåen.Må kjøpe nytt dørhendel hvis du vil at det skal virke.

Prøv å kjøpe bil som har ekte skinn,ikke kjøp den som har kunstig skinn eller som det kalles MB-tex,den vil garantert sprekke.

 

Jeg sier dette av lang erfaring med disse bilene,jeg personlig har en 2005 modell mens min far har 2006 modell,mens jeg har brukt en god del penger i det siste på min bil, min far har knappt brukt noe mer enn det som er vanlig til servicer.

Lenke til kommentar

Okei, men du sier du har brukt mye penger på din merce i det siste? Kan du utdype det litt mer? Er det motor relatert eller forstilling, eller?

Drivstoffpumpe byttet, byttet radiator og så en del trøbbel med luftfjæring der mye er byttet. En del i fotstilling er også byttet.

Husk også at før facelift bilene har noe som heter SBC pumpe som må overhales etter x antall nedbremsinger. Dette kan koste en del, på min bil nærmer dette seg dette.

Lenke til kommentar

Syns også de MB-ene der er veldig fine biler og de holder seg pene i dag også. Bare vært nøye å sjekke etter rust på de, de første modellene rustet fælt om jeg ikke husker heeeelt feil, særlig foregående MB var ille (men det kunne BMW være også).

 

Det skjedde endringer her fra ca juni 2004, biler produsert etter dette er langt bedre enn de før mtp. rust. Det skal sies at 211 ikke er verre enn andre biler fra samme tid, den kan ikke sammenlignes med 210 i denne sammenheng.

 

Hvis du velger mercedes så er det noen ting man burde passe på ved valg av bil.

Den burde være produsert etter midten av 2006,da kom facelift som er ca 100 ganger mer pålitelig enn de som er produsert før.

Nåja, så enorm forskjell er det ikke. Det er riktignok korrekt at faceliften er en enklere bil med færre styringsenheter mm.

Den har også mistet SBC som i mine øyne er noe av det beste ved 211.

 

Hvis du velger stasjonsvogn så kan bakluka ha rust,ikke fordi det er dårlig stål men fordi en plast leppe over skiltet som gnisser i lakken slik at det etterhvert begynner å ruste.

Det er vel mer vanlig at det begynner å ruste rett under bakruta, akkurat ute på hver side av luka.. Det pga en konstruksjon som lar vann, sand, salt og dritt samle seg opp der.

 

 

Ikke kjøp en med keyless go da det er helt sikkert at sensorer på dørene vil ryke etterhvert eller er allerede gåen.Må kjøpe nytt dørhendel hvis du vil at det skal virke.

Hvis du vil unngå feil anbefales det å kjøpe en bil fullstendig ribbet for utstyr, da er sannsynligheten for at utstyr ryker også lavest :)

 

 

Prøv å kjøpe bil som har ekte skinn,ikke kjøp den som har kunstig skinn eller som det kalles MB-tex,den vil garantert sprekke.

Dette er helt korrekt.

 

Jeg sier dette av lang erfaring med disse bilene,jeg personlig har en 2005 modell mens min far har 2006 modell,mens jeg har brukt en god del penger i det siste på min bil, min far har knappt brukt noe mer enn det som er vanlig til servicer.

 

Jeg brukte litt på min 211 også, den var også en 2005-modell. Men det var verdt hver krone.

Greiene jeg brukte penger på var faktisk i hovedsak 4Matic og motorfester.. Motorfestene fordi de var elendige og 4Matic fordi motorfestet en gang sørget for en defekt drivaksling. I tillegg måtte fordelingskasse byttes pga Mercedes-Benz (og Bergs automatservice) sin tro på at den ikke måtte ha oljeskift..

 

 

Drivstoffpumpe byttet, byttet radiator og så en del trøbbel med luftfjæring der mye er byttet. En del i fotstilling er også byttet.

Av dette er kun luftfjæring og forstillingsproblemer vanlig.

Forstillingsproblemene slipper man med 4Matic siden den har en annen og langt mer solid forstilling.

Hva gjelder luftfjæring er det noe man ofte får problemer med ettersom bilene har gått langt eller begynner å bli gamle, det gjelder alle biler med denne typen fjæring (også 5-serie og A6 for eksempel)

Det er fullt mulig å fikse luftfjæring relativt rimelig i dag (både den enkle dumme alle stasjonsvogner har bak og den langt mer komfortable airmatic som er ekstrautstyr)

 

Husk også at før facelift bilene har noe som heter SBC pumpe som må overhales etter x antall nedbremsinger. Dette kan koste en del, på min bil nærmer dette seg dette.

Vi snakker om en kostnad på en håndfull tusenlapper i dag, hvordan vet du at din nærmer seg? Hvor mange bremseaktiveringer har du igjen?

Det går ikke på antall nedbremsinger men på antall aktiveringer, antall aktiveringer avgjøres av en rekke faktorer (ESP, bruk av regnsensor, opplåsing av bilen, start osv.)

 

SBC er fantastisk når man blir vant til det og jeg må si at jeg savner det i min nåværende bil (S213 E63 S)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...