AnonymDiskusjon Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Det er kanskje noen psykopater som er psykopatien bevisst. Handler det om intelligens/IQ? Anonymous poster hash: d8555...1d1 Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Det går an, men typisk sett vil en psykopat ha mangelfull selvinnsikt, og ikke tenke at det er noe galt med han/hun. Tvert imot er det heller alle andre det er noe galt med. De kan likevel ha høy iq. Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Nå om dagen blir psykopat brukt i hytt og pine. "Alle" som har noen psykopatiske trekk som for eksempel personer med dårlig selvbilde blir kalt psykopater. Faktiske psykopater som det finnes få av har som regel høy iq men mangler allikevel selvinnsikt. Kan vel ha noe med mangler i følelsesregisteret å gjøre. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 Det går an, men typisk sett vil en psykopat ha mangelfull selvinnsikt, og ikke tenke at det er noe galt med han/hun. Tvert imot er det heller alle andre det er noe galt med. De kan likevel ha høy iq. Hva vil "galt" si i denne sammenhengen? At de mener det ikke er noe galt med dem hvis de feks slår noen, og at det de som kritiserer det er noe galt med? Hva er det en psykopat egentlig gjør? Anonymous poster hash: d8555...1d1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 Nå om dagen blir psykopat brukt i hytt og pine. "Alle" som har noen psykopatiske trekk som for eksempel personer med dårlig selvbilde blir kalt psykopater. Faktiske psykopater som det finnes få av har som regel høy iq men mangler allikevel selvinnsikt. Kan vel ha noe med mangler i følelsesregisteret å gjøre. Er vel mange som mangler selvinnsikt og har mangler i følelsesregisteret... hva må til for å være psykopat? Anonymous poster hash: d8555...1d1 Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 En psykopat mangler først og fremst empati. Personen har ikke samvittighet og føler ikke skam. Psykopater er ofte manipulerende og utnytter folk rundt seg. Særlig dem de står nærmest. De er selvopptatte og alt de gjør er for egen vinning. De er også kalkulerende og intelligente. Selv om en psykopat ikke har følelser som andre mennesker så har de forståelse for hvordan andre sine følelser fungerer og bruker dette til å manipulere. Hvis man leser om psykopatiske trekk så tror jeg veldig mange kan kjenne seg igjen i noe av det som står. Men har du empati og samvittighet er du ikke det som defineres som psykopat. 2 Lenke til kommentar
QS4MO8J3 Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Er vel mange som mangler selvinnsikt og har mangler i følelsesregisteret... hva må til for å være psykopat? Anonymous poster hash: d8555...1d1 https://no.wikipedia.org/wiki/Psykopati#Diagnostisering/vurderingsinstrumenter Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 En psykopat mangler først og fremst empati. Personen har ikke samvittighet og føler ikke skam. Psykopater er ofte manipulerende og utnytter folk rundt seg. Særlig dem de står nærmest. De er selvopptatte og alt de gjør er for egen vinning. De er også kalkulerende og intelligente. Selv om en psykopat ikke har følelser som andre mennesker så har de forståelse for hvordan andre sine følelser fungerer og bruker dette til å manipulere. Hvis man leser om psykopatiske trekk så tror jeg veldig mange kan kjenne seg igjen i noe av det som står. Men har du empati og samvittighet er du ikke det som defineres som psykopat. Men hvis det er vanlig å slite med selvinnsikten ved psykopati så kan man egentlig ikke vite om man er slik som du beskriver eller ikke. Og hvis man spør feks en psykolog så kan man ha manipulert slik at man ikke kan stole på det heller. Anonymous poster hash: d8555...1d1 Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Hvis du er bekymret for at du er psykopat så er du sannsynligvis ikke psykopat. En psykopat ville ikke ofret dette en tanke. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Ted Bundy var ett perfekt eksempel på en psykopat. Veldig intelligent, veldig bevisst over hva han var virker det som. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. april 2018 Forfatter Del Skrevet 30. april 2018 Ted Bundy var ett perfekt eksempel på en psykopat. Veldig intelligent, veldig bevisst over hva han var virker det som. Det er vel ikke typisk å være seriemorder? Anonymous poster hash: d8555...1d1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. april 2018 Forfatter Del Skrevet 30. april 2018 Hvis du er bekymret for at du er psykopat så er du sannsynligvis ikke psykopat. En psykopat ville ikke ofret dette en tanke. Hvis man var delvis psykopat da? Anonymous poster hash: d8555...1d1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 Ted Bundy var ett perfekt eksempel på en psykopat. Veldig intelligent, veldig bevisst over hva han var virker det som. Det er vel ikke typisk å være seriemorder? Anonymous poster hash: d8555...1d1 Vil ikke si det er typisk å være psykopat heller. Som sagt tidligere så blir det fritt brukt, gjerne om ekser og andre folk som oppfører seg annerledes enn en selv. Men Ted Bundy tror jeg faktisk var en ekte en. