Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan leve med Biopolar 2 eller nær noen med slik lidelse?

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg litt om bipolar 2 og hvordan det kan være å leve med dette, evt. være pårørende/venn med en med diagnosen?

Bakgrunnen er at jeg lurer på om jeg har det selv. Har diagnose ptsd og tilbakevendende depresjon men vil gjerne ha ny utredning, da jeg mener bp2 er mer sannsynlig. Hovedtrekk er syklisk depresjon, har aldri helt kjent meg igjen i ptsd (ingen flashbacks eller spesifikke traumer). Har etterhvert lagt merke til at jeg i perioder har noe jeg vil kalle milde hypomanier der jeg snakker mer og friere, har færre hemninger om hva jeg snakker om, bruker penger ukritisk (har satt meg i gjeld) og har litt mindre søvnbehov. Det er likevel i liten nok skala til at ingen andre har kommentert på at jeg oppfører meg annerledes.

Anonymous poster hash: ece88...1b6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke godt å si hva det kan være, men at du selv føler at det kan være de nevnte sykdommene, kan jo i seg selv være en pekepinn. 

Et nært familiemedlem har hatt bipolar lidelse, med koblinger til schizofreni. Her var løsningen å medisinere seg, da terapi ikke hjalp på noe vis. Uansett, var dette veldig synlig, men så klart uttrykkes psykiske lidelser på ulik vis, fra person til person. Hvordan dette kommer fram hos deg, vil naturlig nok, kunne være annerledes fra en annen. 

Jeg hadde spurt en fagkyndig, enten det er fastlege eller psykolog, om det du bekymrer deg over. Det er tross alt de som er faglærte og har direkte kunnskap innenfor psykiatrien. Tror nok de har bedre svar til deg, enn det vi kan gi, dessverre. 

Lykke til ! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...