Gå til innhold

Oslo sentrum tåler ikke mer busstrafikk - her er knuten ingeniørene må løse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bussene forpester byene med eksos, støv, partikler og støy fordi de kjører på diesel, i 2018 !! De burde vært elektrifisert for lenge siden. Rutene er også veldig kronglete lagt opp som "melkeruter" gjennom 30-50 soner med hyppige stopp. Rutene bør gå mer direkte og folk må tåle å gå mer enn 150 meter for å finne et busstopp.

 

Oslo har også en god del personbiltrafikk som stort sett kjører rundt med tomme passasjerseter. Det må bli enklere å fylle opp disse setene både for å avlaste kollektivtransporten og for å redusere antallet personbiler. Samkjøring må bli enkelt og lønnsomt!

 

Mange av vogntogene som kjører på E18 gjennom Oslo har ingenting i Oslo å gjøre. Det bør bygges senketunell mellom Bastøy og Revlingen og lave bruer fra øyene til land. Men det må gjøres med et realistisk budsjett, ikke disse 100 milliarder- fantasiene som har kommet til nå.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bra de utreder muligheter, men det hadde vært ok å vite mer om forutsetningen de ligger til grunn, at man ikke kan ha flere busser? Med færre parkeringsplasser i sentrum, mulige bomringer internt i Oslo, blir det ikke litt mer plass til kollektiv?

 

F.eks. er vel denne planen på vei over bakkeplan: https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/slik-bygger-vi-oslo/ring-2-majorstuen-carl-berners-plass/#gref

 

Må stikkert ha tog og tbane i tillegg men de tar litt hardt i når de sier kapasiteten over bakken er sprengt om man tar i betraktning at det jobbes mot å dempe privatbilismen i sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer reise- og kostnadseffektiv kollektivbetjening er best for byen

 

Ruters T-baneforslag til «Fornebubane» og ny T-banetunnel gjennom sentrum fremstår som et ineffektivt dyrt «Luftslott / korthus» i hundre milliarders klassen, som det neppe er hverken penger eller passasjerer til.

 

De politikeren som skal styre hovedstaden fra 2019 og regjeringen må se på andre løsninger enn Ruters forslag

Nytt byråd bør demontere Ruter-diktaturet og sette to tykke streker over det navnet. Oslo har langt bedre kompetanse på kollektivutbygging i andre kommunalt eide foretak. Svakt byråd og sterkt Ruter er ikke i innbyggernes interesse slik det jevnlig fremkommer i media.

 

Slik vi oppfatter regjeringen, vil de prioritere ny T-banetunnel gjennom indre by for å avlaste kollektivtrafikken når Nationaltheatret stasjon og Oslo S stenges ned i flere år, når sentrum må graves opp på nytt for å bygge ny jernbanetunnel fra Oslo S til Lysaker og med store utvidelsesarbeider på Nationaltheatret stasjon

 

Ny T-banetunnel gjennom indre by må få kontaktpunkt på nye Nationaltheatret vest / Solli plass slik at alle T-banens linjer kan gi sømløs overgang til jernbanen

 

Les mer på: https://www.facebook.com/ReisOsloFornebu7min/

Lenke til kommentar

Kan vel lages digre parkeringsanlegg som er døgnåpne, rundt hele Oslo, og ha et hvert femte minutt opplegg inn til sentrum i fra disse?

 

Det burde vært bygget ut store parkeringshus rundt de store stasjonene utenfor Oslo ja, der man kunne kjøpe et litt dyrere mndskort som inkluderer parkering der.

 

Men ikke så lett når Oslo blander seg inn i dette: "Oslo-byrådet vil ha kommunene i Akershus til å bli langt strengere med parkering. De truer med å gå til Regjeringen om de ikke får viljen sin.".

 

Gir virkelig ikke mening. Da all bebyggelse i Norge (med unntak av innefor ring 2-3 i Oslo, samt de som bor helt i sentrum av de andre største byene i Norge) er bygget rundt et premiss om at man må ha bil for å bo der / avstandene er for store til at en familie kan sykle/gå til butikk, barnehage, skole, nærmeste buss, osv - uten at dette vil spise opp flere timer av en allerede hektisk hverdag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kanskje det hadde vært like greit å flytte hele Oslo. Bygge alt opp fra grunnen på et nytt sted etter dagens behov. Så mye enklere om man kan bare bygge infrastrukturen først, så husene, og så flytte etter menneskene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det hadde vært like greit å flytte hele Oslo. Bygge alt opp fra grunnen på et nytt sted etter dagens behov. Så mye enklere om man kan bare bygge infrastrukturen først, så husene, og så flytte etter menneskene.

Hehe, fristende tanke - til man ser prisen.. :p

 

Men kanskje litt mer realistisk: Hva med å innse at Oslos infrastruktur begynner å nærme seg voldsomme kostnader ved ytterligere befolkningsøkning. De kunne for eksempel hatt et mål om å stabilisere befolningstallet og heller satse på vekst et annet sted som har mer en geologi og plassering som er mer egnet for å bygge en storby "Oslo 2" innen rimelig avstand fra Oslo. Med hurtigtog mellom selvsagt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bussene forpester byene med eksos, støv, partikler og støy fordi de kjører på diesel, i 2018 !!

Ruter har faktisk allerede noen elektriske busser på Norges mest trafikkerte linje, men ting tar tid.

Allerede? Antallet er en vits og det burde skjedd for et tiår siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Allerede? Antallet er en vits og det burde skjedd for et tiår siden.