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 (endret) Etter min mening, dreier det seg ikke i støre grad om IQ, men mer om EQ/EIQ, Emotional Intellgent Quotient/Emosjonell Intelligens. Ettersom jeg har forstått, i hvilken grad man knytter følelser til opplevelser og dermed minner, og også i hvilken evne man har til å empatisere disse opplevelsene til andre mennesker. Jeg tror det er slik at en del av personligheten kan være medfødt, og en del av det kan være skapt av det psykososiale personen er født inn i. Jeg tror likevel ultimat det dreier seg om hvor bevisst personen er sine kjerneverdier. En intelligent og emosjonell intelligent psykopat kan for eksempel, etter min mening, ha en ganske god forståelse av hvordan verden fungérer, og også klare seg godt sosialt, men kan leve etter verdier som gjør at han eller hun mener det er greit å leve på bekostning av andres verdier. Man er jo da på en måte bevisst sin egen holdning, men samtidig kan det være manglende emosjonell intelligens, altså at man bare ikke har blitt lært opp bedre, eller ikke forstår hvordan livet fungerer -like godt- som andre som ikke lever på andre verdiers bekostning. Hvor disse empatiske grensene skal draes, for å kunne betegne noen som en psykopat, er sikkert en konstant debatt hos prominente psykologer og forskere. Man har jo denne listen: Glatthet/overflatisk sjarm Storhetsideer om egne evner og betydning Behov for stimulering/lett for å kjede seg Patologisk lyving Bedragersk/manipulerende Manglende anger eller skyldfølelse Grunne affekter Ufølsom/manglende empati Parasittisk livsstil Dårlig atferdskontroll Promiskuøs seksuell atferd Tidlig atferdsproblemer Mangel på realistiske fremtidsplaner Impulsivitet Uansvarlig atferd Tar ikke ansvar for egne handlinger Mange kortvarige ekteskaps- eller samboerforhold Ungdomskriminalitet Vilkårsbrudd Kriminell karriere med flere typer lovbrudd Så må man vurdére hvor godt integrert disse personlige verdiene er i ens livsstil. Som jeg har skrevet før, så er det sikkert veldig mange som kjenner seg igjen i én eller flere av trekkene her. Men dét betyr ikke for meg at personen utelukkende kan beskrives som psykopat. Mange føler seg kanskje tvunget av en livsstil slik at de ikke føler de har noe valg, enn å bruke slike personlighetstrekk. Det finnes sikkert grader av det du spør om. Noen tenker ikke over sin egen holdning overhodet, lever som dyrene i skogen, bare "gjør" og ikke "tenker", i hvert fall med tanke på refleksjon over egen holdning. Andre reflekterer -for mye-, og bruker hele livet på å tenke. Dette kan jo også føre til overfladiskhet, at man blir for stoisk, og setter sine egne krav og behov foran andres grunnet tanker om egen fortreffelighet. Men dette går begge veier. Ta en kriminell voldsforbryter, de har jo også det samme problemet, bare grunnet kanskje manglende behov for oppmerksomhet og positiv oppmuntring fra tidlig av. Så i hvilken grad det dreier seg om IQ, er kanskje litt vanskelig å svare på. Etter min mening dreier det seg om flere faktorer. Et eksempel: Forestill deg en person som er født inn i et veldig vanskelig miljø, og som kanskje også har medfødte problemer, altså en person som har alle forutsetninger for å leve etter alle trekkene i den lista. Så får man til en slags ordning hvor denne personen blir satt inn i et miljø hvor alle forutsetningene for en positiv livsstil ligger til rette, uansett hvor "vanskeligstilt" (i mangel av et bedre ord), personen er. Da mener jeg at psykopatien ville bli trent bort før eller senere. Så etter min mening, dreier det seg like mye om det psykososiale, altså forutsetningene en person er blitt gitt i livet fra start, som ens egen personlighet. Selv den mest intelligente og godlynte mennesket kan gi opp og bli en skikkelig kødd, hvis han eller hun er født inn i et miljø som er bare giftig, manipulativt og antiempatisk. Et interessant spørsmål du tok opp. Og det koker nok en gang ned til at dette burde bli lærdom i skolen (psykologi som fag). Lærdom og kunnskap om det her ville først og fremst fått mange mobbere til å tenke og reflektére over egen holdning, både i skolegangen, og senere i livet, med tanke på jobbsituasjon og når de får barn. Siden vi ikke lærer noe som helst, så blir det altså "overlevelse" som blir lære"tråden". Altså vold, utpressing og kynisme, mot godhet og overbærenhet. Jeg mener det er veldig uetisk av staten å drive en slik politikk, når så utrolig mange går til psykolog, psykologtimer koster så ektremt mye penger, og det er mangel på psykologer. Få kunnskapen inn som fag i skolen! Endret 1. mai 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 Enda et poeng jeg vil få frem, er at det går jo an å være psykopat motsatt vei, at man bryr seg -for mye-: At man stikker nesa inn i andres saker konstant, at man ikke gir andre rom til å vokse, føle frihet nok til å gjøre feil og få en naturlig personlig vekst. Da er man over på manipulasjon og detaljstyring, og det er etter min mening like ille som noen som ikke "bryr" seg i nevneverdig grad. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2018 Ted Bundy var ett perfekt eksempel på en psykopat. Veldig intelligent, veldig bevisst over hva han var virker det som.Det er vel ikke typisk å være seriemorder? Anonymous poster hash: d8555...1d1 Vil ikke si det er typisk å være psykopat heller. Som sagt tidligere så blir det fritt brukt, gjerne om ekser og andre folk som oppfører seg annerledes enn en selv. Men Ted Bundy tror jeg faktisk var en ekte en. Ja men du sa hva en typisk psykopat var.. tror det var 1% psykopater blant menn. Det er ikke så mange seriemordere.., Anonymous poster hash: d8555...1d1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå