victoria s. Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Jeg har pr dags dato Nikon D7000, og føler at en oppgradering er på sin plass. Har sett litt på Nikon D7500, men har lest ymse meninger fra folk vedrørende om dette er et kamera det er "verdt" å bytte til. Hovedgrunnen til ønsket om å bytte til D7500 var fordi jeg trodde den hadde vippeskjerm, som også kunne vippes ut til siden for å lettere kontrollere når man videofilmer hundetrening av seg selv og hunder. Utover det skal det nevnes at jeg er overhodet ingen kameraekspert... Objektivene jeg innehar er:- AF-S Nikkor 28-300 mm - AF-S Nikkor 18-35 mm (som begynner å synge på siste vers) - AF-S Nikkor 50 mm Noen som har noen tips / gode råd? Mvh Den Glade Amatør Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Du vil fortsette med Nikon eller er du åpen for andre kameraprodusenter ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Med bare fine fullformatobjektiver mener jeg fullformat er en opplagt vei å gå. Personlig synes jeg 50mm er en mye mer anvendelig brennvidde på fullformat enn på APS-C. Hadde jeg vært deg ville jeg fulgt med på annonser for brukte Nikon fullformatkamera. D800, D800E, D810, D600, D610, D4 eller kanskje helt nede på D3/D700 hvis økonomien er stram og du kommer over en god pris. Er 18-35-objektivet reparerbart? I så fall ville jeg satset på det. På hvilke måter mener du D7000 begrenser deg? Er det de kommende feriepengene som brenner eller en mer reell begrensning? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Skal du prioritere video så bør du gå for de siste kameraene fra Nikon, da de historisk har slitt litt med video, spesielt autofokus som er blitt bedre med hver generasjon. Her kan kanskje de nyeste AF-P objektivene være en fordel? Du nevner ikke noe om prisklasse så vide jeg kan se, så de siste kameraene fra Nikon D850 (fullformat), regnet som noe av det ypperste innen klassen. D7500 er nevnt, men kan være en idé og se på forrige modell i serien også, D7200. For min egen del synes jeg en brukt D750 (fullformat) gir mye for pengene. Ellers har femtusen serien utvippbar skjerm, og både D5500 og D5600 er gode kamera, dog noe mindre enn din D7000. Lenke til kommentar
victoria s. Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Det kan nok tenkes at det er skattepengene som brenner litt i lomma, blant annet. Etter intens lesing og frarøvet nattesøvn føler jeg det står mellom D7500 og D610. Jeg har prøvd fullformat før, D800, og det skal sies at det er noe helt annet å bruke 50 mm på den, kontra D7000. Litt bekymret for om D610 er et "utdatert" kjøp i 2018? Det selges for en pris jeg føler jeg kunne strukket meg til. Men, med strekking av pris, begynner man å klatre høyere opp på stigen og plutselig står D750 foran en! Litt utenfor prisklassen. Men, så er det alltid den der med, er den bedre? Slår D750 D610? Eller er forskjellene marginale, slik at man kan velge D610 for å ta steget ut i fullformat-verden og fremdeles ha til smør på brødskiva? Plusset til D7500 er vekta! Sliter litt med vonde hender om dagen, spesielt høyrehånda, så det ender vel mest sannsynlig med en operasjon, men det skyver vi langt bak i bakhodet! Jeg tviler ikke en dag på at D7500 tar gode bilder, og prismessig er det innafor, i tillegg til at det er det nyeste nye, men det er klart, når man ser at såå mye høyere i pris ligger jo ikke D610, så blir man litt fristet til å kanskje strekke seg litt lenger. Det jeg fotograferer er mest hunder, gjerne fartsbilder. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 (endret) Her kommer det veldig an på hvordan du skal bruke kameraet. Selv ville jeg valgt D7500 over D610, men på en annen side; jeg ville heller fortsatt sparingen og gått opp et hakk til, kjøpt et nytt objektiv eller solgt alt og byttet system. Endret 9. mai 2018 av Dr. Brodsky Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 (endret) Litt bekymret for om D610 er et "utdatert" kjøp i 2018?Kort svar: Nei. Kameraet er jo ikke dårligere enn det var når det ble lansert, og selv om sensoren ikke helt kan hevde seg mot de aller nyeste så er den fremdeles i toppskiktet på stillbildeytelse. Det du gjerne får i nyere kamerahus er bedre videoytelse, stillbildekvaliteten har forbedret seg svært lite siden D610 ble lansert. Slår D750 D610? Eller er forskjellene marginale, slik at man kan velge D610 for å ta steget ut i fullformat-verden og fremdeles ha til smør på brødskiva? Tja. Bildekvaliteten er den samme siden de har i praksis samme sensor. Så hva har D750 som D610 ikke har? -Det er litt mindre og lettere, men det er en relativt marginal forskjell. Og begge to er større enn D7500. -Det har en bedre autofokusmodul og lysmåler, som gjør at spesielt følgefokus er markant bedre. Så hvis du liker å ta bilder av motiver i bevegelse, så er D750 et bedre valg. -Det har en litt bedre skjerm, som også kan vippes opp og ned. Jeg så på det som noe av en gimmick når jeg først kjøpte kameraet, men det har vist seg å være ganske nyttig. -Det er litt kraftigere på videofronten. -Det har innebygget brikke for trådløst nett. Du kan koble kameraet opp mot en iOS eller Android-enhet, og fjernstyre kameraet med Nikon sin egen "Wireless Mobile Utility"-app (WMU). D610 har samme mulighet, men krever en ekstern Wi-Fi-enhet som ikke er helt billig. (Nå skal det nevnes at det beste som kan sies om Nikon WMU er at den fungerer med litt om og men. Funksjonaliteten er rimelig begrenset - den kan vise live view og ta bilder og video, men ikke endre innstillinger som blenderåpning eller lukkertid, da må du gå bort til kamerahuset. Den kan være litt ustabil og tidvis lite villig til å koble seg opp, så ikke sats på å kontrollere kameraet via telefonen hvis du har dårlig tid. Det er en fjernutløser med liveview, ikke noe mer, men når den er koblet opp så gjør den den jobben helt greit.) Om D750 er verdt prisen over D610 kommer an på om du har bruk for de mulighetene. Personlig vil jeg si ja, jeg bruker følgefokus mye, og der er D750 flere hakk foran sin rimeligere fetter. Plusset til D7500 er vekta! Sliter litt med vonde hender om dagen, spesielt høyrehånda, så det ender vel mest sannsynlig med en operasjon, men det skyver vi langt bak i bakhodet!Forskjellen mellom D750 og D7500 er 120g, og jeg tror ikke du egentlig vil merke den forskjellen. Da må du i så fall i gang med å bytte ut optikken din med lettere DX-optikk i tillegg for å virkelig merke en vektreduksjon, og da kan du like godt begynne å se på andre produsenter i tillegg. Når du først er i besittelse av kun optikk som er laget for FX-format, så er det ikke noe særlig å vinne på å bruke et DX-hus (annet enn som en skikkelig dyr telekonverter). Endret 9. mai 2018 av Sutekh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå