Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reiser mye i jobben - Får ikke betalt for reisetid


Anbefalte innlegg

Jobber i byggebransjen som håndverker. Har nesten aldri et fast prosjekt jeg jobber på, så hvertfall annenhver uke må jeg reise til et nytt prosjekt for å gjøre etterarbeid/drittarbeid som ingen andre vil gjøre.

 

 

Eksempel:

 

Onsdag neste uke må jeg kjøre fra Bodø (Der jeg bor) til Narvik for å komme meg til prosjektet. Dette er en 5 timers kjøretur. Så 7 dager etterpå må jeg reise til Harstad (2 timers kjøretur) for å jobbe på ett annen prosjekt i en ukes tid.

 

Slike kjøringer har jeg nesten hver uke, ekstreme mengder kjøring. Om man summerer opp antall timer jeg bruker i reising, så har jeg sikkert rundt 8-10 timer reising hver uke til og fra prosjekter og hjemreiser. Dette i tillegg til at jeg skal jobbe 40 timers uker.

 

 

Arbeidsgivers kontor er i Tromsø og bedriften har prosjekter overalt i Troms og Nordland.

 

 

Jeg har ikke fått utdelt egen firmabil så må bruke min egen bil, og bagasjerommet mitt er til en hver tid fylt med bedriftens verktøy. Arbeidsgiver vil ikke gi meg timebetalt for reisetid, kun kjøregodtgjørelse som er 3,5 kr per kilometer. Dette dekker knapt inn drivstoffutgiftene på min bil. Og når man tenker på all slitasje på drivverk, bremser, motor, dekkslitasje osv. så dekker ikke kjøregodtgjørelsen disse tingene.

 

 

Har arbeidsgiver loven på sin side når han nekter å betale for alle timene jeg bruker på å komme meg til og fra prosjekter + hjemreiser minst annenhver fredag?

Bedriften har ikke tariffavtale og jeg er ikke organisert, men tror ikke det hadde spilt noen rolle akkurat når det gjelder om jeg skal ha betalt reising eller ikke.



Anonymous poster hash: a912d...095
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ha betalt fra du møter på jobb, altså der du mønster om morgenen. Kjører du rett til kunde (hjemmefra), så starter arbeidsdagen din straks du setter deg inn i bilen. Bruker du bilen som arbeidsbil og for å befrakte verktåy og utsyr, så har du krav på kompensasjon for det i tillegg. Ta en telefon til arbeidstilsynet og varsl i fra om forholdene på arbeidsplassen din. Dem driver ulovlig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent så er det ingen faste regler i det private mht reisejobber og pendling. Her må du forhandle med arbeidsgiveren din selv og problemene oppstår med en gang noen godtar det fordi da legges det press på resten og hvis en person hele tiden viser seg å være vanskeligere enn andre så blir man ofte sortert ut av firma ved neste nedbemanning.

(Såvidt meg bekjent er det bare vage anbefalinger vdr "sosialvektige grunner" som tillater en person å si nei til reisejobber og pålagt overtid men det er det lett for en arbeidsgiver å vri seg unna).

 

Det er derfor viktig at du snakker med dine kolleger og at dere samlet gir beskjed om hva dere aksepterer.

 

Jeg har i mange år arbeidet som håndverker. Med egen bil og med firmabil.

Normalt sett skatter vi ikke for firmabilen (og må derfor selv passe på å overholde de regler som gjelder for dette i tilfelle kontroll) og det betyr at vi kjører gratis til og fra jobb hver dag. Vi samarbeider da vanligvis (innenfor rimelighetens grenser) med de arbeidere som ikke har firmabil. (henter dem på veien eller møter dem på halvveien).

