Gå til innhold

Videreutdanning innen IT

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet master maskiningeniør, og har jobbet flere år i industrien som det etter endt utdanning. Det er ok betalt, og en stabil jobb men det blir mye det samme synes jeg over tid og lite utvikling. Lager produksjonstegninger i cad, og følger opp produksjon.

Var veldig spennende og relevant til utdanningen når jeg begynte de første årene og lærte mye. Det var også veldig godt å ha ok økonomi etter flere år som student. Jobbmarkedet er så der, de fleste andre jobbene som finnes innebærerer mye av det samme som jeg gjør nå.  Uansett i det siste har jeg savnet det å studere, og lære noe nytt så har sett mye på videreutdanning. Innen IT så finnes det mye som kan tas online både i norge og utlandet som er fleksibelt. Jeg har ikke tenkt til å slutte i jobben, men ta fag ved siden av.

Dette digitalet skifte som det snakkes om virker som en slik utdanning gir en del muligheter både for jobb og utvikling. Jeg var innom IT og programmering på NTNU, og likte det fikk gode resultater i begge fag selv om det er lenge siden (4 år).

Tenker i første omgang å friske opp i kunnskapen samt ta flere kurs ved å ta noen fag på ntnu sin videreutdanning i IT der er det flere kurs som går online. Lære litt programmering, databaser og HTML/CSS og javascript, og drive litt for meg selv i liten skala freelance ved siden av jobb i første omgang. Etterhvert er tanken å gjøre om det til fast jobb i en bedrift når utdanning er på plass og jeg har drevet litt freelance.

Hvordan er det å jobbe i IT bransjen, mye konkurranse fra dyktige indiere som dumper timeprisen, og jobber 24 timer i døgnet? Virker dette som en plan som kan føre til en jobb om noen år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er liten konkurranse fra dyktige indere som dumper timeprisen og jobber 24 timer i døgnet. Det er riktnok mye som blir utviklet i India og lignende steder (f.eks. Vipps), men det er likevel svært mange jobber her hjemme også. Det offentlige er inne i en enorm digitaliseringsprosess, og de bruker kun norske utviklere. De fleste andre selskaper trenger også systemer, apper og nettsider, og mange velger å utvikle disse i Norge, da det gir en helt annen kontroll over arbeidet og sluttresultatet. Se for øvrig antallet annonser i kategorien IT utvikling på Finn.

Kan du få jobb om noen år? Ja, det vil jeg si. Har du en mastergrad har du allerede bevist at du er en oppegående type. Konsulentselskapet jeg jobber i ansetter årlig et lite knippe nyutdannede med liten til ingen programmeringserfaring fra før (ofte sivilingeniører og matematikere). Det er flere måter å gripe fatt dette på. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kanskje siktet på en bachelor i det lange løp, men søkt jobber underveis og håpt på å få napp. Hvis det er sivilingeniør fra Gløshaugen du er, har du allerede en god halvpart av emnene som trengs for en bachelor i informatikk. Som kjent er det lite obligatorisk oppmøte på Gløs, så du kan fint pusle med noen emner samtidig som du jobber, og bruke noen fridager på å stikke til Trondheim og avlegge eksamen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I utgangspunktet enig i anbefalingen til Vardark om informatikk, men jeg vil legge til at det ikke er så lite obligatorisk oppmøte som det har vært. Instituttet har de siste årene jobbet hardt med å forbedre studiemiljøet i undervisningen, og har lagt til mye gruppearbeid. Dette er veldig flott for de som studerer i Trondheim, men gjør det vanskeligere for de som ikke er basert i byen. Du vil bli lite populær om du ikke er tilstede for gruppearbeid, og det vil også være vanskelig for deg å presentere prosjektet. Du kan selvsagt være heldig og finne andre som også ønsker å jobbe mye på egenhånd, men du må nok likevel belage deg på å måtte møte opp fra tid til annen. Emner dette gjelder er:

- IT2805 Webteknologi (1 sem, gruppearbeid + presentasjon)

- IT1501 Programmeringslab (2 sem, obligatorisk oppmøte en dag i uken hele semesteret)

- TTM4100 Kommunikasjon tjenester og nett (2 sem, gruppearbeid i noen deler av faget)

- IT1901 Informatikk prosjektarbeid (3 sem, gruppearbeid med veiledning ca en gang i uken + presentasjoner)

- TDT4160 Datamaskiner og digitalteknikk (3 sem, har blitt noe lab men usikker på omfang)

- TDT4140 Programvareutvikling (4 sem, gruppearbeid)

- TDT4145 Databaser og databasemodellering (4 sem, noe gruppearbeid)

- TDT4180 Menneske Maskin Interaksjon (4 sem, noe gruppearbeid)

- IT2901 Informatikk prosjektarbeid 2 (6 sem, bacheloroppgave med veiledning)

Det er flere som jobber ved siden av studiet, så det finnes de som klarer å balansere dette med oppmøte og sånn, men jeg vil ikke anbefale å bo langt unna. Det er ikke et nettbasert studium, og jeg tviler på at du vil få noen særbehandling om du spør pent om å få det. Bare så du vet hva du går til, om du bestemmer deg for informatikk. Det er et supert studie, så vil absolutt anbefale det :-) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det er liten konkurranse fra dyktige indere som dumper timeprisen og jobber 24 timer i døgnet. Det er riktnok mye som blir utviklet i India og lignende steder (f.eks. Vipps), men det er likevel svært mange jobber her hjemme også. Det offentlige er inne i en enorm digitaliseringsprosess, og de bruker kun norske utviklere. De fleste andre selskaper trenger også systemer, apper og nettsider, og mange velger å utvikle disse i Norge, da det gir en helt annen kontroll over arbeidet og sluttresultatet. Se for øvrig antallet annonser i kategorien IT utvikling på Finn.

