Gå til innhold

Problemer med PSU

Anbefalte innlegg

Har nettop bygget meg en flonkis ny PC med en Fortron/Source 350W PSU fra microplex. Når jeg startet opp PC'en bare blinker strøm-LEDsene på hovedkortet. Viftene går med ugjevnt turtall, og maskinen starter ikke opp. Akkurat som maskinen skrur seg av og på vært millisekund. Er det noe galt med min PSU eller kan andre komponenter være ødelagt? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan teste PSU, ved å koble den helt fra maskinen (ta den gjerne helt ut av maskinen). Finn frem ATX pluggen som skal i hovedkortet, og kortslutt her den grønne lederen med en av de sorte (bruk en liten ledningstump eller en binders eller noe). Pass selvsagt på å IKKE kortslutte noe som helst annet, da dette kan medføre at du ødelegger PSU! Du bør heller ikke la PSU gå altfor lenge på denne måten, bare lenge nok til å høre om den fortsatt slår seg av og på.

Jeg tar IKKE noe som helst ansvar for feil bruk av dette tipset. Gjør du akurat som jeg skriver, så går alt veldig bra. Har gjort det selv mange ganger. :)

Lenke til kommentar

Hei

Hadde et tilsvarende problem selv en gang...

Feilen lå den gang i at den nye maskinen fant ikke disketstasjonen med den nye kabelen.

Hadde en gammel kabel uten styrespor i som jeg fikk vendt slik at det funket.

Etter dette startet manskinen som den skulle :D

Lenke til kommentar

hvis man skal kortslutte denne lederen, skal en la kabelen du kortslutter med være der helt til en er ferdig?

Eller skal man bare kortslutte og så ta bort kablelen?

Er det dumt å bruke dette trikset hvis man skal brue et atx power til å drive eks. en inverter til et kathode utenfor pc'en?

Lenke til kommentar
Hei

Hadde et tilsvarende problem selv en gang...

Feilen lå den gang i at den nye maskinen fant ikke disketstasjonen med den nye kabelen.

Hadde en gammel kabel uten styrespor i som jeg fikk vendt slik at det funket.

Etter dette startet manskinen som den skulle :D

Øh... første gang jeg bygger PC helt fra bunnen av, derfor gadd jeg ikke koble til floppy. Synes dette var gammeldags, men må jeg virkelig ha floppy for å starte?

Lenke til kommentar
hvis man skal kortslutte denne lederen, skal en la kabelen du kortslutter med være der helt til en er ferdig?

Eller skal man bare kortslutte og så ta bort kablelen?

Er det dumt å bruke dette trikset hvis man skal brue et atx power til å drive eks. en inverter til et kathode utenfor pc'en?

Du må la kortslutningen være der hele tiden under testen. Så fort du kobler den fra, så stopper PSU. Det er uansett ikke lurt å gjøre dette over lengre tid, men noen få sekunder (opptil et minutt) gjør ingen skade.

Lenke til kommentar

Tror du skal prøve med en floppy Fredrik

BIOS er vel satt opp med standard søk etter floppy, og finner den ikke den, så har du et problem

Legger til: Har du en ny HD stående uformatert eller uten noe OS og heller ikke en BOOT CD i en CDRom som booter, hva skal maskinen starte på da da??

Endret av Sam40
Lenke til kommentar

BIOS er vel satt opp med standard søk etter floppy, og finner den ikke den, så har du et problem

Skal være mulig å sette opp BIOS slik at man ikke trenger diskettstasjon.

Edit: Jeg tror uansett ikke de problemene som her beskrives skyldes mangel av floppy. Hadde det vært et problem at floppy mangla/var feil kobla, ville BIOS ha gitt en feilmelding, eller du ville kanskje til og med fått boota inn i Windows, og ikke oppdaga problemer før du prøvde å bruke diskettstasjonen.

Endret av Quietman
Lenke til kommentar

Skal være mulig å sette opp BIOS slik at man ikke trenger diskettstasjon.

Edit: Jeg tror uansett ikke de problemene som her beskrives skyldes mangel av floppy. Hadde det vært et problem at floppy mangla/var feil kobla, ville BIOS ha gitt en feilmelding, eller du ville kanskje til og med fått boota inn i Windows, og ikke oppdaga problemer før du prøvde å bruke diskettstasjonen.

JA IKKE SANT! Hvorfor skulle jeg egemtlig trenge floppy? Burde ihvertfall komme inn i bios da... :( Skal prøve å mekke nå etterpå, skal bare lage pepperkaker først :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...