 

Den vanlige løsningen når man må på reisejobb er at man inngår et kompromi med arbeidsgiver hvor man bruker deler av arbeidsdagen på kjøring til og fra prosjektet. (Dette gjelder da reisen til prosjektet og ikke den daglige turen mellom evt leilighet/brakke og arbeidssted). Hvis arbeidsgiver ikke er interessert i å møte arbeiderne på dette så er det antagelig veien å gå for å bli en bedrift med mye gjennomtrekk (Altså konstant opplæring for såsnart arbeidere er ferdig utlært eller fagmenn så finner de en bedre arbeidsplass med bedre vilkår).

 

Jeg har selv barn og før det hadde jeg hund. Jeg fikk ikke ta med hunden på brakkejobber pga allergi hos andre og jeg tar åpenbart ikke med meg barna etter at jeg fikk dem. Jeg sa derfor nei til reisejobber, og de jobbene som var noen timer hjemmefra og som normalt sett innebar overnatting valgte jeg heller å kjøre i min egen tid til og fra jobb mens bedriften sto for bil og drivstoff istedenfor kost og losji.

 

Som håndverker bytter man ofte arbeidssted. Noen ganger er det 15 minutter til jobb mens andre ganger er det en time hver vei eller mer. Da pleier man igjen å inngå kompromi med sjefen angående oppmøte. En god sjef som tar vare på folkene sine ser mellom fingrene på at folk er en halvtime for seint på jobb om det er lang vei mens en god arbeidstaker ser mellom fingrene om man må stå litt over tiden enkelte dager for å bli ferdig. (Da snakker jeg om eksempler som jeg konstant er borti som angår fremdriftsplaner hvor andre fag er involvert).

 

ihht lover og regler så beskriver vel disse situasjoner som oppmøte på en fabrikk hvor man rent teoretisk skal møte opp på fabrikken hver morgen og kjøre derfra til kunden for så å ta samme omveien når du skal hjem. Men dette taper somregel alle på - både du, kunden og arbeidsgiver så derfor er det vanlig at man heller kjører direkte  og møtes på midten.

(Men husk at dersom prosjektet ditt forventes å være på et nytt sted i 10 dager eller mer så er det å anse som ditt nye faste oppmøtested)

 

Når det gjelder å frakte på utstyr i privat bil så er det overhodet ikke akseptabelt.

Jeg kan godta å dra på en liten drillkasse i ny og ne men det finnes ikke akseptabelt at man skal ha for vane å dra på materiell og/eller verktøy til vanlig. Da må du kreve at du får holde ditt eget verktøy (dvs motta verktøygodtgjørelse) og slitasje på bil eller innkjøp av privat arbeidsbil. Bare det å bruke arbeidsklær i bilen til daglig ødelegger bilen fullstendig så her er det viktig at du setter foten ned.

 

 

En uheldig taktikk som jeg ofte har sett bedrifter bruke er at de setter de yngste, mest uerfarne guttene på reisejobber først fordi bedriften vet at disse ikke tør forhandle om reisegodtgjørelser. Når ordningen da har blitt rutine i bedriftens favør sper de på med mer erfarne arbeidere for at disse da skal godta de samme betingelsene som de opprinnelige godtok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant DETTE, som tilsier at alt av reise utenom til det stedet man vanligvis jobber, skal regnes som arbeidstid.

 

 

Og selvfølgelig dukker det opp en slik dom SAMME måned jeg slutter i jobben for å skolere meg opp til et nytt yrke...

 

Men allikevel - Det ser for meg ut til at den dommen muligens ikke er relevant. Vi håndverkere har ikke en "fast" arbeidsplass i den forstand at alle kontrakter jeg noensinne har sett i mitt fag spesifiserer at oppmøtested er "på de stedene hvor bedriften til enhver tid har oppdrag".

 

Det vil vel si at for oss som er håndverkere vil det være en altfor vag definisjon å gå ut ifra?

Lenke til kommentar

Jeg er håndverker selv (telemontør), i våre papirer har vi oppgitt kontor som arbeidssted. Vi får fult betalt for alt av reise utenom dette. Vi får også betalt for å reise til kontor (fra hjemmet) hvis dette er over en viss mengde tid.