Kan du få jobb om noen år? Ja, det vil jeg si. Har du en mastergrad har du allerede bevist at du er en oppegående type. Konsulentselskapet jeg jobber i ansetter årlig et lite knippe nyutdannede med liten til ingen programmeringserfaring fra før (ofte sivilingeniører og matematikere). Det er flere måter å gripe fatt dette på. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kanskje siktet på en bachelor i det lange løp, men søkt jobber underveis og håpt på å få napp. Hvis det er sivilingeniør fra Gløshaugen du er, har du allerede en god halvpart av emnene som trengs for en bachelor i informatikk. Som kjent er det lite obligatorisk oppmøte på Gløs, så du kan fint pusle med noen emner samtidig som du jobber, og bruke noen fridager på å stikke til Trondheim og avlegge eksamen.

Ja jeg har sett at IT utvikling er en sterkt voksende bransje. Stillingene etterspør også ofte veldig konkrete krav til kompetanse feks java, javascript etc. Jeg har en del erfaring med programmering i matlab fra yrkeslivet så matematikk og algoritmedesign behersker jeg.

Jeg har sett mer på dataingeniør som et mer aktuelt enn studium enn informatikk for meg, da jeg har en matematikk-tung bakrgrunn som siv.ing i maskin.

https://www.ntnu.no/studier/ithingda/studiets-oppbygging

Jeg vet ikke helt, men jeg synes de som går  informatikk ofte ender med jobber inen drifitng av systemer , men dataingeniør jobber mer mot utvikling. Det er utvikling jeg først og fremst sikter meg inn på. Så føler et program innen dataingeniør passer meg bedre.

I første omgang ønsker jeg å bygge basic programmeringsferdigheter og kunnskap om databaser. Jeg vet ikke hvor mye jeg trenger for å bli "ansettbar". Men jeg har tenkt til å melde meg på NTNU sitt videreutdannings tilbud, der kursene er veldig konkrete og rettet mot næringslivet sitt behov og man får skills. De har et ganske bredt og næringslivs-rettet tilbud.

https://www.ntnu.no/videre/itfag

Men det tar seg selvfølgelig bra ut med en grad på CV, så det er et noe mer langsiktig mål. (2-3 år). Jeg har også en jobb nå som er relativt godt betalt samt boliglån så jeg kan ikke drive fulltidsstudier. Man kan vel også bruke noen av kursene fra NTNU videre når man bygger opp en bachelorgrad+ de fag jeg allerede har tatt i tidligere studier.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt, men jeg synes de som går  informatikk ofte ender med jobber inen drifitng av systemer , men dataingeniør jobber mer mot utvikling. Det er utvikling jeg først og fremst sikter meg inn på. Så føler et program innen dataingeniør passer meg bedre.

Dette er helt feil og jeg kan ikke skjønne hvordan du har fått det inntrykket? Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste person som har gått ut fra informatikk i en jobb som innebærer drift. Så og si alle går ut i en utviklerjobb etter endt studie, på både bachelor og master. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sant som -Stoffer- sier, det er overhodet ikke slik at informatikere ender opp med å drive med drift. Dette har jeg understreket på forumet før: Generelt spiller det veldig liten rolle om studiet ditt kalles informatikk, datateknologi, datavitenskap eller dataingeniør. Du lærer å programmere, og det er den kompetansen som gir deg jobb. Selvfølgelig er det visse nyanser innad i studiet, som at ingeniørene har mer matematikk, men til syvende og sist ender de fleste opp med å konkurrere om de samme jobbene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt spiller det veldig liten rolle om studiet ditt kalles informatikk, datateknologi, datavitenskap eller dataingeniør.

Enig. På NTNU ender informatikk og datateknologi opp med utviklingsjobber.

Dataingeniør derimot kan bety mye. Enkelte plasser er det bachelor i drift, og da blir man så klart ikke utvikler.

Lenke til kommentar

Generelt spiller det veldig liten rolle om studiet ditt kalles informatikk, datateknologi, datavitenskap eller dataingeniør.

Enig. På NTNU ender informatikk og datateknologi opp med utviklingsjobber.

Dataingeniør derimot kan bety mye. Enkelte plasser er det bachelor i drift, og da blir man så klart ikke utvikler.

Hvor er det dataingeniør linje med bare driftsfag?

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke "bare driftsfag". Men HiOA/OsloMet har feks linjer der man som dataingeniør blir veldig rettet mot drift eller nettverk.

Med drift mener jeg ikke da være IT-ansvarlig for en skole, men typ hoste en bedrifts løsninger f eks.

Edit: Poenget mitt er egentlig at Informatikk og Siving data er veldefinerte begreper, mens ingeniør er et paraply-begrep som kan bety alt mulig innenfor data.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...