De har jo vært avhengig av teknologien slik som alle andre. Man har(hadde?) jo elektriske busser andre steder i verden, men disse er basert på det håpløse systemet som trikkene bruker og koster nok mye mer enn det smaker.
Lenke til kommentar

Synes det er mer utrolig at Oslo ikke har bygget flere tunneller tidligere. Er vel snakk om to stk i sentrum - Oslotunnelen (1980, for tog) og Fellestunnelen (1928, for t-bane, utvidet tre ganger siden det, sist for 31 år siden).

 

Hvorfor det skal medføre så voldsomme kostnader (at man utsetter det i flere tiår) - når f.eks. København har klart å åpne 4 t-banelinjer som alle går under bakken siden 2002. Eller f.eks. Berlin - som har tilsvarende vanskelig grunn å forholde seg til (leire, grunnvann som står høyt, flere titalls meter ned til grunnfjell en kan forankre seg til, osv) - har helt fint klart å bygge tunneller overalt under byen.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å hente inn The Boring Company og andre eksterne/innovative impulser? :D

 

Man kan jo lure på om buss og t-bane er særlig fremtidsrettet. Hvordan vil fremtidens transport se ut? Hvis vi bare pynter på det vi har i dag vil det jo bare bli enda verre i fremtiden.

 

Det nevnes også kollektivfiendtlig politikk her, for eksempel at folk utenfor Oslo tvinges til å kjøre bil helt inn fremfor å ha et sted de kan parkere utenfor Oslo og ta kollektivtransport videre inn. Man må ta inn over seg at kollektivtilbudet utenfor Oslo er dårligere enn i selve Oslo, og samtidig er jo problemet med at f.eks. togene inn til Oslo er overfylte.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er mer utrolig at Oslo ikke har bygget flere tunneller tidligere. Er vel snakk om to stk i sentrum - Oslotunnelen (1980, for tog) og Fellestunnelen (1928, for t-bane, utvidet tre ganger siden det, sist for 31 år siden).

 

Hvorfor det skal medføre så voldsomme kostnader (at man utsetter det i flere tiår) - når f.eks. København har klart å åpne 4 t-banelinjer som alle går under bakken siden 2002. Eller f.eks. Berlin - som har tilsvarende vanskelig grunn å forholde seg til (leire, grunnvann som står høyt, flere titalls meter ned til grunnfjell en kan forankre seg til, osv) - har helt fint klart å bygge tunneller overalt under byen.

 

Det er egentlig ikke så utrolig. Når et borgerlig styre skal prioritere mellom bil og kollektiv så vinner bil. Og i Oslo har det vært nesten kontinuerlig borgerlig styre siden starten av 80-tallet. Så det har blitt bygget en rekke tunneler, men de er alle for bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at det ikke blir plass til flere busser i sentrum, når de skal sperre det av for biltrafikk.

Tipper det har med vektbelastningen på veiene å gjøre. Spesielt trikketrasene blir jo knust i fillebiter nå nærmest før de er ferdige med å reparere dem.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bussene forpester byene med eksos, støv, partikler og støy fordi de kjører på diesel, i 2018 !! De burde vært elektrifisert for lenge siden. Rutene er også veldig kronglete lagt opp som "melkeruter" gjennom 30-50 soner med hyppige stopp. Rutene bør gå mer direkte og folk må tåle å gå mer enn 150 meter for å finne et busstopp.

 

Oslo har også en god del personbiltrafikk som stort sett kjører rundt med tomme passasjerseter. Det må bli enklere å fylle opp disse setene både for å avlaste kollektivtransporten og for å redusere antallet personbiler. Samkjøring må bli enkelt og lønnsomt!

 

Mange av vogntogene som kjører på E18 gjennom Oslo har ingenting i Oslo å gjøre. Det bør bygges senketunell mellom Bastøy og Revlingen og lave bruer fra øyene til land. Men det må gjøres med et realistisk budsjett, ikke disse 100 milliarder- fantasiene som har kommet til nå.

Enig, 

 

Hvorfor i all verden skal det være trikk/bussstop vært 100meter? folk kan ta gå lit, 

 

Ring 4 burde ha blitt bygget for lenge siden også, slik at trafikk som ikke må inn til Oslo kan komme utenom. ja her må vi ofre noe av marka, men det er nødvendig. 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

 

Bussene forpester byene med eksos, støv, partikler og støy fordi de kjører på diesel, i 2018 !! De burde vært elektrifisert for lenge siden. Rutene er også veldig kronglete lagt opp som "melkeruter" gjennom 30-50 soner med hyppige stopp. Rutene bør gå mer direkte og folk må tåle å gå mer enn 150 meter for å finne et busstopp.

 

Oslo har også en god del personbiltrafikk som stort sett kjører rundt med tomme passasjerseter. Det må bli enklere å fylle opp disse setene både for å avlaste kollektivtransporten og for å redusere antallet personbiler. Samkjøring må bli enkelt og lønnsomt!

 

Mange av vogntogene som kjører på E18 gjennom Oslo har ingenting i Oslo å gjøre. Det bør bygges senketunell mellom Bastøy og Revlingen og lave bruer fra øyene til land. Men det må gjøres med et realistisk budsjett, ikke disse 100 milliarder- fantasiene som har kommet til nå.

Enig, 

 

Hvorfor i all verden skal det være trikk/bussstop vært 100meter? folk kan ta gå lit, 

 

Ring 4 burde ha blitt bygget for lenge siden også, slik at trafikk som ikke må inn til Oslo kan komme utenom. ja her må vi ofre noe av marka, men det er nødvendig.

 

Hvilken gjennomgangstrafikk mener du går på ring 3? Det finnes i dag raskere ruter dersom man kun passerer byen nesten uansett hvor man kommer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...