Nå vet jeg ikke hvor normalt dette er for andre håndverker-bedrifter, men slik er det i hvert fall hos oss.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Høres ut som arbeidsgiver bare kan gjøre som han vil, og at jeg ikke har krav på betalt reisetid. 

 

 

 

Sjefen var innom ett prosjekt vi jobbet på for 2 mnd siden og rundt matbordet klaget han på at en annen ansatt i bedriften skrev timer på reising. Den ansatte hadde skrevet timer på all reising til og fra Hammerfest - Tromsø. En tur som tar 8 timer èn vei. Dette mente han ikke gikk an lengre fordi den ansatte hadde firmabil og dieselkort.... Som argument for at han ikke skulle få betalt reisetid brukte han det at den ansatte fikk bruke firmabilen til å reise til og fra arbeidsoppdrag. (facepalm..)

Mine kolleger rundt matbordet satt bare å nikket og var enige, mest fordi de selv får jobbe på prosjekter som de kun har max 30 min kjøretur til, så de har ikke i nærheten like mye reising som meg og noen andre i bedriften.

 

Jeg kan forstå at det blir dyrt for bedriften om man skal skrive timer på all reising, men synes ikke man skal finne seg i å kjøre 8 timer TIL jobb gratis. Synes også det er rimelig med betalt reisetid når man skal hjem annenhver helg. Så hvis kollegaen min jobber f.eks. 8 timer på fredagen, og så skal sette seg i bilen og kjøre 8 timer fra Hammerfest til Tromsø, så mener jeg han bør få betalt for timene det tar å kjøre den distansen.

 

En annen ting er at når det er lang reisevei til et nytt prosjekt bruker arbeidsgiver å spørre om vi kan kjøre på søndags kveld slik at vi ikke bruker halve mandagen på å kjøre til arbeidsstedet. Da er plutselig helga borte på et øyeblikk fordi man har brukt halve fredagen på reising hjem og halve søndagen på reising til arbeidsstedet.

 

 

 



Anonymous poster hash: a912d...095
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mine kolleger rundt matbordet satt bare å nikket og var enige, mest fordi de selv får jobbe på prosjekter som de kun har max 30 min kjøretur til, så de har ikke i nærheten like mye reising som meg og noen andre i bedriften.

 

8 timer hver uke?  eller 16 totalt?

 

De fleste av oss har nok 7-10 timer reisetid hver uke ifbm jobb, bare fordelt på hver enkelt dag, som der ikke betales eller skrives timer for.  Hvis han bruker 16 timer om uken, kunne man kanskje rettferdigjøre at der blev skrevet 6 timer, men det virker urimelig om han skulle få betalt for samtlige reisetimer når vanlige arbeidere ikke får det. 

Lenke til kommentar

 

 

"Måndag stadfesta EFTA-domstolen at reisetida skal reknast som ein del av arbeidet, uansett kor lite ein får gjort på vegen, når oppdraget er utanfor den vanlege arbeidsstaden."

 

TS har ikke "vanlig arbeidssted".

 

 

Jo det har han, det er ulovlig å ikke ha ett fast arbeidssted... Sjekk regler ang arbeidskontrakt. 

Lenke til kommentar

 

 

 

"Måndag stadfesta EFTA-domstolen at reisetida skal reknast som ein del av arbeidet, uansett kor lite ein får gjort på vegen, når oppdraget er utanfor den vanlege arbeidsstaden."

 

TS har ikke "vanlig arbeidssted".

 

 

Jo det har han, det er ulovlig å ikke ha ett fast arbeidssted... Sjekk regler ang arbeidskontrakt. 

 

 

Fra Arbeidstilsynet om arbeidsavtaler:

 

"Arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver"

Lenke til kommentar

 

 

 

 

"Måndag stadfesta EFTA-domstolen at reisetida skal reknast som ein del av arbeidet, uansett kor lite ein får gjort på vegen, når oppdraget er utanfor den vanlege arbeidsstaden."

 

TS har ikke "vanlig arbeidssted".

 

 

Jo det har han, det er ulovlig å ikke ha ett fast arbeidssted... Sjekk regler ang arbeidskontrakt. 

 

 

Fra Arbeidstilsynet om arbeidsavtaler:

 

"Arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver"

 

 

Ja, altså adressen definerer arbeidsstedet siden det ikke kan defineres noen annen plass. det er ett krav til kontrakten. Du linker jo her til poenget... 

Lenke til kommentar

Som det siteres så stemmer det også med samtlige kontrakter jeg har sett i mitt yrke. Arbeidssted blir beskrevet som "de områder som bedriften til enhver tid har opdrag"

 

Det står jo også "gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder"

 

Jeg vet også at mannskapsbyråer ofte ikke betaler utover faktisk arbeidstid på proajektet og ingen reise (men minimum diett).

 

Jeg tviler på at nesten samtlige bedrifter jeg kjenner til har ulovlige kontrakter.

 

Jeg regner med at arbeidsplass og oppmøteplass er å regne som det samme.

Oppmøteplass endres av hvor lenge du jobber på ett sted. Derfor trenger i hovedsak ikke en håndverker med firmabil skatte på småoppdrag men på større oppdrag må man strengt tatt parkere firmabilen og kjøre privatbil fordi oppdragsstedet etterhvert blir å anse som ditt faste oppmøtested

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Vurderer nå å arbeide mindre og ta all kjøring i arbeidstiden (Mellom kl. 07:00 og 15:30) for at det skal gjelde som arbeidstid. Hvis det gjør det da?

 

 

Eksempel hvor jeg bor borte på brakkerigg:

 

Mandag - Kjøre hjemmefra og til prosjekt 07:00 - 12:00. Deretter arbeide fra 12:00 til 15:30.

Tirsdag - Arbeide 07:00 - 15:30

Onsdag - Arbeide 07:00 - 15:30

Torsdag - Arbeide 07:00 - 15:30

Fredag - Arbeide 07:00 - 10:30. Deretter kjøre hjem fra kl. 10:30 - 15:30

 

 

Dette om jeg kun skal være på prosjektet i èn uke.

 

 

Har jeg med loven i hånd lov til å skrive reisetiden på mandag og fredag som arbeidstid?

 



Anonymous poster hash: a912d...095
Lenke til kommentar

Har dere tariff på arbeidsplassen? Evt. står det noe i denne ang. reising? Fellesforbundet fikk vel også igjennom noe relatert til reise, kost og losji nå i lønnsforhandlingene. Dette trer vel ikke i kraft før senere i år, men verdt å sjekke opp.

 

I tariffen for elektrikkere er det rundt forklart innregnet 20 minutter reise på egen tid. Utover dette skal det lønnes. (OBS. Dette er godt forenklet.)

Lenke til kommentar

Har dere tariff på arbeidsplassen? Evt. står det noe i denne ang. reising? Fellesforbundet fikk vel også igjennom noe relatert til reise, kost og losji nå i lønnsforhandlingene. Dette trer vel ikke i kraft før senere i år, men verdt å sjekke opp.

 

I tariffen for elektrikkere er det rundt forklart innregnet 20 minutter reise på egen tid. Utover dette skal det lønnes. (OBS. Dette er godt forenklet.)

 

 

Bedriften har ikke tariffavtale. Vi forsøker å få bedriften organisert, men da må over 50% av de ansatte være medlem i Fellesforbundet/organisert. Per dags dato mangler vi noen for å komme over 50%.

 

Har også hørt om 20 min reise på egen tid for elektrikere. Mener dette hadde vært en rimelig ordning for oss også, men uansett vil bedriften ha enorme utgifter på reisetid. Som oftest kjører vi langt over 20 min til og fra arbeidsplasser, så dyrt blir det likevel.

 

Anonymous poster hash: a912d...095

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...